hardwarekrav for at installere linux

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
friishansi

hardwarekrav for at installere linux

Indlæg af friishansi »

Hej!

Jeg har en pc'er en 800 mhz med 256 ram nvidia geforce 32 mb ram grafikkort
Hvilken linux kan du/i anbefale at installere på mine pc'er.
Jeg har googlet efter hardwarekrav til linux. Men der kommer ikke særligt meget omkring dette.

Jeg har tænkt at prøve linux på den ene pc'er for at se om det er noget for mig. og når xp ikke bliver understøttet mere at evt skifte helt til linux. Mine midler er ikke særlig gode så jeg får ikke nogen andre pc'ere foreløbig. De to af pc'erne er nogen jeg er blevet givet da folk skulle skifte deres pc'er ud.

Jeg har to pc'ere der kører xp en 600 mhz 640 mb ram og en 800 mhz 512 mb ram som jeg har tænkt at forbinde hinanden med et kablet netværk sammen med en HP photosmart 4250.

Kan man på nogen måde også forbinde linux pc'en med printeren når den er i et netværk. Printeren skal tilsluttes en switch, hvor jeg så vil lave et netværk på denne måde.

Håber i forstår havd jeg mener. Jeg er stadig ret grøn hvad pc'er angår men synes det er spændende.

De store spørgsmål dukker også op når det kommer til hvilket styresystem man skal have. Når man har børn der er en del på nettet og begynder at stille krav til pc'eren.
Mvh. Henrik
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: hardwarekrav for at installere linux

Indlæg af eitreach »

Dine maskiner burde sagtens kunne køre Ubuntu. Maskinen med 256mb ram kræver godt nok alternate cd'en, da den grafiske live-cd kræver 320mb ram. Der er ikke den store forskel - standard cd'en bruger Gnome, alternate cd'en bruger en ikke-grafisk installation.

Det med printere må jeg hellere lade en anden om at besvare.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
PKO

Re: hardwarekrav for at installere linux

Indlæg af PKO »

Hej,

Jeg har en pc'er en 800 mhz med 256 ram nvidia geforce 32 mb ram grafikkort

Du kunne overveje til denne maskine at bruge Xubuntu 8.04.1
HW HDD1.5 GB, RAM 128 MB (192MB for installation) http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdi ... p-i386.iso

Dette er en minimalistisk distribution, men du har adgang til samme pakker som Ubuntu. Har ikke Compiz installeret. Bruger Xfce skrivebordsmiljø. Med din hardware kan du teste live-CD uden at installere.

eller Ubuntu 8.04.1

HW HDD 4 GB eller mere, RAM 256 MB (384 for live CD/ 256 MB alternate) http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloa ... =alternate

Denne version kommer med Gnome skrivebordsmiljø og Compiz installeret som standard. Mange pakker er installeret standard. Du har for lidt RAM til live-CD.

Med hensyn til installation kan dette sagtens laves i det setop du beskriver.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal