Ekstra harddisk til Ubuntu 8.04 ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jeppe
Geografisk sted: Vodskov

Ekstra harddisk til Ubuntu 8.04 ?

Indlæg af Jeppe »

Hej

Måske et par dumme spørgsmål, men alligevel.... Som det fremgår i en anden tråd ønsker jeg at prøve Ubuntu 8.04 og er ved at tage mod til mig. Har i den forbindelse brugt en del tid her inde på at læse og prøve at forstå forskellige problemstillinger omkring installation m.v. (og er ikke blevet mindre forvirret :oops: ) og faldt over et indlæg omhandlende 2 harddiske - og det gav mig ideen til - hvis muligt - blot at få fat i en ekstra disk og simpelt hen lave en ren installation af Ubuntu på denne så der bliver een disk til XP og een til Ubuntu :?:
Og hvis der skulle opstå vanskeligheder med 2 diske - kan jeg vel bare pille den gamle disk ud (Eller er det bedre at gøre dette med det samme :?: ) - og vise/ versa hvis jeg skulle få problemer :roll:
Det hele går på, at jeg for alt i verden ikke kan risikere noget misk mask med XP før Ubuntu er helt oppe og køre :!:
Del Pede

Re: Ekstra harddisk til Ubuntu 8.04 ?

Indlæg af Del Pede »

Du kan godt have hver distro liggende på hver sin harddisk. Det bliver dog lidt bøvlet, da du på din første diske, skal have en bootloader, som henviser til begge diske. Bliver ikke noget problem, at henvise til operativ systemet på disk et, men jeg har aldrig prøvet at lave en henvisning til en anden disk, omend det bør kunne lade sig gøre.

Det nemmeste er nu nok, at have en stor nok disk, til at rumme to systemer. Den kan du partitionere i 4 dele

/windows
/linux
/swap
/home (f.eks.)
Del Pede

Indlæg af Del Pede »

f.eks. skulle din /boot/grub/menu.lst muligvis se sådan her ud

Kode: Vælg alt

## ## End Default Options ##

title           Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-19-generic WORK
root            (hd0,1)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=1532a760-2eb1-462e-a973-cc4729c194ba ro quiet splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

title           Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-19-generic (recovery mode)
root            (hd0,1)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=1532a760-2eb1-462e-a973-cc4729c194ba ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title           Microsoft Windows XP Professional
root            (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader     +1

hd(0,0) er første partition på din første disk /dev/sda1
hd(0,1) er anden partition på din første disk /dev/sda2

hd(1,0) er første parition på din anden disk /dev/sdb1

Jeg mener det bør være ret, og jeg håber det giver mening
Jeppe
Geografisk sted: Vodskov

Indlæg af Jeppe »

Hej

Ja....jeg ved snart ikke om det giver mening - men måske når man kommer til at rode med det - er bestemt ingen ørn til det her :oops: :oops:

Men lige en lille kommentar. Det er ikke fordi jeg ønsker at skulle kunne sidde og skifte mellem XP og Ubuntu - men af ren og skær skræk for at få lagt XP ned inden jeg har Ubuntu up running !
Med dette i mente, er det måske enklere simpelthen at smække en ny disk i - og så lægge den med XP til side - er det muligt, og vil den kunne fungere hvis den skal monteres igen ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej

du burde godt kunne tage din interne hd med windows ud af din pc, og erstatte den med en ny som du installere ubuntu på, det kræver selvfølgeligt at man skifter den interne hd, hver gang man vil skifte styreprogram, men det kan godt lade sig gøre, jeg har selv afprøvet det på min 7 år gamle stationærer, og der kunne jeg godt boote fra begge hd.

ud fra et sikkerhedsmæssig synspunkt kan jeg godt forstå ideen, men helt ærligt er det nemmere med en alm duelboot, den eneste fordel ved 2*hd, er at du er helt sikker på at dit windows ikke bliver slettet af en evt fejl 40, samt at du "bare" kan lade ubuntu lave en guidet installering, hvor du ikke skal tænke på om du sletter noget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing