ubuntu 8.04 på USB-Harddisk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
boldt
Geografisk sted: Bornholm

ubuntu 8.04 på USB-Harddisk

Indlæg af boldt »

Så er jeg med igen :wink:

Mit tidligere forsøg med at installere ubuntu via winXP mislykkedes primært fordi programfragmenter lå spredt over hele harddisken og disse kunne ikke flyttes ved hjælp af almindelig defragmentering.

Det første jeg har lært er:
Kan du ikke skabe et sammenhængende (8Gb) område på din harddisk vil du få problemer med at køre dine styreprogrammer ubuntu og windows.

Hjælpen er altid nær her på UbuntuDanmark.dk

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=2974 fik jeg følgende forslag:
christian.arvai skrev:... du kan hente et program der hedder gparted , som kan hentes her :
http://gparted.sourceforge.net/download.php . hentes som livecd og brændes ved laveste hastighed , den bruges til at ændre dine partitioner med , først skal du ændre dit c drev ( prøv med - 9 gb ) , den frie plads skal du lade stå som ikke allokeret , derefter kan du sætte din ubuntu livecd i og lade den lave en installation ( guidet på fri plads )...

og samme sted blev det senere foreslået
sådanUBUNTU skrev:Hvis det er hele dit professionelle liv, vi taler om, ville jeg nok ikke lege med partitionering af harddisken. Prøv at se om du ikke kan installere ubuntu på en usb-nøgle (eller en ekstern harddisk tilegnet formålet).

Læs mere på: http://www.pendrivelinux.com

På pendrivelinux fandt jeg en vejledning til at installere Linux på en USB-Harddisk: her bringes denne advarsel:(oversat til google-dansk)
Vigtigt: Fysisk afbryd alle interne harddiske før opstart fra cd og under gennemførelsen af installationen. Dette vil fjerne muligheden for at installere på den forkerte enhed og overskrive ødelægge dit oprindelige setup. Tilslut harddiskene igen når installation er afsluttet.

og for at få installation til at virke står der til sidst i vejledningen:
Glem ikke at ændre din System startmenuen eller BIOS til at boote fra USB-enheden.

Hvorfor skal det være så besværligt?
tænkte jeg. Måske det er muligt at få wubi (ubuntu installationen under windows) til at gøre det?

Da jeg installerede første gang havde jeg ikke haft mit USB-harddisk tilsluttet så jeg kunne ikke huske om der havde været valgmulighed.

Der er jo ikke andet end at prøve, så jeg installerede ubuntu igen under windows.

At installere ubuntu er lige så ophidsende som at se maling tørre
I med cd-rommen
Klikke på knappen i midten (installation under Windows)
- programmet foreslår selv at lægge ubuntu på USB-harddisken
- programmet foreslår selv at dedikere 15 Gb.
- programmet foreslår selv brugernavn
Indtast password *2
10 minutter senere spytter maskinen cd-rommen ud og jeg skal genstarte
20 minutter senere beder maskinen om at blive genstartet
ubuntu finder nu 107 opdateringer som skal installeres
jeg indtaster et administrations-password
30 minutter senere beder maskinen om at blive genstartet
(her opdaterer jeg så driveren som jeg har beskrevet andet steds viewtopic.php?f=11&t=2892)
og jeg genstarter maskinen.

Og det virker
Min game HP pavilion laptop 800MHz, 512 MB ram, 40GB harddisk + 150 GB USB-harddisk
kører som en drøm.

en ting er dog lidt morsomt: De resterende 135 GB på USB-harddisken kan ikke ses når jeg kører ubuntu, men det kan 40 GB harddisken.

Ha en god dag

Mikael Boldt
Benjamin
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: ubuntu 8.04 på USB-Harddisk

Indlæg af Benjamin »

Må jeg lige spørge om noget?

Kan Boldts 'fremgangsmåde' (ved at bruge Wubi) også bruges til installation af 8.04 på en USB-pind?

Jeg har, andetsteds, tidligere set en vejledning om installation på en USB-pind; men den var så indviklet (for mig), at jeg opgave (=ikke turde).

Hvis ja til Boldts 'fremgangsmåde': Skal pc'en så kunne boote på USB-pinden, eller er det ikke nødvendigt?

Bliver der (automatisk?) mulighed for valg af styresystem, hvis der ikke kan bootes på USB-pinden?

I må undskylde, hvis spørgsmålene er for 'dumme'; men jeg er stadig meget grøn m.h.t. Linux og tillige 60+, så mange ting er stadig noget svære for mig.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

@boldt

hehe . tillykke med løsningen , det er godt fundet på !

jeg har selv roddet meget med duelboot (men ikke med wubi) , jeg lavede altid en ren installation , på en
seperat partition , så jeg er imponeret over at det kan lade sig gøre på den måde ( med en 8.04 lts ) jeg troede man skulle have en
anden linux udgave til det formål ! , og det er en god forklarring på løsningen du har skevet .

Citat:
Vigtigt: Fysisk afbryd alle interne harddiske før opstart fra cd og under gennemførelsen af installationen. Dette vil fjerne muligheden for at installere på den forkerte enhed og overskrive ødelægge dit oprindelige setup. Tilslut harddiskene igen når installation er afsluttet.

-----------

@benjamin

man skal anbefalet bruge ca 10 gb til ubuntu , (der er også en swap) , jeg har prøvet at installerer ubuntu 7.10 på en usb pind med 2 gb , og det endte med en fejlmelding om for lidt plads .

men forsøg da , det skade ikke at prøve , det er lykkedes for andre ! , du skal bare have flere gb en jeg har .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
boldt
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af boldt »

Benjamin skrev:Må jeg lige spørge om noget?

Kan Boldts 'fremgangsmåde' (ved at bruge Wubi) også bruges til installation af 8.04 på en USB-pind?
...
I må undskylde, hvis spørgsmålene er for 'dumme'; men jeg er stadig meget grøn m.h.t. Linux og tillige 60+, så mange ting er stadig noget svære for mig.

Den installation - ubuntu 8.04 - jeg har lavet på min USB-hardisk virker kun på min laptop. Jeg får ikke noget ud af at sætte USB-harddisken i en anden maskine.

Wubi laver ikke nogen decideret partion men opretter en mappe med ubuntu-indhold og mappens størrelse er låst til 15GB.

Det gode ved wubi, udover at den ikke opretter en decideret partion (og dermed laver et voldsomt indgreb på min laptop) er at den opretter automatisk en dual boot funktion, så jeg ved startup kan vælge win eller ubuntu. Men selvfølgelig kan den kun starte ubuntu hvis USB'en er tilsluttet.

USB-sticks med 8 GB koster omkring 200 kr så det er efterhånden muligt at installere en fullsize ubuntu til en overkommelig penge.

Jeg er ligeså grøn som dig, lidt yngre - årgang 60. Hvis ikke ubuntudanmark.dk er stedet, hvor man kan stille sine spørgsmål om ubuntu så ved jeg ikke.
I øvrigt, den som ikke spørger er dum hele livet - den som spørger er kun dum i 10 minutter - indtil svaret er givet.

Med denne installation er den sværeste hurdle til et skift overstået, jeg kan nu teste, rette, prøve, lære.

christian.arvai skrev:@boldt

hehe . tillykke med løsningen , det er godt fundet på !
...
Citat:

Min beskrevne "oplevelse" var egentlig et forsøg, fordi jeg er bange for at lave disse "store" indgreb.

Jeg brugte ikke pendrivelinux.com, men jeg lavede en oversættelse af en af vejledningerne som jeg ville ha brugt og kommenteret til brug i dette forum, men da min installation nu virker uden de tidligere problemer, kommer jeg nok aldrig så langt.

Men her er den oversatte vejledning, så kan i jo kommentere (nogle overskrifter , billeder, og knapper er ikke oversat)

Denne instruktion viser hvordan man installerer Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) på en ekstern USB-harddisk.

Denne simple instruktion benytter det Installations script, der er inkluderet i Ubuntu 8,04 gør det muligt at køre og teste den seneste version af Ubuntu uden at installere til et fast internt system disk.

Dette er en fuld installation af Ubuntu og den fungerer ligesom en installation til en intern harddisk.

Alle ændringer er gemt i realtid og systemet kan være fuldt opdateret og redigeret.
(USB-harddisken skal have en kapacitet på mindst 4GB

Sådan installerer Ubuntu 8,04 til en USB-harddisk

1. USB-harddisken skal være tømt for indhold
2. Download Ubuntu 8,04 og brænd ISO’en til en cd
3. Vigtigt: Fysisk afbryd alle interne harddiske før opstart fra cd og under gennemførelsen af installationen. Dette vil fjerne muligheden for at installere på den forkerte enhed og overskrive ødelægge dit oprindelige setup. Tilslut harddiskene igen når installatione er afsluttet.

4. Genstart din pc, og boot fra Ubuntu CD

5. Fra start-menuen, vælg muligheden for at installere Ubuntu

6. Når Ubuntu er startet op, vil du blive præsenteret for denne installationsmenu:

7. Fortsæt ved at besvare alle spørgsmålene, indtil du kommer til Klargør diskplads sektion.
(1) Klik på Guided – use entire disk option og derefter (2) Klik på knappen Forward

8. På næste side Who are you? skal du oprette din bruger profil, klik derefter på knappen Forward

9. På næste side Ready to install, skal du klikke på (1) knappen Advanced og (2) vælg din enhed fra dropdown listen. Eksempel: / dev / sda, og derefter (3) Klik på Install

10. Installationsprogrammet vil nu gå videre til at installere Ubuntu på USB-enheden. Når det er færdigt, skal du klikke på Restart

11. Fjern cd'en (geninstaller denoprindeligeharddisk) og tryk på Restart now.

Glem ikke at ændre din System startmenuen eller BIOS til at boote fra USB-enheden.

Ha en god dag

Mikael Boldt
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Jeg har installeret ubuntu 8.04 på en usb-harddisk som er en 2,5" harddisk med 20Gb, med kun usb-indgang og ingen ekstra strømforsyning.
Jeg har delt den i to, hver på 10 Gb. En til ubuntu og en fat 32, så jeg kan hente info fra windowsmaskine.

Grunden til at alle fysiske interne harddiske skal frakobles før installation og at kun den eksterne usb harddisk er tilsluttet, er at GRUB skal plasseres korrekt. Hvis du gør det på denne måde, kan du tilslutte din usb-harddisk i hvilket som helst pc, og starte op med dit eget styresystem. Det kvæver selvfølgeligt at pc'en har muligheden til at boote med usb. En anden fordel ved at de andre harddiske er fysisk frakoblet, er at det er mindre chance at ødelægge nogen data på de.

Det eneste jeg nogen gange er tvungen til, er at forandre skærmopløsningen, og driverne til dette, efter at den har startet op, alt afhængigt om det er nvidia eller ati grafikkort. Det kan du se, ved at opløsningen er meget lav, og du ikke har mulighed til at forandre den. Du kan checke ved at gå ind i system>hardware drivers.

Jeg har også oplevet at den ikke starter op, men så kan du starte den op i safe-mode, og skrive i en kommandolinie: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg og derefter følge den vejledning der kommer frem. Det skal siges at jeg kun oplevede dette under ubuntu 7.10 og har pt. ikke oplevet dette med 8.04

Håber det kan være en hjælp, hvis du har lyst til at installere ubuntu på en usb-harddisk. Du kan følge den vejledningen her: http://www.pendrivelinux.com/2008/04/14 ... e-install/

Edit: ups, jeg så ikke at vejledningen var oversat.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jeg så denne artikel og syntes, at den leverede en interessant måde at udnytte den overskydende lagerplads på usb-nøglen. Anyway... tjek den ud: http://www.ubuntugeek.com/a-much-easier ... or-hd.html

Ps. Skal ikke kunne garantere om guiden virker. Men mon ikke det er tilfældet ;-)
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50