Hej allesammen
Jeg har for noget tid sid af nysgerrighed installeret ubuntu ved siden af mit vista. Jeg har nu fundet ud af at det ikke er noget for mig. Men desværre er jeg lidt af en noob til computere, så jeg kan ikke finde ud af at afinstallere det. Jeg har kigget på en masse andre forums og det lader til at man skal bruge sin vista installations cd, men den har jeg bare ikke da vista var installeret på comuteren da jeg købte den. Tilgengæld har jeg en windows vista recovery cd. Og nu er mit spørgsmål: Er det muligt at afinstallere ubuntu fuldstændigt fra computeren, med min recovery cd, så jeg ikke behøver at vælge hvilket styresystem min computer skal boote.
Tusind tak på forhånd
Afinstallere ubuntu 7.10
-
- Geografisk sted: Valby
Re: Afinstallere ubuntu 7.10
Er der ikke en eller anden, der ved noget om emnet? Det ser lidt skidt ud, hvis vi lader brugere, der fortryder springet til Ubuntu, i stikken.
Jeg har aldrig taget springet tilbage til Windows (og slet ikke med en recovery CD), men vil tro, at hvis du repartitionerer din disk med Gparted (f.eks. fra Ubuntu Live CD) kan man vel anvende recovery-CD'en og "slippe for" linux. Men jeg er ikke sikker.
Er der nogen der ved noget om recovery-CD'er?
Jeg har aldrig taget springet tilbage til Windows (og slet ikke med en recovery CD), men vil tro, at hvis du repartitionerer din disk med Gparted (f.eks. fra Ubuntu Live CD) kan man vel anvende recovery-CD'en og "slippe for" linux. Men jeg er ikke sikker.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
du har ret sådanUBUNTU !!
undskyld ventetiden EarlTheBearl.
hvilken maskiner er drejer det sig om , hvor mange partitioner ( drev) er der , hvordan er ubuntu installeret ,
( med wubi eller med ren installation på en seperat partition ) ??.
du skal passe meget på , hvis du ompatitionere kan du ødelægge den skjulte patition , som vista ligger på .
vista recovery cd er absolut ikke en bootdisk ,den går ind og hentet filer i den skjulte partition der helt sikkert
er et sted.
det er muligt at man kan bruge gparted , til at flytte partitionerne , men den vil jeg lige kontrollere det først .
men prøv at kører recovery først , uden at du har gjort noget andet , hvis det virker er det godt ,
og hvis ikke har vi ikke ødelagt noget , og så tager vi den derfra .
undskyld ventetiden EarlTheBearl.
hvilken maskiner er drejer det sig om , hvor mange partitioner ( drev) er der , hvordan er ubuntu installeret ,
( med wubi eller med ren installation på en seperat partition ) ??.
du skal passe meget på , hvis du ompatitionere kan du ødelægge den skjulte patition , som vista ligger på .
vista recovery cd er absolut ikke en bootdisk ,den går ind og hentet filer i den skjulte partition der helt sikkert
er et sted.
det er muligt at man kan bruge gparted , til at flytte partitionerne , men den vil jeg lige kontrollere det først .
men prøv at kører recovery først , uden at du har gjort noget andet , hvis det virker er det godt ,
og hvis ikke har vi ikke ødelagt noget , og så tager vi den derfra .
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
sådanUBUNTU skrev:Er der ikke en eller anden, der ved noget om emnet? Det ser lidt skidt ud, hvis vi lader brugere, der fortryder springet til Ubuntu, i stikken.
Det er lige præcis problemet. Mange af os har næsten ikke arbejdet med Vista.
Men hvis problemet er at den skal kunne boote direkte ind i vista, burde man kunne få Grub mangager til det, men det betyder at 7.10 stadig vil ligge på en partition på PCeren.
Er det denne løsning, så start Ubuntu og indsæt i terminal
Kode: Vælg alt
gedit /boot/grub/menu.lst
Find linie 14 i den menu der fremkommer (se nedenstående) og ændrer tallet 0 til den linie Vista har i din opstarts menu.
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
# grub-install(8), grub-floppy(8),
# grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
# and /usr/share/doc/grub-doc/.
## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default 0 (min fremhævning)
og tryk derefter på gem.
