Opstart

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
utopia
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Opstart

Indlæg af utopia »

booter på CD,
prøv ubuntu uden at installerer,
start op fra første HD,

burde der ikke stå "start op fra CD"
kvistgaard

Indlæg af kvistgaard »

Hej Christian !!
Jeg har nu prøvet at brænde en ny CD via dine link !!

Jeg kom lidt længre end før, nu får jeg efter login billedet ( ventede 10 sec. ) et skrivebord med 2 filer

Examples hvor der er en hængelås i højre hjørne
og en installer fil

når jeg dobbelklikker på begge filer kommer der en brun skærm med et login billede og så komme jeg ikke vidre !!!

Kvistgaard
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

kvistgaard skrev:når jeg dobbelklikker på begge filer kommer der en brun skærm med et login billede og så komme jeg ikke videre !!!

jeg håber da ikke du prøver at trykke på den du kalder "installer fil", som jeg forstod det, ville du afprøve og ikke installere ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
kvistgaard

Indlæg af kvistgaard »

Hej Christian !!

Jeg ville kun prøve, men jeg ville lige se om den kunne andet end kun at komme med login billedet !!

Kvistgaard

ps.: jeg kan se at der er andre med ligende problem ( linux1 )
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

det er ikke helt det samme problem, for han ønsker at installere, og du vil afprøve ubuntu.

men hvis du bare vil teste ubuntu, er ubuntu 7.10 måske en mulighed for dig ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
kvistgaard

Indlæg af kvistgaard »

Hej Christian !!

Jeg prøver lige med Wubi som beskrevet nederst på downloads siden

""" Wubi er en ny funktion, som kommer med som standard i Ubuntu 8.04. Det er en .exe fil, som du kan installere i Windows, hvis du bare har lyst til at prøve Ubuntu, uden at du vil droppe Windows endnu, og uden at du skal til at sætte partitioner op mm.

Wubi installeres som ethvert andet Windows program, og Ubuntu kan herefter fjernes igen via Add/Remove i Windows, som man plejer at gøre. Wubi er kun til folk, som gerne vil prøve Ubuntu på en nem måde. Det kan ikke anbefales, at man kører Ubuntu som primært system på denne måde.

Installér Wubi fra 8.04 CD'en, eller hent .exe filen her: Wubi Installer. """

Kvistgaard
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

kvistgaard skrev:Hej Christian !!

Jeg prøver lige med Wubi som beskrevet nederst på downloads siden

""" Wubi er en ny funktion, som kommer med som standard i Ubuntu 8.04. Det er en .exe fil, som du kan installere i Windows, hvis du bare har lyst til at prøve Ubuntu, uden at du vil droppe Windows endnu, og uden at du skal til at sætte partitioner op mm.

Wubi installeres som ethvert andet Windows program, og Ubuntu kan herefter fjernes igen via Add/Remove i Windows, som man plejer at gøre. Wubi er kun til folk, som gerne vil prøve Ubuntu på en nem måde. Det kan ikke anbefales, at man kører Ubuntu som primært system på denne måde.

Installér Wubi fra 8.04 CD'en, eller hent .exe filen her: Wubi Installer. """

Kvistgaard

god ide ! , det kører måske en del langsommere som exefil, men du ville jo også bare afprøve ubuntu :)

Ps: skriv lige tilbage med resultatet af wubi installeringen

Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

kvistgaard skrev:Hej Christian !!
Jeg har nu prøvet at brænde en ny CD via dine link !!

Jeg kom lidt længre end før, nu får jeg efter login billedet ( ventede 10 sec. ) et skrivebord med 2 filer

Examples hvor der er en hængelås i højre hjørne
og en installer fil

når jeg dobbelklikker på begge filer kommer der en brun skærm med et login billede og så komme jeg ikke vidre !!!

Kvistgaard

Hvis du bare vil prøve Ubuntu via Live CD'en skal du bare prøve det. Du skal ikke trykke på Install-filen da denne bruges til at installere Ubuntu. Prøv at trykke på Firefox og søg lidt rundt. Bemærk, at tingene går meget langsommere end en normal install da det kører fra CD'en.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
kvistgaard

Indlæg af kvistgaard »

Hej Christian !!

