Vi mangler et sted hvor nye brugere kan få hjælp!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Henning.J

Vi mangler et sted hvor nye brugere kan få hjælp!

Indlæg af Henning.J »

Hej.

Jeg ved godt at overskriften kan være en torn i øjet på folk der mener at alle jo bare kan spørge, og det er jo også rigtigt at folk er meget villige til at hjælpe, men jeg er sikker på at mange giver op hvis det ikke er MEGET nemt.

Mange vil også være frustrerede hvis de, uden at være advaret løber ind i noget de er vant til "bare virker" i deres vante verden. Jeg tænker på eksempler som at streaming video fra fx dr.dk kan få systemet til at crashe, og at nogle hjemmesider ser anderledes ud (jeg har ikke selv løst dette problem, men gætter på at det er noget med at nogle fonte ikke kan findes, og at erstatningsfontene har en lidt anden størrelse og forrykker tingene lidt.)

Det kan godt være at ovenstående eksempler har deres rod andre steder end i linux-verdenen, men hvis problemer er det første man ser når man forsøger er der stor risiko for at man holder op ("hvorfor have problemer for at spare nogle hundrede kroner?" vil mange sikkert tænke).

Jeg foreslår at man opretter en side eller eller et forum eller et område til helt nye brugere. Her skulle man(/vi, jeg vil sådan set gerne hjælpe til efter bedste begynder-evne) så invitere folk til at rapportere de problemer og skuffelse de havde, OG give opskrifter på hvordan disse problemer kan løses, fx kunne nogle af de kloge hoveder herinde sikkert lave standardopskrifter på hvordan de to ovenstående problemer kunne løses så nemt at folk ikke opgiver og går tilbage til XP.

Jeg ved ikke om det skal gøres som en wiki, eller et forum eller på en tredje måde, men jeg ved at vi ikke har nogen mulighed for at få min far med i båden som det er nu.

mvh
Henning
Senest rettet af Henning.J 7. aug 2008, 19:46, rettet i alt 1 gang.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Vi mangler et sted hvor vi nye brugere kan få hjælp!

Indlæg af Stra »

Kan da være en god ide eller nogle mødesteder, hvor man kan komme og få personlig hjælp med det samme.

Henning.J skrev:at nogle hjemmesider ser anderledes ud (jeg har ikke selv løst dette problem, men gætter på at det er noget med at nogle fonte ikke kan findes, og at erstatningsfontene har en lidt anden størrelse og forrykker tingene lidt.

Redigeret 16-8 08
Har du installeret ms og java fonts?

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install msttcorefonts sun-java6-fonts

Og er der vinget rigtigt af i Rediger=> præferencer => indhold => Standardskrifttyper avanceret, skal være vinget af i "tillad sider at vælge deres egene skrifttyper........

men jeg ved at vi ikke har nogen mulighed for at få min far med i båden som det er nu.

Jeg vil da i næste uge forsøge med min mor på 75 år. Hun har sagt god for det. :D

Stra
Senest rettet af Stra 16. jul 2008, 16:30, rettet i alt 2 gange.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
forza

Indlæg af forza »

Jeg syntes det kunne være en god ide med et begynder område, eller guides for helt nybegyndere, hvor man gør extra meget ud af pædagogiske forklaringer.
Forza
Del Pede

Indlæg af Del Pede »

thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Jeg ved godt at overskriften kan være en torn i øjet på folk der mener at alle jo bare kan spørge, og det er jo også rigtigt at folk er meget villige til at hjælpe, men jeg er sikker på at mange giver op hvis det ikke er MEGET nemt.

HOST

Dette står for egen regning og er ikke et udtryk for ubuntudanmarks holding (så vidt jeg ved)

Jeg startede med ubuntu for alvor for ca 2 år siden og har brugt dette sted i over 1½ år. Jeg har fået AL DEN HJÆLP JEG HAR HAFT BRUG FOR. Og jeg vil selv mene at jeg i dag har rimeligt styr på det. http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55

MEN

Din problemstilling rammer HELT forbi.

Der er mange der giver op - det er korrekt, men det kan ALDRIG blive nogen andres problem end deres. De er lige så fortabte på windows platformen og enda værre stillet pga. den konstante trussel der er fra malware (virus osv).

Det koster lidt indsats at nå sit mål og fordi der er nogen der bare lægger sig ned på gulvet, skriger og sparker og råber op om at verden er uretfærdig kan jeg ikke bruge til noget.

Folk er velkommen til at give op og forbande linux langt væk og mene det ikke er "let nok", men det ændrer ikke på min opfattelse og erfaring med at Ubuntu er MINDST ligeså let at gå til som Windows. Jeg er faktisk en af dem der har givet op overfor Windows.

