Total backup før opgradering .. How?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Peter K
Geografisk sted: Århus C

Total backup før opgradering .. How?

Indlæg af Peter K »

Jeg har stadig 7.10 installeret på en beskeden harddisk 6GB, kun en partition plus swap. Grunden til jeg ikke
har opgraderet endnu, skyldes dels jeg er temmelig godt tilfreds med det system, jeg har bygget op, og
de programmer jeg har fået installeret. Det vil jeg nødig sætte over styr.

Dels at jeg ikke helt konkret ved, hvordan jeg reetablerer mit system 100% med backup - hvis opgradering
til 8.04 mislykkes eller ikke svarer til forventningerne.

Jeg har hørt, man bare kan kopiere /home med alle de skjulte filer .. for mit vedkommende fylder /home 1,2 Gb.
Og så indsætte dem igen efter reinstallationen af 7.10 Er det virkelig så nemt ????

Tillægsspørgsmål: Jeg vil gerne forstå linux filsystem lidt bedre: Kan det betale sig med så lille harddisk at opdele den i 2 partitioner: /root og /home.
Fordelen skulle være, at man så kan skifte distribution efter forgodtbefindende og stadig bibeholde installerede programmer i /home/user

Hvor meget fylder /root?.. går ud fra den ikke er konstant, men udvider sig en smule hele tiden. Med så lille harddisk kan
man jo ikke tillade at /root partitionen bliver større end allerhøjst nødvendig.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Total backup før opgradering .. How?

Indlæg af Pihl »

Jeg har hørt, man bare kan kopiere /home med alle de skjulte filer .. for mit vedkommende fylder /home 1,2 Gb.
Og så indsætte dem igen efter reinstallationen af 7.10 Er det virkelig så nemt ????

Ja, det er så nemt. Stort set alle indstillinger til de programmer du har installeret ligger i Home mappen som skjulte filer (med . foran navnet). Hvis du bruger Thunderbird som mail klient, så vil du se, at alle dine mails, plugins og kontoindstillinger ligger i mappen .mozilla-thunderbird. Kopierer du denne mappe tilbage igen efter geninstallation, så har du Thunderbird nøjagtig som før.

Vær dog opmærksom på at der kan være visse programmer, som har config filer mm., som ikke ligger i Home mappen. Bare som eksempel, så har Apache webserver sin httpd.conf i /etc/ mappen (hov, eller er det /var/ :P ). Men det er de færreste applikationer det gælder for, og det gælder ikke de "almindelige" programmer, som en almindelig bruger typisk benytter.

Tillægsspørgsmål: Jeg vil gerne forstå linux filsystem lidt bedre: Kan det betale sig med så lille harddisk at opdele den i 2 partitioner: /root og /home.
Fordelen skulle være, at man så kan skifte distribution efter forgodtbefindende og stadig bibeholde installerede programmer i /home/user

Der er andre, som vil være uenig med mig: Men nej, det kan ikke betale sig. Gevinsten for en almindelig bruger er meget lille, hvis den overhovedet eksisterer. En af fordelene ved en frisk opgradering/geninstallation er også, at du får ryddet ud i alle de skjulte mapper i Home, som man ellers ikke får ryddet op. Personligt nøjes jeg bare med at kopiere de mapper fra Home, som jeg ved jeg vil bruge igen, og så lade geninstallation slette de øvrige.

Hvor meget fylder /root?.. går ud fra den ikke er konstant, men udvider sig en smule hele tiden. Med så lille harddisk kan
man jo ikke tillade at /root partitionen bliver større end allerhøjst nødvendig.

Ubuntu kræver officielt at man har 4 gb harddiskplads, når man installerer Ubuntu. Det er selvfølgelig til Root samt plads til at root kan udvides, og basic home mappe. Det anbefales dog, at man har mindst 8 gb plads, så der er plads til at også home kan udvide.
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Da jeg opgraderede fra 7.10 til 8.04 med separat Home-partition, mistede jeg en del af mine genveje i menuen + mange programmer blev midlertidigt fjernet (altså kunne jeg sagtens hente dem via Synaptic igen). Det tog mig rimelig lang tid at finde alle programmerne igen, så har besluttet mig for at lave en huskeliste, næste gang jeg opgraderer systemet.
Billede
Peter K
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Peter K »

Tak for de gode svar!

Med backup af /home/user i baghånden, kan jeg godt gå i gang med at eksperimentere lidt med 8.04, og det falder jo også
godt i hak med frigivelsen af firefox 3

NB
Jeg har også huskeliste med alle de ændringer og tilføjelser, der er foretaget hen af vejen , men jeg tror ikke længere
kan finde rundt i den. ;)
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio