WIFI opsætning

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Søren Høper

WIFI opsætning

Indlæg af Søren Høper »

Hejsa

Min wifi har hidtil virket fint, den har bare automatisk fundet netværket og logget mig på. Men nu har jeg taget min pc med over til en ven og skal logge på hans netværk, han har det wep-hex krypteret. og jeg har fået alle adresser og koder.

Den finder netværket fint når den står på Roaming og ser ud til at være logget på, men jeg kan ikke komme på nettet. Når jeg prøver at sætte den op manuelt så virker det slet ikke, den har ikke noget signal og jeg kan ikke pinge noget som helst.

Er der nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre, jeg har prøvet at kigge omkring på nettet men kan ikke lige finde noget som kan hjælpe mig, måske nok fordi jeg er blind :-)

Mvh
Søren
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Re: WIFI opsætning

Indlæg af PVH »

Hej,

har du undersøget om din ven også lader sit AccessPoint tildele dig DHCP eller om han kører statisk.

Ved du om hans router er mac-adr. låst?

Er hans firewall tilsluttet?

Er din default gateway adresse korrekt?

1) prøv at taste følgende i din terminal: iwconfig
og se om der er vist et ESSID.

2) prøv at taste følgende i din terminal: ifconfig
og se om der er en ip-adresse.

3) Kan du se andre netværk?

4) prøv at går til system/netværksværktøjer/ping
Ping routerens adresse (sikkert 192.168.1.2 eller noget lignende)

5) prøv at release din IP-adresse i terminalen: sudo dhclient -r
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Søren Høper

Indlæg af Søren Høper »

Jeg ved ikke om den er mac-adr låst

Den skulle tildele mig statisk

Jeg får det korrekte Essid når jeg pinger den i terminalen

Der kommer også en ip adr når jeg køre ipconfig (det er den der står som inet addr: ik?) problemet er bare at det ikke er den ip adresse som han har skrevet ned til mig.

Ja jeg kan se andre netværk og jeg kan også logge på et af dem der ikke er låst, det er dog meget ustabilt da signalet er meget svagt.

Jeg kan ikke pinge routeren med 192.168.1.2 så det tyder på at der er noget galt der, men hvad det er ved jeg ikke, jeg er lidt lost her, routeren køre som den skal, jeg bruger den lige nu til en Windows maskine

Håber der er nogen der kan hjælpe

/Søren
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Indlæg af PVH »

Hej

ip-adressen du får fra kommandoen ifconfig bør være din ip adresse. Din default gateway (routerens adresse) finder du ved at skrive route i terminalen.

du kan også se den via panelet i system/netværksværktøjer/enheder/ vælg her den netværksenhed som dit wireless benytter eth0, eth1 eller lign. Du kan se navnet i din ifconfig. Prøv nu at pinge disse to adresser og se hvad der sker.

Hvis du kan komme på andre netværk virker din opsætning. De andre netværk tildeler dig sikkert ip-adresse via DHCP. Jeg er næsten sikker på at det er din routning den er gal med.
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X