Hvis man som bruger af Ubuntudanmark's forum ikke selv gør en indsats (google, læse på nettet osv) så sker der aldrig den udvikling af ens forståelse som der er brug for. Man lærer INTET ved at få løsninger serveret (jeg ved det - jeg er lærer), men man lærer meget ved selv at have fingrene i skidtet.

Mange af de problemstillinger der kommer er pga. den hardware folk har (laptops osv). Det er ikke Ubuntu's skyld at enkelte producenter ikke vil stille de informationer til rådighed der er brug for.

Min Lenovo T61 kunne INTET da jeg havde installeret Windows fra CD-rommen, men virkede perfekt efter Ubuntu 8.04 (7.10 have lidt bøvl med lydknapperne der var løst på 3 minutter inklusiv søgning).

Det eneste jeg kan tilbyde disse folk der giver op er en kiks - den får de brug for når deres "lette" windows gør bøvl.

ARGHHHHH

SÅ blev det sagt.

DETTE ER EN PERSONLIG HOLDNING OG EVT KRITIK SKAL RETTES MOD MIG OG MIG ALENE
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

^Du er ikke alene om den holdning
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg er også enig med thj01
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

Giver thj01 ret. Personligt synes jeg også at Ubuntu er væsentlig nemmere end Windows. Hver gang jeg kommer til en pc med Windows (og især hvis det er Vista), så er jeg ved at få grå hår af at tingene er svære at finde rundt i og mange ting ikke virker.
Har oplevet samme problem med min IBM-bærbar som thj01. Intet virker når man installere xp. Ikke engang netværksdriverne, dvs. man er tvunget til at have lige den driver liggende på en cd eller usb-pen før man kan komme på nettet. "designed for Windows XP" stod der i sin tid på den - not!
Ja der er meget hardware der ikke virker i Linux. Der sidder tusindevis af folk derude der knokler med at lave drivere, det er bare hamrende svært for dem hvis ikke hardwareproducenter vil ud med hvordan deres hardware er bygget op.

Nu nævnes der fonte på hjemmesider, det er altså ikke kun i Linux det er et problem, også Mac OSX og andre systemer. Hvorfor? fordi der sidder en webudvikler der absolut mener han skal lave design med fonte som kun findes i det pågældende system. De udviklere bør ha et ordentlig spark, og så lære at bruge en font-family istedet for. Det kan også have noget at gøre med forskellene på de browsere man bruger på tværs af systemerne.
Billede

Billede
Stra

Indlæg af Stra »

Du lærer:

20 % af hvad du læser - 30 % af hvad du hører,
40 % af hvad du ser - 50 % af hvad du siger,
men 90 % af hvad du ser, hører, siger og gør!

stra
stra
Henning.J

Indlæg af Henning.J »

Tak til Stra, forza og Del Pede for konstruktive kommentarer.

Og tak til jeg andre for jeres engagement i Linux og Ubuntu, og for den hjælp I har givet mig ved andre lejligheder, både direkte og indirekte.

Jeg tror at vi ser lidt forskelligt på nogle grundlæggende ting:

Det lyder som om I er tilfredse med at have en velfungerende Linux hjemme hos jer selv. Min indgangsvinkel er at jeg gerne vil støtte udbredelsen af et reelt alternativ til Microsoft og Apples styresystemer. Årsagen er vel dybest set politisk, og det spiller mindre rolle at der eikke skal penge over bordet fra min side. Men det irriterer mig grænseløst at jeg via skatten betaler mange penge til Microsoft, OG at et privat firma på den måde faktisk bestemmer over en vigtig komponent i vores infrastruktur.

Med Ubuntus fremkomst er Linux faktisk blevet NÆSTEN håndterbart foralmindelige mennesker, og jeg vil gerne gøre mit til at sprede det. For, der er vel ikke nogen her der kan være uenig med mig i at jo flere vi er der bruger Linux, jo flere firmaer vil lave gode drivere, og jo flere webprogrammører vil tager det alvorligt. I dag er der jo mange der vælger at være ligeglade med Linux-segmentet.

Det er rigtigt at det tager længere tid at installere en XP, og at der også kan være bix med det, men nu her hvor jeg lige har nyinstalleret både XP og 8.04 på knægtens PC er der bare at sige at knægten selv kunne installere XPen, og at det trådløse net der virker out-of-the-box. Det gør det ikke på 8.04. Og hvis man vil se et klip på dr.dk få man besked om at der mangler et udvidelsesmodul til Microsoft Media Server. Men ikke nogen forslag til hvad man skal gøre.

