Ubuntu 8.04 - brænding !

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jeppe
Geografisk sted: Vodskov

Ubuntu 8.04 - brænding !

Indlæg af Jeppe »

Hejsa

Har bestemt mig for at nu skal det være og har efter tidligere mislykkede forsøg med Ubuntu 7.10 nu bestemt mig for at prøve med 8.04, da jeg har hørt at denne udgave skulle være meget lettere at gå til.

Jeg kan dog se at man ikke er ude over at skulle til og "pangle" med at bræde en ISO CD'rom og jeg kunne godt tænke mig hvis der var en eller anden som kunne hjælpe mig med f.eks. et link til en skudsikker anvisning som også kan forstås at en som mig - Vil i den forbindelse spørge om man kan anvende NERO brænderprogram og om det svarer til funktionen "brænd image til disk" ?

Har tænkt mig at anvende WUBI for installation sammen med XP som jeg forventer at verfe ud hvis Ubuntu fungerer som jeg forventer.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu 8.04 - brænding !

Indlæg af Stra »

Jeppe skrev:Hejsa

- Vil i den forbindelse spørge om man kan anvende NERO brænderprogram og om det svarer til funktionen "brænd image til disk" ?

Ja det kan du godt, og ja det er den funktion du skal bruge "brænd image til disk"

Bagefter er det en god ide at tjekke cd-en for fejl. Det gør du når du har bootet PCen fra cd og får føste skærmbillede. Her vælger du funktionen for tjek.

Har tænkt mig at anvende WUBI for installation sammen med XP som jeg forventer at verfe ud hvis Ubuntu fungerer som jeg forventer.

Hvis du forventer at verfe xp ud, bør du vælge "dual boat" (sker når du starter med cden ved opstart af PC), da du ellers skal starte forfra, når xp bliver slettet, da WUBI bygger på xp-ens filsystem.

Vil du alligevel installere med WUPI, skal cden startes fra xp og bliver herefter lagt ind som et alm program på xp.

God fornøjelse, du vil ikke fortryde det og spørg endelig, hvis der er noget.

mvh
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Jeppe

Indlæg af Jeppe »

Hej

Jeg er med på, at når jeg bruger Wubi vil det være nødvendigt med en komplet reinstallation. Problemet er bare at jeg gerne vil beholde XP indtil jeg har haft Ubuntu oppe og køre - dette af hensyn til bl.a. mail-konti - opkobling til trådløs forbindelse etc.

Hvordan kører ubuntu under XP - tænker her på om det vil være "miljøpåvirket" af XP med hensyn til hastighed etc. ?

(Har tidligere forsøgt at lave en partionering på disken (dengang for installering af Ubuntu 7.10) men det lykkedes ikke - Jeg har senere hørt at for at lave denne partionering skal man være i besiddelse af en opstartsdisk for at kunne køre F-disk (?) - ved ikke om dette er korrrekt men jeg stoppede der da min tålmodighed slap op :cry: )
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Jeppe skrev:Hvordan kører ubuntu under XP - tænker her på om det vil være "miljøpåvirket" af XP med hensyn til hastighed etc. ?

I FAQ'en på Wubis egen hjemmeside skriver de:

The performance is identical to a standard installation, except for hard-disk access which is slightly slower than an installation to a dedicated partition. If your hard disk is very fragmented the performance will degenerate.

Med andre ord, så husk at defragmentere i Windows inden du kører Wubi for at sikre bedre harddisk responstider. Du kan dog stadigvæk godt mærke en smule lavere harddisk responstid på Ubuntu via Wubi.

Vær også opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke har adgang til Windows filerne i Ubuntu, når du har installeret det via Wubi. Jeg tror nok der er nogle tråde om dette her på forummet, hvor i du evt kan søge en løsning på problemet

(Har tidligere forsøgt at lave en partionering på disken (dengang for installering af Ubuntu 7.10) men det lykkedes ikke - Jeg har senere hørt at for at lave denne partionering skal man være i besiddelse af en opstartsdisk for at kunne køre F-disk (?) - ved ikke om dette er korrrekt men jeg stoppede der da min tålmodighed slap op

Nej, det er ikke korrekt. Når du har har brændt Ubuntu ned på en CD, startet det, og er begyndt installationsprocessen, bliver du under et af de 7 trin spurgt hvordan Ubuntu skal installeres (på hvilken harddisk). Her har du flere muligheder, men typisk vælger man at bruge "hele disken", og derved sletter eventuelle andre styresystemer på disken, eller også vælger man kun at bruge en del af disken (fri plads), og her kan du vælge hvor diskplads Ubuntu skal have. Herefter opretter den selv den partition, som Ubuntu skal ligge på, og lader XP være. Efter 20 min. installationstid, har du så ved opstart muligheden for at vælge mellem XP og Ubuntu.

Uanset hvilke metode du bruger, så husk altid at tage backup af filer og indstillinger, som du ikke kan undvære. Når man leger med systemer, vil der altid være en risiko for at noget går galt.
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Hvis du senere vælger at installere ubuntu permanent, kan du lave backup af din hjemmemappe i ubuntu. På den måde kan du let gemme alle dine personlige indstillinger til firefox, rhythmbox etc.

Wubi er en glimrende mulighed for at prøve ubuntu af på sin computer.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Jeppe

Indlæg af Jeppe »

Hej

Omfatter denne backup også adgangskoder m.v. til mail konti - trådløst net etc ?

Det ville jo være perfekt, da jeg har forstået at ubuntu selv finder disse oplysninger når inst. sker sammen med XP !