Laver Ubuntu dualbootmenu - kan den fjernes igen - m.m.?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Lunge

Laver Ubuntu dualbootmenu - kan den fjernes igen - m.m.?

Indlæg af Lunge »

Hejsa

Jeg er spritny indenfor Linux/Ubuntu verdenen og dette er min første post i dette forum. Jeg beklager hvis nogle at mine spørgsmål er stillet 100 gange før. Jeg kan dog ikke lige finde helt det samme når jeg søger.
Jeg har afprøvet Ubuntu på en ældre computer, og synes at det virker ret godt. Nu vil jeg gerne installere det på min "hovedcomputer" side om side med Vista - på sit eget drev.

Der melder sig så en masse spørgsmål:

1. Laver Ubuntu en boot-menu så man selv kan vælge hvad man vil starte - eller skal Ubuntu installeres først og Windows bagefter?

2. Kan man nemt fjerne boot-menu'en og dens filer igen, hvis man bliver træt af Ubuntu.

3. Er det grund til at være bange for at Ubuntu laver så meget ged i det, at Windows skal ominstalleres?

4. Jeg har en Medion PC, med et Tv-kort i. Jeg bruger Cyberlinkt PowerCinema til Windows. Findes der drivere og software så jeg kan se/optage tv i Ubuntu, eller skal man være meget heldig for at få det til at fungere?

5. På min gamle pc hvor jeg har leget med Ubuntu, har jeg ikke fået http://www.dr.dk/tv til at fungere selv om jeg har fulgt DR's anvisning til hvordan man gør.

6. Hvis man laver en forkert indstilling eller installerer et program der laver kage i Ubuntu, findes der så en funktion i stil med Windows Systemgendannelse - eller alternativt en funktion som TimeMachine til Mac?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Laver Ubuntu dualbootmenu - kan den fjernes igen - m.m.?

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forumet :)

jeg kan altså ikke alle svarende, men vi kan da tage dem jeg kan.

1: ubuntu laver en bootmenu hvor du kan vælge hvilken OS du vil starte op på, windows skal være installeret først og så installere du ubuntu

2: ja (men hvis du evt får brug for det og er i tvivl om metoden, er det en god ide at kontakte forumet og spørge om det)

3: nej det mener jeg personligt ikke der risiko for

4: pas

5: dr tv kan nemt streames med ubuntu, se evt denne guide viewtopic.php?f=11&t=3060

6: ja der er en recovery funktion i ubuntu
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Lunge

Indlæg af Lunge »

Mange tak for svarene. :D
Jamen så vover jeg mig ud i at installere på denne her pc.

Hvad hedder recovery funktionen og hvad gør den?
Kan man fortryde ting man har lavet nogle dage tidligere, eller er det en komplet backup funktion?

EDIT: Glemte lige at spørge - jeg får valget hvor jeg vil installere Ubuntu ikke? Den skal installeres på noget så langt ude som et K-drev.
Den kan vel ikke finde på at c-drev af sig selv vel?

Og så lige det sidste spørgsmål - Jeg har sat 25 gb af til Ubuntu. Hvis Ubuntu er en succes for mig og jeg vil udvide senere, er det så muligt uden alt for mange indviklede terminalkommandoer?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

det er altså ikke helt det samme som den funtion du kende fra windows, jeg er ikke lige den bedste i forumet til det emne, men du kan evt læse lidt om det her:
viewtopic.php?f=3&t=3764&st=0&sk=t&sd=a&start=15

ps: jeg har aldrig haft brug for den funktion :wink:

-----

jeg ville gå i ind : start - denne computer - administrer - diskhåndtering . ( det hedder det i xp , jeg kan ikke huske vista ,
men det er nok det samme)

slet den partition ( k ) , så den står som ikke allokeret. og derefter lade ubuntu lave guide installering på den frie plads.

------

du kan bruge progammet gparted til at ændre på din partitionsstørrelse hvis de skulle blive nødvendigt

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Lunge

Indlæg af Lunge »

Hmm. Det havde jeg ikke så meget held med at installere.
Installationen fandt kun mine to fysiske harddiske.
Min plan var at installere på et K-drev som jeg har oprettet på den ene harddisk.
Derfor valgte jeg muligheden Manuel i partitionsprogrammet. Der fandt den alle mine drev.
Jeg valgte K-drevet som jeg gerne vil bruge, men da jeg så klikkede videre, fik jeg denne besked:
"Der er ikke defineret noget rodsystem. Ret dette fra partitionsmenuen"
Hvorfor får jeg denne besked?

