8.04 64 bit - installationsfejl

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
uffe v
IRC nickname: Valdemar
Geografisk sted: Hornslet, Østjylland

8.04 64 bit - installationsfejl

Indlæg af uffe v »

Hej

Som rimeligt ny og uerfaren ubuntu-bruger er jeg lidt på herrens mark når jeg under installation af Ubuntu 8.04 64bit - ca 65% inde i installationen får følgende besked: Installationsprogrammet stødte på en fejl under kopieringen til disk
[erro 30] Read-only file system:'/target/usr/share/doc/ghostscript-x.gz'

Den foreslår også at der kan være fejl på Harddisken. Den har jeg lavet en overfladescanning på og den sagde nul fejl !

Nogen der har nogle gode ideer ???
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 8.04 64 bit - installationsfejl

Indlæg af Christian.Arvai »

hej

når du starter din ubuntu livecd, kommer der en mulighed for kontol af cd´en, prøv lige den.

jeg tror din livecd har en fejl (er muligvis brændt for hurtigt, den skal være brændt ved laveste hastighed).

---

og hvis du er uerfaren ubuntu-bruger, vil jeg anbefale dig at læse ubuntu overlevelsesguide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
uffe v

Indlæg af uffe v »

Hej
Er checket - ingenfejl !

Har også prøvet at brænde en ny skive på kun 8x hastighed - virker lige sådan !

Det er godt nok en gammel 6Gb HD, men den har da virket upåklageligt lige til nu og har heller ingen mislyde.

Læste fornyligt på et andet forum at man kan starte fra CD - hente opdateringer og installere dem inden man installerer fra skrivebordet. Det er også prøvet og der kommer den så til sidst og siger at ikke alle opdateringer er lykkedes. Det hjalp for øvrigt heller ikke noget.

Jeg har en 250 Gb HD mere i maskinen opdelt i tre partitioner, mont. som slave hvor WinXP ligger på den første part. (Skulle oprindelig ha' været en ren Ubuntu maskine, men hvis den sidder som ene disk og er jumpet som master kan Grub af en eller anden årsag ikke Boote fra den - vist nok noget med fejl 17) Windows kan uvist af hvilken grund godt !!!

Så er spørgsmålet: kan jeg bruge den lille disk som Boot og ellers installere Ubuntu på den 3'die partition på den store - og i givet fald hvordan ? (hvis det nu alligevel er den lille HD der ikke virker rigtigt.

Mvh. Uffe
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

kan du ikke lige smidde et indlæg med alle maskinens specs. ?

jeg bruger selv 32bit og det virker på de fleste pc´er

fejl 17 er vist når grub er ødelagt ( jeg har haft dem med 8.04 beta - xp )

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
uffe v

Indlæg af uffe v »

ASRock P4FSB1333-650 + CPU A2+Celeron 420 2.66GHz med 2x Kingston RAM DDRII 1GB (1x1GB) PC2-5300 667MHz CL5

Lige indkøbt og mont. i det gamle kabinet sammen med en ATA DVDbrænder.

Harddiskene kører IDE

Den nægter at køre 32bit - så snart man booter op fra skiven skriver den noget med "kernel-panic" og lukker hele systemet ned.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej

du kan gå ind i windows og finde den lille 6gb hd, og sætte den som ikke allokeret patition, når du så vil installere ubuntu,
vælger du guidet på størst fri plads, men 6gb er nok for lidt til ubuntu, (men du kan da se om det virker).

uffe v

Indlæg af uffe v »

Hej.

Det er jo faktisk det jeg har gjort, bare inde fra live-CD'en. Jeg lod den overtage hele den lille HD. ( jeg kan vælge i opstartsbilledet at på PC'en hvilken drev - ikke partition - jeg vil boote fra og Windows er installeret før den lille HD kom i, så multiboot er ikke problemet)

Det jeg er ude efter er om jeg kan lægge "Boot reccord'en" på den lille HD og så installere på den store - og hvordan ?????

Mvh. Uffe
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej

det ved jeg desværre ikke hvordan man gør, (eller om det i det hele taget kan lade sig gøre), så vi må vente og se og der ikke er andre der kan hjælpe dig med det spørgsmål.

uffe v

Indlæg af uffe v »

Jeg må vist hellere oprette et nyt emne der dækker problemet lidt bedre.

Mvh. Uffe