thj01 skrev:@jimmyFJ
Det vidunderlige ved at ahve 16 GB RAM er, at det er MEGET sjælden at man overhovedet rammer swap drevet ... især med swapiness sat til10. Så reelt bruges mit kun til dvaletilstand... og de få gange jeg har 5-6 billeder loaded i hukommelsen g
Jeg har haft min M4800 med 500 GB SSD disk i snart 2½ år, og der har endnu ikke været nogle fejl på SSD disken.
Modsat så har jeg kørt med LTS siden start, og den er reelt kun blevet ominstalleret 2-3 gange ... alle gangene fordi jeg forsøgte at få windows på
Så fremover kommer windows til at køre over KVM g
Min store desktop maskine har en AMD FX 8350 ( 8 kerner@4 GHz), samt 16 GB fysisk RAM + dertil 32 GB swap, og vm.swappiness=5).
Når jeg bruger maximal mængde af fysisk RAM, så har kernen ikke nogen som helst en ide om hvad den skal bruge de sidste 6 GB fysisk RAM til. På det tidspunkt er der mange giga bytes til disk buffers + det løse i brug.
Med Ubuntu 16.04 kan ZFS filsystemet få lov til at storforbruge noget fysisk RAM (ZFS kræver meget store permanente buffers - som kke en disk buffer.
Min maskine har så meget RAM og en 8 core mikroprocessor, fordi at jeg så meget nemt kan køre f.eks. en nyere udgave af Ubuntu i en virtuel maskine med en pæn stor mængde RAM og CPU saft, f.eks. 8 GB, og 4 mikroprocessor kerner@ 4 GHz.
Man kan ændre vm.swappiness til 10 (og andre sysctl værdier) lige nu og her med den her kommando (hvis du altså kan skrive et korrekt kodeord):
Kode: Vælg alt
sudo sysctl -w vm.swappiness=10
AJenbo skrev:Mener også det er muligt for programmer at indikere at noget bør skrives til swap frem for ram, det kan være det er det du oplever.
Det er ikke swap fremfor fysisk RAM, da programmer aldrig har direkte adgang til fysisk RAM.
I stedet er det at en memory mapped fil - mapped med mmap systemkaldet - skal være støttet af swap(=anonym) virtuel hukommelse, eller være støttet af en ikke-anonym (=en bestemt fil i filsystemet, VFS) som så agerer swap for et bestemt memory mapped område i den virtuelle hukommelse.
Man kan også angive at et memory mapped område i den virtuelle hukommelse aldrig må undertøttes af swap - altså at det memory mappede hukommelsesområde kun er fysisk RAM.
Databaser bruger ikke-anonym memory mappede filer med direkte I/O til at læse og skrive til tabeller i en database.
En scripting fortolker, så som Python, bruger også rigtig mange mmap systemkald- mmap (og alle andre systemkald) kan ses ved at starte Python fortolkeren med strace programmet. strace kan også koble sig ind på et program der allerede kører/er startet.
Ikke-anonym swap har prioritet over anonym swap.
/Lars