Så skulle den starte direkte op i Vista
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
tja , men hvis det ikke bliver fjernet , kan han da lige så godt hente startup manager i tilføj-fjern
og sætte den til at starte vista som førstepriotet , ( evt med 0 sek tid til valg af boot) , det
er nemmere hvis man ikke er så god til linux .
men som jeg forstod det , vil han have det helt afinstalleret ! , mon ikke han gerne vil bruge
hd pladsen til noget andet
-----------------
ps : og til alle andre , lad være med at indstille startupmanager lavere end 5 sekunder .
det er kun hvis man ikke vil bruge ubuntu mere , at det skal skal være 0 sek .
-----------------
og sætte den til at starte vista som førstepriotet , ( evt med 0 sek tid til valg af boot) , det
men som jeg forstod det , vil han have det helt afinstalleret ! , mon ikke han gerne vil bruge
hd pladsen til noget andet
-----------------
ps : og til alle andre , lad være med at indstille startupmanager lavere end 5 sekunder .
det er kun hvis man ikke vil bruge ubuntu mere , at det skal skal være 0 sek .
-----------------
Senest rettet af Christian.Arvai 25. maj 2008, 17:50, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
christian.arvai skrev:tja , men hvis det ikke bliver fjernet , kan han da lige så godt hente startup manager i tilføj-fjern
så lærte jeg da også noget!!!
stra
stra
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
EarlTheBearl skrev:det lader til at man skal bruge sin vista installations cd, men den har jeg bare ikke da vista var installeret på comuteren da jeg købte den. Tilgengæld har jeg en windows vista recovery cd. Og nu er mit spørgsmål: Er det muligt at afinstallere ubuntu fuldstændigt fra computeren, med min recovery cd, så jeg ikke behøver at vælge hvilket styresystem min computer skal boote.
Nu har jeg ikke selv nogen erfaring med det, men det lader til ud fra denne tråd på ubuntuforums.org, at du sagtens kan fjerne Ubuntu og lade Vista blive tilbage - helt uden CD. Fremgangsmåden som der beskrives er følgende:
I just completed the reconfiguring of my master boot record and removing Grub. It was even more simple than posted here. You don't even need your Vista install disk. When Vista boots, there is an option (flashes quickly) to go straight to the Vista Recovery Console - no CD necessary. I am going off of memory but here are the steps to do this:
1. Select the Vista Recovery Console at normal Vista startup
2. Select the Windows installation drive - you need to enter by number (not by drive letter)
3. Enter your admin password. I didn't have one so I just hit enter.
4. After #3, you seemingly are just sitting on a C: pathway (assuming C: is where the Vista install resides). However, Vista is waiting for your next command! Enter fixmbr, and hit enter... done! I did receive a Windows style warning not to do this if you were not experiencing problems....
5. On restart my system booted straight to Vista.
Herefter kan du fjerne Ubuntu partitionen med en Partition Editor.
Ubuntu udvikler sig helt enormt hurtigt, og hvert halve år, ved hvert nyt release, er det altid spændende at se, hvad der nu er med af nyt. Så jeg håber du får mod på at prøve igen senere - så kan du også se hvor hurtigt udviklingen er gået
-
- Geografisk sted: Fredericia
savner win98 dagene
der skrev man kommandoen:
og vupti forsvandt alle problemerne.
men den kommando har vist ikke været let tilgængelig siden dengang.
der skrev man kommandoen:
fdisk /mbr
og vupti forsvandt alle problemerne.
men den kommando har vist ikke været let tilgængelig siden dengang.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
- Admin
det har du ret i , efter at de fleste maskiner bruger recovery istedet for en rigtig installations cd ,
er det blevet meget problematisk for brugerne og firmaerne ( i mit tilfælde acer ) , vil ikke altid sende en recovery cd,
og da de endeligt gjorte det , slettede den alt og maskinen måtte en tur til tyskland.
det er en af de gode grunde der er til at vælge ubuntu !
er det blevet meget problematisk for brugerne og firmaerne ( i mit tilfælde acer ) , vil ikke altid sende en recovery cd,
og da de endeligt gjorte det , slettede den alt og maskinen måtte en tur til tyskland.
det er en af de gode grunde der er til at vælge ubuntu !