Mit tidligere forsøg med at installere ubuntu via winXP mislykkedes primært fordi programfragmenter lå spredt over hele harddisken og disse kunne ikke flyttes ved hjælp af almindelig defragmentering.
Det første jeg har lært er:
Kan du ikke skabe et sammenhængende (8Gb) område på din harddisk vil du få problemer med at køre dine styreprogrammer ubuntu og windows.
Hjælpen er altid nær her på UbuntuDanmark.dk
På https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=2974 fik jeg følgende forslag:
christian.arvai skrev:... du kan hente et program der hedder gparted , som kan hentes her :
http://gparted.sourceforge.net/download.php . hentes som livecd og brændes ved laveste hastighed , den bruges til at ændre dine partitioner med , først skal du ændre dit c drev ( prøv med - 9 gb ) , den frie plads skal du lade stå som ikke allokeret , derefter kan du sætte din ubuntu livecd i og lade den lave en installation ( guidet på fri plads )...
og samme sted blev det senere foreslået
sådanUBUNTU skrev:Hvis det er hele dit professionelle liv, vi taler om, ville jeg nok ikke lege med partitionering af harddisken. Prøv at se om du ikke kan installere ubuntu på en usb-nøgle (eller en ekstern harddisk tilegnet formålet).
Læs mere på: http://www.pendrivelinux.com
På pendrivelinux fandt jeg en vejledning til at installere Linux på en USB-Harddisk: her bringes denne advarsel:(oversat til google-dansk)
Vigtigt: Fysisk afbryd alle interne harddiske før opstart fra cd og under gennemførelsen af installationen. Dette vil fjerne muligheden for at installere på den forkerte enhed og overskrive ødelægge dit oprindelige setup. Tilslut harddiskene igen når installation er afsluttet.
og for at få installation til at virke står der til sidst i vejledningen:
Glem ikke at ændre din System startmenuen eller BIOS til at boote fra USB-enheden.
Hvorfor skal det være så besværligt?
tænkte jeg. Måske det er muligt at få wubi (ubuntu installationen under windows) til at gøre det?
Da jeg installerede første gang havde jeg ikke haft mit USB-harddisk tilsluttet så jeg kunne ikke huske om der havde været valgmulighed.
Der er jo ikke andet end at prøve, så jeg installerede ubuntu igen under windows.
At installere ubuntu er lige så ophidsende som at se maling tørre
I med cd-rommen
Klikke på knappen i midten (installation under Windows)
- programmet foreslår selv at lægge ubuntu på USB-harddisken
- programmet foreslår selv at dedikere 15 Gb.
- programmet foreslår selv brugernavn
Indtast password *2
10 minutter senere spytter maskinen cd-rommen ud og jeg skal genstarte
20 minutter senere beder maskinen om at blive genstartet
ubuntu finder nu 107 opdateringer som skal installeres
jeg indtaster et administrations-password
30 minutter senere beder maskinen om at blive genstartet
(her opdaterer jeg så driveren som jeg har beskrevet andet steds viewtopic.php?f=11&t=2892)
og jeg genstarter maskinen.
Og det virker
Min game HP pavilion laptop 800MHz, 512 MB ram, 40GB harddisk + 150 GB USB-harddisk
kører som en drøm.
en ting er dog lidt morsomt: De resterende 135 GB på USB-harddisken kan ikke ses når jeg kører ubuntu, men det kan 40 GB harddisken.
Ha en god dag
Mikael Boldt