dual boot med linux

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

dual boot med linux

Indlæg af Toddvarg »

Jeg vil gerne lave en dual boot med linux, så jeg har tænkt mig at bruge ubuntu 8.04 og gOS(som er baseret på ubuntu 7.10)

Jeg har lavet hardisken til ekstended og delt den op sådan:

hda1 /boot : 200mb (fælles)
hda2 /root : 6 gb (ubuntu 8.04)
hda3 /root : 6 gb (gOS)
hda4 /home: 6 gb (fælles)
hda5 /swap: 1 gb (fælles)

Dette fungerer fint at installere begge to, men når jeg har installeret den anden os, forsvinder den første fra grub, og jeg kan ikke helt gennemskue hvad jeg skal gøre for at få det til at fungere.

Når jeg installere den første gør jeg det manuelt, ved at bruge hda1,2,4 og 5, og det hele formateres samtidigt.
Når jeg installere den anden, gør jeg det også manuelt, hvor jeg bruger hda1,2,4og 5. Ud fra hvad jeg har læst, skal hda1,4,5 monteres og det er kun hda2 der skal formateres og installeres på. Det får jeg ikke lov til af programmet, så hda1,2,5 formateres. Jeg antager at det ikke har så stor betydning med swap, men boot for den første forsvinder. Jeg håber at nogen har en god og tydelig forklaring på hvordan jeg kan få begge os'erne til at komme tilbage til grub.

Jeg er også usikker på om hd skal være extended eller primær, men hvis ubuntu installere selv, lager den hd til extented, så jeg antager at det er den korrekte fremgangsmåde.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: dual boot med linux

Indlæg af Christian.Arvai »

hej

jeg kunne godt tænke mig at vide hvad specs. der på din pc ?
og i hvilken rækkefølge du installede programmerne i ?
jeg tror man skal prøve at installerer gOS først og ubuntu 8.04 bagefter , så burde det virke
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Det er en løs harddisk, som jeg bruger til at boot op på andres maskine, så specs forandrer sig alt efter hvilket pc jeg bruger. Pt har jeg haft den med ubuntu 8.04, der har fungeret udmærket, men havde lyst til at have en os til, så jeg havde flere alternativer.

Er det nogen speciell årsag til at du tror det vil fungere bedre med at installere 8.04 sidst. Det er helt samme fremgangsmåde i forhold til installeringen på både gOS og 8.04.

Udfra hvad jeg forstår så er det et eller andet jeg gør forkert med grub, men rekkefølgen på installering var først 8.04 og siden gOS.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

det er mest fordi jeg selv prøvede med en duelboot ubuntu-debian , det gjorte at hele min grub blev
ændret til debian og jeg mistede en god del af kontrollen over boot ( er slettet igen ) ,
jeg har også prøvet div andre duelboot blandinger , og hver gang har jeg installeret
ubuntu sidst virker det hele , men det selvfølgelig ikke sikkert det hjælper i dit tilfælde .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Det kan være værdt et forsøg, da den ene er baseret på ubuntu, mens den andre er en ren ubuntu. Vi gør et forsøg i morgen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Jeg måtte for øjeblikket opgive projektet. Jeg fandt en mulig løsning på problemet på denne hjemmesiden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4003454

Jeg lavet en symlink til gOS i /boot/grub/menu.lst i ubuntu, da det var den sidste der blev installeret og derved den eneste som kunne bruges.

title gOS
root (hd0,3)
kernel /vmlinuz root=/dev/sda7 ro quiet splash
initrd /initrd.img
boot

title gOS (recovery mode)
root (hd0,3)
kernel /vmlinuz root=/dev/sda7 ro single
initrd /initrd.img
boot

og fik dermed muligheden til at vælge gOS i opstartsmenuen. Men et eller andet var fejl, fordi jeg fik error 15, da jeg prøvede at starte op gOS, men Ubuntu fungerede fint. Jeg tror det har noget med hvilket nummer jeg satte på partitionen i grub.
Når jeg så på gparted, blev harddisken hvor ubuntu var på kaldt sda8, men i /grub/menu.lst blev den kaldt (hd0,4), og siden gOS lå i sda7, var det nærliggende at tror den hedder (hd0,3) i grub. Det er her det bliver lidt usikkert.

Jeg kommer til at se nærmere på det, da jeg ved at det er muligt. Som eksempel, er det en her som har 100 os'er på sin pc som han har muligheder til at bruge http://www.justlinux.com/forum/showthre ... did=143973 , så det burde være muligt at lave en lille dual-boot.
En anden grund til at det ikke fungerede kan være at jeg brugte en ekstern harddisk til det hele, men det burde ikke være et problem siden grub også ligger på den eksterne harddisk.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen