Jeg fik indstalleret ubuntu 8.04 og jeg fandt løsningen på mit wireless problem, men hele formiddagen har jeg nu på arbejdet kæmpet med at få pustet liv i den gamle Laptop i den win-xp som ubuntu var installeret under.
Det lykkedes først efter at jeg i fejlsikret mode af-installerede ubuntu igen.
så nu er jeg lige vidt
ha en god dag
Mikael Boldt
Ak, ja glæden varede kort
-
- Geografisk sted: Bornholm
-
- Geografisk sted: Valby
Re: Ak, ja glæden varede kort
Nå, ja. Det er vel også en ting man skal tage med i sine overvejelser ift. wubi. Hvis Windows går ned, tager den ubuntu med i faldet. Dette er i sig selv et godt argument for dual boot.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Geografisk sted: Sdr. Stenderup (Kolding)
Ja. At du har problemer med Wubi betyder da slet ikke enden på dit Linux eventyr. Installer sideløbende til din windåse eller virtuelt, og giv det en chance igen. Det var jo en grund at du hentede det i første sted, giv nu ikke allerede op
Held og lykke!
Held og lykke!
Mvh. Søren
http://www.yobilee.dk Blog
http://myspace.com/yobilee Egne kreationer i Ableton Live og Reason
http://www.yobilee.dk Blog
http://myspace.com/yobilee Egne kreationer i Ableton Live og Reason
-
YoBilee skrev:Ja. At du har problemer med Wubi betyder da slet ikke enden på dit Linux eventyr. Installer sideløbende til din windåse eller virtuelt, og giv det en chance igen. Det var jo en grund at du hentede det i første sted, giv nu ikke allerede op
Det gør jeg heller ikke - jeg tænker
Men mit problem er følgende:
a) Jeg er udstationeret langt væk fra DK og mit eget kontor/værksted, så jeg har ikke mine program cd-er, eller nok lager plads til at få ryddet op/arkiveret.
b) Jeg er nød til at køre win på arbejdet da vi bla. arbejder med projektstyringsværktøjer og her kan der ikke eksperimenteres, dette er dikteret af firmaerne bag projektet. Men jeg bruger aktivt OOO.
c) Egentlig er min gamle laptop moden til udskiftning men jeg er faktisk meget glad for den - som den første har den endnu ikke vist de store træthedstegn. (kun det som der sædvanligvis sker med 2½ år gamle laptops RAMen optages af for meget (win) pjat så den virker sløv og Harddisken er også ved at være fyldt.
Den korte tid jeg brugte Ubuntu oplevede jeg en dramatisk forbedring af laptoppens ydelse simpelthen fordi systemet kun bruger mindre end 200 MB ram i hvile sammenlignet med win xp over 400 MB ud af maskinens 512MB.
Problemet er at jeg ikke kan partionere harddisken, for vitale programmer er spredt ud over hele harddisken i følge defragmenteringsprogrammet.
Jeg har et eksternt Seagate drev Freeagent Go som kører som en integreret del af laptoppen og det egentlig har masser af plads uden generende vitale programmer som ikke kan flyttes.
Spørgsmål:
1) kan jeg opdele det eksterne i 2 - uden at miste data?
2) kan jeg installere Ubuntu i den nye partion og køre derfra?
Ha en god dag
Mikael Boldt
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
hvor stor er den hd der er i pc´en ?
hvis du har haft ubuntu installeret i wubi , kan du også lave en rigtig duelboot .
hvis du kan finde 10gb du kan undvære !
hvis du har haft ubuntu installeret i wubi , kan du også lave en rigtig duelboot .
hvis du kan finde 10gb du kan undvære !
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Den interne harddisken er på 40 GB - hvor knapt 10 GB er ledigt
Den externe 150 GB - hvor ca. 63 GB er ledigt
ha en god dag
Mikael Boldt
Den externe 150 GB - hvor ca. 63 GB er ledigt
ha en god dag
Mikael Boldt
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
ok fint .
1 starter windows nu ?
2 har du en mulighed for at flytte lidt data ud på den externe ?
