Fra 100% Windows til 100% LINUX!!!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Fra 100% Windows til 100% LINUX!!!

Indlæg af Stra »

Linux1 skrev:Hej!!!

Det må blive Xubuntu som jeg vil kører! Jeg går ud fra at dette er en "slags" mini udgave af Ubuntu?

Men når nu jeg blot skal bruge den til surf, musik og lidt tekst, betyder det vel heller ikke noget kun at have Xubuntu, vel?

Xubuntu er ikke en Mini udgave af Ubuntu. Xubuntu kører med et andet skrivebordsmiljø, kaldet Xfice og som ikke behøver så mange ram.
Men du kan det samme, som i ubuntu, så bare klø på.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Hej...

Ja, det lyder som en god idé med den version der ikke kan testes.. Men kun installeres.. Tak for tippet!!

Skal den brændes på samme måde? Altså som et billede og i laveste hastighed?
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Ja, den har bare en lidt anden installationsrutine.

Selve brændingsmetode er den samme.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Okay...

Er det noget der findes en guide til?
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Den findes ikke specielt til denne installationsform i dansk udgave.

Men den varierer for en normal standardinstallation en lille smule fra denne http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation. Det er kun det allerførste som er anderledes. Der er lidt flere valg.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Hej,

jeg har kigget lidt på linket.. Skal jeg forstå det sådan at jeg skal vælge 'manuel'??
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Hvis du vil have dine data på en speciel partition ja ellers guidet.

Det er beskrevet i guiden. Personligt vil jeg anbefale manuel, idet dine data ved en eventuel reinstallation ikke skal formateres.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Linux1 skrev:Hej,

jeg har kigget lidt på linket.. Skal jeg forstå det sådan at jeg skal vælge 'manuel'??

Hvis jeg skal give et råd, ville jeg gøre følgende.

1: Lav en partition med monteringspunkt "/" uden citationstegn, i ext3. Lav denne på mellem 5 og 10gb, hvis muligt.

2: Lav en partition med monteringspunkt "/home", uden citationstegn, i ext3. Lav denne med din resterende plads, minus plads til swap, som ifølge husmoderråd skal være dobbelt så meget som din fysiske hukommelse. Har du 1gb ram, laver du den på 2gb.

3: Lav din swap-partition som forklaret i #2.

På den måde kan du have alle dine personlige data og konfigurationer på en seperat partition, så du kan geninstallere Ubuntu uden at miste dem, da en ny installation vil foregå på /-partitionen.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Nye problemer...!!!!

Strax som jeg troede alle problemer var væk og instalationsprocesen var omkring 70 % skete det... 'det kan ikke instaleres en kerne. Vil du fortsætte uden at instalere dette. Anbefales kun til eksperter, da du kan ende med en ubruglig pc'

Var det dødstødet til linux ideeen eller er alt håb endnu ikk ude??
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Har du brændt din CD på et stabilt system og ved lav hastighed.

Det er ikke sådan, at dit system har et miks at forskellig RAM moduler som kan føre til humommelsekoruption.

Prøv at nulstille til konservativ/Safe indstilling i din BIOS, hvis sådan eksisterer og slå caching af videokort fra under installationen.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Hej..

NEJ! Jeg har bestemt ikke brændt (eller hentet) filen fra et stabilt system. Jeg har gjordt det fra en offentlig tilgængelig pc. Den var meget langsom og måtte genstartes flere gange før systemet virkede tilstrækkeligt til at jeg kunne åbne Explore...
Når det så er sagt udførte jeg load og brænding præcis som beskrevet i div. Guides..

Ang 'bias' og den dur, må jeg desvære meddele at jeg ikke ved nok om coms til at kunne svare på dit spørgsmål..
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Der er altså en sandsynlighed for, at din download har fejlet og vil anbefale dig at downloade på et stabilt system såvel som brænding.

Mht. BIOS kan du sikkert tilgå dem via DELETE, F2 eller F12 eller anden tast. Normalt fremkommer dette som det første ved bootning.

Hvis du ikke har kendskab til din BIOS, noter alle indstillinger ned inden du foretager ændringer.
Senest rettet af PKO 2. okt 2008, 18:26, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Kunne det tænkes at et lan kabel under nstallationen af cd'en vil hjælpe?

Prøver at scanne cd'en for fejl :-)

Nogle som kan give en simpel forklaring på hvad bios er, og hvad der kan ændres der igennem.
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Basic Input Output System (BIOS) er den kode som gør, at dit bundkort kan kommunikere med andre enheder eks. din disk, floppy disk etc.

Disse indstillinger giver nogen egenskaber for at ændre / tune disse. Eksempelvis findes der sikkert en eller anden kommando for indstillinger kaldet safe mode. safe mode vil lave konservative indstillinger.

Et andet sted som kunne medføre problemer under installation, er hvis BIOS på dit grafikkort er cached. Derfor er mit foreslag at slå denne indstilling fra under installationen. Senere kan du med fordel slå denne til igen. Det kan være svært for mig at afgøre om det er korrekt i dit tilfælde.

Og jo det er en fordel at lade lankabel blive tilsluttet ved installation og adgang til internet.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Linux1

Indlæg af Linux1 »

Så kom systemet langt om længe op at køre. Ihvertfald næsten.. :-)

For det første køre vinduet med en 3 cm sort kant hele vejen rundt om. Derudover er Computeren er super langsom og det tager omkring 2 - 3 min At åbne et program!
Sidst men ikke mindst er der ikke mulighed for at gå på internettet. Hverken via Lan eller den wifi - usb, jeg har sat i. Sidstnævnte skyldes med al sandsynlighed at den ikke er instaleret korrekt.