Nu prøver jeg i stedet at installere Ubuntu i Windows.

Kører det ok på den måde, eller er det noget skidt?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

lod du partitionen (k) stå som ikke allokeret ? (for så finder ubuntu selv den frie plads)
hvilken pc er det du vil installere ubuntu på ? (send gerne et link om pc´en)?
og hvilken bitudgave er det du har hentet? (32 eller 64 bit)

her er en guide om at installere ubuntu:
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

ps: ubuntu kan installeres i windows som en exe fil (wubi), men jeg har ikke selv prøvet det nogensinde, så jeg kan ikke hjælpe med den.

Lunge

Indlæg af Lunge »

christian.arvai skrev:lod du partitionen (k) stå som ikke allokeret ? (for så finder ubuntu selv den frie plads)

Hvor skulle jeg kunne vælge dette?

hvilken pc er det du vil installere ubuntu på ? (send gerne et link om pc´en)?

Det er en Medion PC fra Aldi. Jeg har desværre ikke noget link til den, da det er en ca. tre år gammel sag.

og hvilken bitudgave er det du har hentet? (32 eller 64 bit)

32 bit

her er en guide om at installere ubuntu:
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

Det er fint med sådan en guide, men det ser desværre lidt anderledes ud. Guiden er åbenbart ikke helt ny.

ps: ubuntu kan installeres i windows som en exe fil (wubi), men jeg har ikke selv prøvet det nogensinde, så jeg kan ikke hjælpe med den.

Nej, ok. Det har jeg så heller ikke så meget held med.
Har samme problem som dem her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=706167

Øv, indtil videre er Ubuntu og jeg ikke særlig gode venner. Jeg kan hverken installere det på den ene eller den anden måde. Hulk!!!

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hmm en 3 år gammel medion og ubuntu 32 bit burde passe fint sammen.

det jeg mener med "lod du partitionen (k) stå som ikke allokeret ? (for så finder ubuntu selv den frie plads)" , er at du skal tænde vista og gå ind i:
start - denne computer - administrer - diskhåndtering . ( det hedder det i xp , jeg kan ikke huske vista , men det er nok det samme)
slet den partition ( k ) , så den står som ikke allokeret. og derefter lade ubuntu lave guide installering på den frie plads.

den del med "ikke allokeret" er noget du skal gøre fra windows !

og vedr guiden... den er faktisk nærmere for ny, den er skrevet til den nye 8.10 som snart udkommer :)

Lunge

Indlæg af Lunge »

Ahh ok - på den måde.
Det må jeg prøve så.
Det jeg er lidt utryg ved, er at vælge "Guidet - benyt en HEL disk"

Hvordan kan jeg være sikker at den ikke vælger at bruge hele disken. Det er jo det den skriver. Det er nemlig kun en lille del jeg vil bruge - nemlig det ene drev jeg har oprettet på disken til Ubuntu. Resten skal den for alt i verden ikke pille ved.

Jeg fandt forresten alligevel et link til den computer jeg har:
http://www.medion.com/dk/flash/md8800/
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

ok

hvis du har sat (k) som ikke allokeret i windows, skal du vælge at installere ubuntu med: guidet på størst fri plads

Lunge

Indlæg af Lunge »

Puh. Det lykkedes at få det installeret, men jeg tror jeg skal have vasket mine underhuggere nu :D

Nu kommer det næste problem så. Den vil ikke hoppe på mit trådløse net.
Jeg vælger WEP 64/128 bit-Hex kryptering og skriver min kode ind. Det accepterer den ikke.
Den snurrer bare rundt foroven...
Det skal vist ikke være nemt det her. Hvordan kan det være den ikke gider hoppe på mit net.
Det fungerer ellers for flere pc'ere og to Mac's.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

fint at det lykkedes !

prøv at gennemgå denne guide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
kap2 er om drivere til netværk

Lunge

Indlæg af Lunge »

Tjah. Det meste bygger jo på at man skal hente en masse drivere og opdateringer, men eftersom problemet er at jeg ikke kan komme på nettet, så er det lidt svært.
Det driller i hvert fald gevaldigt.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

ja det må jeg jo give dig ret i, har du ikke mulighed for at tilslutte den til kablet netværk?

Lunge

Indlæg af Lunge »

Desværre.
Har både prøvet med mit onboard netkort og et pci-netkort.
Ingen af delene virker.