3 har du mulighed for at brænde en cd ? . du kan hente et program der hedder gparted , som kan hentes her :
http://gparted.sourceforge.net/download.php . hentes som livecd og brændes ved laveste hastighed , den bruges
til at ændre dine partitioner med , først skal du ændre dit c drev ( prøv med - 9 gb ) , den frie plads skal du lade stå
som ikke allokeret , derefter kan du sætte din ubuntu livecd i og lade den lave en installation ( guidet på fri plads ) .
og skriv gerne igen hvis du er i tvivl , ( det er nemmere at forebygge , en at helbrede )
ps : ubuntu livecd burde også uden problemer kunne installeres direkte , sæt størrelsen til 10 gb
men gør ikke noget uden en god backup !
1 starter windows nu ?
2 har du en mulighed for at flytte lidt data ud på den externe ?
3 har du mulighed for at brænde en cd ? . du kan hente et program der hedder gparted , som kan hentes her :
http://gparted.sourceforge.net/download.php . hentes som livecd og brændes ved laveste hastighed , den bruges
til at ændre dine partitioner med , først skal du ændre dit c drev ( prøv med - 9 gb ) , den frie plads skal du lade stå
som ikke allokeret , derefter kan du sætte din ubuntu livecd i og lade den lave en installation ( guidet på fri plads ) .
og skriv gerne igen hvis du er i tvivl , ( det er nemmere at forebygge , en at helbrede )
ps : ubuntu livecd burde også uden problemer kunne installeres direkte , sæt størrelsen til 10 gb
men gør ikke noget uden en god backup !
Senest rettet af Christian.Arvai 1. jun 2008, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Christian
-
Windows kører uden problemer.
Jeg har lige flyttet lidt filer til det externe drev og jeg har defragmenteret harddisken.
Der er nu 12GB.
Jeg har mulighed for at brænde CD'er,
Mit største problem er at lægge hele mit "professionelle liv" i hænderne på et program som vil flytte rundt på filer som påstås ikke kan flyttes.
Derfor var spørgsmålet om jeg kunne oprette en partion på drev 2 og køre ubuntu derfra.
Dette er jo trods alt kun for at kunne tilfredsstille min nysgerrighed - i første omgang.
jeg går i gang med at læse om GParted
Ha en god dag
Mikael Boldt
Jeg har lige flyttet lidt filer til det externe drev og jeg har defragmenteret harddisken.
Der er nu 12GB.
Jeg har mulighed for at brænde CD'er,
Mit største problem er at lægge hele mit "professionelle liv" i hænderne på et program som vil flytte rundt på filer som påstås ikke kan flyttes.
Derfor var spørgsmålet om jeg kunne oprette en partion på drev 2 og køre ubuntu derfra.
Dette er jo trods alt kun for at kunne tilfredsstille min nysgerrighed - i første omgang.
jeg går i gang med at læse om GParted
Ha en god dag
Mikael Boldt
-
Hvis det er hele dit professionelle liv, vi taler om, ville jeg nok ikke lege med partitionering af harddisken. Prøv at se om du ikke kan installere ubuntu på en usb-nøgle (eller en ekstern harddisk tilegnet formålet).
Læs mere på: www.pendrivelinux.com
Læs mere på: www.pendrivelinux.com
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
PS. Hvis du alligevel overvejer at gå i gang med partitionering af harddisken, skal du huske at deaktivere sidefilen i windows. Der findes også mere effektive defragmenteringsværktøjer (freeware og shareware) på download.com
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
sådanUBUNTU skrev:Prøv at se om du ikke kan installere ubuntu på en usb-nøgle (eller en ekstern harddisk tilegnet formålet).
Læs mere på: http://www.pendrivelinux.com
Interessant læsning jeg har fundet en vejledning som måske passer til mig:
http://www.pendrivelinux.com/2008/04/14/ubuntu-804-usb-hard-drive-install/
Jeg vender tilbage når det lykkes mig at installere
Jeg slutter hermed denne tråd
Ha en god dag
Mikael Boldt