Partitionering af SSD på 1 TB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Partitionering af SSD på 1 TB

Indlæg af vovsen »

Hej Forum
Så er den gal igen.
Jeg havde Ubuntu 24.04 kørende på en 8 GB ram og 250 GB SSD med W11 som dualboot.
Købte en 1 TB Kingston SSD som jeg monterede i min miniPC fra ASUS. (PN51-E1). AMD CPU type 5.
Havde lavet en kopi af partitionerne med GPARTED kopi som er ført til en 2½" harddisk via USB kabling.
Noget drillede, så jeg endte op med at skulle installere 23.10 som (næsten) selv opgraderede til 24.04.
Det kom bare til at bruge hele disken. Når jeg så vil skrumpe disken til 100 GB kan det ikke gøres selv om disken kun er brugt med ca. 14 GB.
GPARTED viser en nøgle ud for de tre partitioner. Nok en indikation af at den er låst.

Hvordan åbner jeg for partitionen, så den kan skrumpes til / = 100 GB SWAP = 20 GB home = 480 GB. Resten af disken kan så bruges af Windows 11 NTFS = 100 GB Datafiler får så FAT32 eller XFAT til resten.

Når jeg nu forsøger at installere Windows 10 eller 11 melder PCen at der mangler en mediedriver ??? Det er nok fordi partitionen er låst.

Jeg har installeret KDE partitionerings-programmet, der heller ikke kan klare problemet og der meldes at der mangler noget i installationen.

Jeg har tænkt mig at kopiere / patitionen ind på de 100 GB og home på de 480GB.
Men det kan være jeg skal fjerne det hele undtagen de to første partitioner, og så lave en primær P hvorpå jeg indkopierer /. Derefter skal den så skrues op/ned til 100 GB. Så skal der laves to logiske drev, SWAP og home. Jeg er lidt i tvivl om hvilken rækkefølge der skal bruges her. Det er nok sådan at de logiske drev skal væe oprettet før man kan justere størrelsen.

Endelig skal der så være en BOOT-Primær partition til W11 med logisk drev til datafilerne.
Jeg skal ikke have mange programmer installeret på PCen, så der er "ingen tænders gnidsel" i den forbindelse, hvis programmerne skal installeres igen. ;-D

Håber det kan klares. ;-D
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Partitionering af SSD på 1 TB

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Lyder som et gammelt kendt problem! Hvis du skal lave en dualboot, er du nødt til at installere Windows først, Ubuntu bagefter.Ellers går der som du oplever det, ged i den. :)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
vovsen

Indlæg af vovsen »

Hej Klaus
Nådada. ;-D
Problemet er altså blot hvordan jeg kan komme til at mindske partitionen.
Ved godt som du siger at jeg skal installere Windows først, men jeg kan ikke udføre den operation da drevet er låst. Jeg kan godt skrive og læse på det men altså IKKE slette eller ændre partitionen.

Alle tre eksisterende partitioner er forsynet med en ille nøgle i GPARTED.
Denb skal nok fjernes før jeg måske kan komme til at installere Windows.

Eller med andre ord, hvordan sletter jeg SSD drevet = Tømmer det for data, så W-installationen kan arbejde.
vovsen

Indlæg af vovsen »

SSD disken er ikke MBR men GPT aktiveret.
Der er en noegle paa UBUNTU partitionen, der goer at den ikke kan slettes eller roeres p[ nogen maade i
GPARTED.

Arbejder med boot fra USB/stick hvorfor tastaturet er maerkeligt.

Der skal nok en Low Level operation til disken, saa jeg kan forsoege at installere W11 til at starte med.

De smarte AI funktioner skriver at der kan bruges nogle terminalkommandoer / noget med dd eller fdisk til at goere arbejdet.

Patrtitionen hedder /dev/nvmeOn1p3
foran ligger
/dev/nvmeOn1p1 med en roed cirkel med udraabstegn paa 1,05 GiB -ubrugt og
/dev/nvmeOn1p2 med noegle

Jeg formoder reparationskommanoerne skal sendes via terminalprogrammet bootet fra usb/sticken.

Skal lige skrive aty jeg fylder 80 om 2 uger. ,-D saa hvis low/lwvelkommandoen virker er det en super gave..
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Prøv at formatere i programmet Diske. Det ligger under redskaber i programoversigtetn.
Vedhæftede filer
Skærmbillede fra 2024-07-12 09-19-01.png
Skærmbillede fra 2024-07-12 09-19-01.png (100.91 KiB) Vist 107 gange
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q