Igen grub efter installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Morsing
Geografisk sted: Århus eller næsten i hvert fald --> Skåde :P

Igen grub efter installation

Indlæg af Morsing »

Hej allesammen!

Har lige installeret Ubuntu 8.04 på maskine. Installationen forløb også perfekt, men da jeg genstartede efterfølgende startede min computer op med Vista som normalt, uden at vise mig grub med muligheden for at starte ubuntu op. Installationen blev bootet op fra cd og Ubuntu blev lagt ind på 60 GB upartioneret harddisk plads, valgte menu punktet "Use largest free space", da den ellers vil prøve at rode med min 100Gb partition som windows ligger på. I alt er harddisken altså på 160Gb :) Ud over denne Harddisk har jeg to 250Gb som er sidder i et Raid 0, mistænker lidt det er raid driveren der laver rod i den? Har før installeret Unbuntu på tre laptops og det er foregået uden problemer.

Min computer er en Dell OptiPlex GX260 med:
P4 2,53 GHz
1,5Gb DDR ram
NVidia Geforce 6200

Raidkortet er et DeLock 2 x ATA-133

Håber der er en der kan hjælpe mig med hvad det er der går galt. Skal siges at jeg har prøvet at slette partionen og installere ubuntu igen, men det gav samme resultat.

Mvh Jesper
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Igen grub efter installation

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg er ikke sikker på om det løser dit problem , men jeg har selv oplevet at en livecd med ubuntu ,
som havde virket mange gange , pludselig ikke gjorte det mere , der var ingen ridser eller lign. i cd´en ,
så jeg brændte en ny cd , ved laveste hastighed , og alt virkede igen .

der er også en test funktion på livecd´en , prøv evt den først .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Morsing

Indlæg af Morsing »

Kan køre Ubuntu live fra cd'en uden problemer overhovedet og installationen foregik jo også også som en drøm. Kan også finde installationen i Vista. Den vil bare ikke starte Ubuntu op :(
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg fik ingen firefox , og alt kørte af h til :lol: da jeg havde cd fejl , så at ubuntu livecd virker og kan
installeres på en hd , er desværre ikke det samme som at den giver en god installation , jeg syntes dit problem
" lugter " lidt af fejl på livecd , det var derfor jeg foreslog en ny brænding , men som jeg også skriver er jeg ikke
helt sikker på , om det løser problemet for dig .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Morsing

Indlæg af Morsing »

Hehe, okay :) Tak for forslaget, jeg prøver!
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Måske en geninstallation af grub. se: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hard ... tu_Live_CD
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.