Jeg VED at vi mister nye brugere fordi de står af allerede her. Jeg er her stadig, og hænger nok ved selvom min printer (der umiddelbart fungerede i XP) stadig ikke fungerer.
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=2996

Som jeg ser det er vi uenige i om Ubuntu skal være let at gå til, eller om man skal klare sin mandomsprøve, og selv vise at man kan (og vil) løse problemerne ved Googling mv. Derudover tror jeg at vi ville kunne vinde respekt ved åbent at omtale de problemer en newbie kan komme ud for, i stedet for at stikke ting under stolen, og sige "det er de andres fejl".

Det er lige før at jeg får lyst til at omskrive den gamle vits om Microsoft-rogrammøren, der er blevet indkaldt. De er på skydebanen og han skyder, men rammer intet. Sergenten kommer og siger: "Det går nok ikke så godt, 67". 67 sætter fingeren for løbets munding og trykker af. Mens han kigger på sin blødende finger siger han: "Kuglerne kommer godt nok herfra, problemet må være i den anden ende".

Ubuntu-hilsen
Henning
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Du er meget velkommen til at komme med forslag til min ubuntuguide.

Den bliver kun bedre når folk engagerer sig.

Men problemet med ubuntu er som regel hardware. Den bedste måder at give folk en god ubuntuoplevelse er at give dem en ordentlig computer.

Man kan heller ikke køre Lemans i en skrammelkasse.

Ubuntu er ikke politik for mig - det er frihed - frihed til at vælge og frihed til at bruge frie standarder. Og derigennem bliver kommunikation og interaktion fri igen.

og det offentlige har intet med disse problemer at gøre - det drejer sig om modvilje fra dem der styrer IT

infrastrukturen.

Din kritik er tilnærmelsesvis korrekt men har INTET at gøre på dette forum. Der er folk der bruger mange timer på at hjælpe nye brugere og som knokler med selv at blive dygtigere UDEN AT FÅ NOGET FOR DET.

Hvis du vil engagere dig så gælder det om at vise respekt for dette. Snakke med os om hvor der mangler hænder og så gå i gang.

Jeg VED at vi mister nye brugere fordi de står af allerede her.

Jeg mister ingen nye brugere. Dem jeg kan vejlede fra starten af får en god oplevelse fra dag 1.

og det er svært at miste nogen man har. Jeg kender INGEN der har lært linux/Ubuntu og kende og så hopper tilbage. Jeg er helt bange for rust på min windows-partition.

Dette er ikke slagmarken for din holdning. Dette er faktisk en af de bedste forsyningslejre til slaget på dansk

og hvis du overhovedet havde tjekket forummet ud ville du finde denne tråd

viewforum.php?f=16

Der sker det du taler om

Som jeg ser det er vi uenige i om Ubuntu skal være let at gå til, eller om man skal klare sin mandomsprøve,

Hvem i al verden har sagt det????

Jeg proppede cd'en i min T61 og 30 minutter efter kørte den perfekt - det kan windows ikke klare. Ubuntu er Lettere end windows. Men Hvis man vil have ALT ud af den skal man til at knokle lidt, lære nogle kommandoer osv, men så er du også på et niveau der er langt hører end windows nogensinde vil komme.

Man kan experimentere lovligt med nye programmer og man kan installere om lige så mange gange man vil.

Windows er en manddomsprøve og en voldsom test af din pengepung.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Henning.J skrev:Det er rigtigt at det tager længere tid at installere en XP, og at der også kan være bix med det, men nu her hvor jeg lige har nyinstalleret både XP og 8.04 på knægtens PC er der bare at sige at knægten selv kunne installere XPen, og at det trådløse net der virker out-of-the-box. Det gør det ikke på 8.04. Og hvis man vil se et klip på dr.dk få man besked om at der mangler et udvidelsesmodul til Microsoft Media Server. Men ikke nogen forslag til hvad man skal gøre.

min oplevelse med windows er en lidt anden, vista gav mig så mange problemer at jeg slet ikke gider at remse dem op, og
hvis vi snakker om nem installering er xp heller ikke god, på min ibm skal jeg have drivere fra min externe hd, ellers er der hverken
trådløs eller kabelnet , der er ingen lyd og alle drivere mangler, på min acer virker kun kablet netværk fra starten hvis
man smidder xp på den, allle andre drivere mangler og flere af dem er umulige af finde.
på min ibm med ubuntu virkede alt fra starten (out of the box), og på aceren med ubuntu skal jeg bare hente hardware drivers,
system>administration>hardware drivers , hvilket tager få sekunder at hente, så jeg er helt uenig med dig om hvilket system der virker bedst out of the box.