Det virkede heller ikke !!!

efter ca 30 min download af programmet kom der en installation som afsluttes med en genstart.
herefter kunne jeg vælge mellem WIN eller ubuntu !!! MEN det endte med det samme selvom at jeg havde oprettet mig under inst. med login og password
hver gang jeg logger mig på genstarter maskinen med nyt logon !!!

Det vil ikke virke !!

Kvistgaard
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

kvistgaard skrev:Hej med Jer !!
Jeg ville lige prøve ubuntu så jeg har davnloadet cd og brændt den men når den starter vil den have et login ???
Jeg har ikke kunne finde det på nettet !!! hvad gør jeg få at prøve ubuntu ??

Kvistgaard

Hej Kvistgaard

Nu ved jeg ikke, hvor du har hentet den ISO-fil du har brændt Live Cd'en fra. Men du har sikkert fået fat i en devloper-udgave af ISO'en.

At dømme ud fra specs på den maskine du anvender er der intet til hinder for at det skulle lykkes. Men du har et par options at prøve med her, inden du henter, og brænder en ny ISO-fil her fra: http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloading?release=desktop-lts&arch=i386&mirror=ftp%3A%2F%2Fftp.klid.dk%2Fubuntu-cd%2F&debug=&download-button=

Først: Når du kommer til login-skærmen, og systemet beder om brugernavn og adgangskode skriver du I BEGGE TILFÆLDE root. Altså bruger du root som brugernavn, og root som adgangskode. Dette skal systemet acceptere fra Live-Cd'en, men du kan ikke gøre det efter install, hvor root-kontoen er blokeret af sikkerhedshensyn.

I anden omgang kan du vælge at starte op uden den grafiske brugerflade.

Når du ser GRUB LOADING STAGE 1.5 på skærmen skal du taste Esc. vælg at starte op uden grafisk brugerflade og vent på at systemet loades. Herefter skriver du

login root

Og du vil der efter blive bedt om adgangskode. Her bruger du igen root og trykker på enter-tasten.
Lykkes login på denne måde skriver du blot gdm og trykker Enter, dette started den grafiske brugerflade.

Fungerer dette ikke, så brug linket oven over til at hente en ny ISO-fil og brænd den ud ved lavest mulige hastighed.

PS. Gå eventuelt til http://www.freewarefiles.com og hent, og installér programmet CdburnerXP Pro, det er et rigtig godt program til ISO-filer.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
kvistgaard

Indlæg af kvistgaard »

Hej Jimmy
Så lykkes det !!!
Jeg kom ind via ESC knappen men ikke som du beskrev, men til sidst fik jeg opstartsmenuen med F tasterne hvor jeg satte 4 flueben, jeg tror at var med f6 eller f7 men jeg kom ind
godt nok med engelsk sprog og det er jeg ikke så sej til men jeg syntes det så fint ud det jeg fik leget lidt, indtil min søn insisterede på at vende tilbage til win. da jeg ikke kunne få vores kontornetværk til at virke !! og han mente at nu skulle han på nettet !!!
Jeg vil stander en gammel maskine og installerer ubuntu så kan jeg lege lidt merer og se om jeg kan få mine programmer til at virke, her tænker jeg på netbank, fjernskrivebord til min revisor , regnskabsprogram, fakturaskabeloner ECT.
jeg var noget impuneret over at den selv kunne etablerer forbindelse til internettet via mit kabelmodem uden nogen form for opsætning, ( det har voldet nogen problemer med Win XP) jeg vil helt sikkert køre noget merer med ubuntu / linux

Tak for hjælpen Alle

Kvistgaard
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej

det var da rart at det endeligt lykkedes for dig :) og det er en fin forklaring du har skrevet.

ps: når du har den gamle pc du skriver om klar, kan du jo evt lige skrive et indlæg med pc´ens specs. , så kan vi hjælpe dig med at finde den bedste ubuntu udgave til den.

kvistgaard

Indlæg af kvistgaard »

Hej !!!
Det vil jeg gøre !!!

MVH . Kvistgaard