Henning.J skrev:Jeg VED at vi mister nye brugere fordi de står af allerede her

de fleste der starter med ubuntu fortsætter med det fremover, og hvor mange tror du samtidigt dropper vista ?

men det er da fint med lidt debat i dette forum, jeg tror bare ikke det er en god ide at lave en del for newbee´s, vi risikere at der vil være
erfarne brugere, der vil " går udenom" en sådan del, så jeg mener det er bedre at blande spørgsmålene/erfaringen, som det kører nu i forumet.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stra

Indlæg af Stra »

Henning.J skrev:Og hvis man vil se et klip på dr.dk få man besked om at der mangler et udvidelsesmodul til Microsoft Media Server. Men ikke nogen forslag til hvad man skal gøre.
Henning

http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/index.htm

Dog henviser de til Automatix2, som ikke bruges så meget mere, men Mplayer + morzilla plugin findes i tilføj/fjern.

Ang trådløs kort havde jeg den oplevelse, på fruens ældre bærbare, at det kort der virkede i 07.10 ikke umiddelbart virkede i 08.04.
Jeg valgte så at forsøge at finde en USB-adapter, som også havde et "pingvin" mærke på.
Jeg fandt et D-link til 198 kr. Købte det, satte det i maskinen og var på nettet.

Da jeg så ville afprøve det på xp partionen, virkede det selvfølgelig først efter jeg havde installeret de medfølgende drivere fra den medfølgende CD.........

Stra
stra
Henning.J

Indlæg af Henning.J »

Vi er enige om at Linux/Ubuntu er et fremragende system der fortjener større udbredning.

Jeg tror at vi ville kunne hjælpe nogle ved at gøre følgende:

Oprette en FAQ. Jeg vil gerne hjælpe med at redigere og strukturere den. (Men får jo nok brug for at nogle af de mere teknisk kyndige godkender hvad der rent faktisk står).

Tilføje følgende tekst (eller noget lignende) til "Kvik Start".
(*** betyder at det er en kommentar til diskussion)

Der er nogle ændringer man ofte får brug for og lige så godt kan gøre med det samme.

Hvis computeren ikke har haft adgang til nettet under installationen er det ikke sikkert at den har fået hele det danske sprog med. Gå ind i System/Administration/Languege og sørg for at der er flueben ved dansk under ”Supported Languages”. Det er ikke nok at standard-sproget er dansk.

Gå ind i System > Administration > Softwarekilder, og afkrydser main, universe, multiverse, restricted. *** Hvor meget skal man som ny have under Third Party? Canonical?

Det er muligt at din hardware (printere, scannere, netkort, grafikkort) ikke virker lige med det samme.
.
Gå ind i :

System>Administration>Hardware Drivers
Aktiver dine drivere ved at sætte et flueben.

Hvis der er et stykker hardware der ikke virker, så kig i FAQen, eller prøv at google lidt for at se om der er en løsning der ligger lige for, men lad være med at stange dig til blods, spørg på forummet hvis du ikke lige kan finde noget.

Der er en god guide på
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55

Medibuntu bør installeres af de fleste, installer Codecs og Flash og hvad du selv synes.
***Jeg har ikke kunnet få w64codecs til at fungere. Kan det simplificeres ved at bruge
Non-free codecs
This package depends on the binaries codecs package matching your architecture
(w32codecs for i386, w64codecs for amd64 and ppc-codecs for powerpc systems).

Hjælpeprogrammer:

***Jeg forstår ikke linien
Fra OpenOffice version 3.0....
Jeg troede ikke at der var mere end 2.4.
Og jeg er lidt usikker på hvad du mener med ”integreret del”? Hvis den er integreret behøver man vel ikke at indsætte den. Men det er måske fordi jeg kun har 2.4:-)

Men ellers skal OOXML med som anbefalet tilføjelse. Og jeg kan ikke overskue om om det er denne eller en anden JAVA man bør lægge ind.

Ekstraprogrammer:

VLC-player (husk codecs, se Medibuntu)

Fonte
sudo apt-get install msttcorefonts sun-java6-fonts

Hvis du vil se TV på dr.dk skal du have MediaPlayerConnectivity tilføjelse til Firefox
https://addons.mozilla.org/firefox/446/

***Er der en idé i at anbefale Automatix2 eller giver det for meget skrammel?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej

vi er enige om at det skal være nemt at starte med ubuntu, men jeg mener det er dobbelt arbejde at skrive det der allerede står i
overlevelsesguide, så vil det nok være bedre hvis vi gør den mere tydelig/nemmere at finde for nye brugere.

og vedr. VLC-player (husk codecs, se Medibuntu) og TV på dr.dk :
jeg har skrevet en guide om vlc media player
viewtopic.php?f=11&t=3060