jensemand skrev:du skriver noget mht usb- kan jeg bruge en gammel ipod, eller min iphone eller ekstern harddisk i stedet for?
Du kan ikke bruge din ipod/iphone, de fungere ikke som en disk men noget særlig fil synkroniskering. Du kan godt bruge en usb-harddisk, dog skal du være opmærksom på at indholdet vil blive slettet og at du skal oprette en ny partition på disken (disken vil fremstå som en DVD ellers) når du er færdig med at installere.
jensemand skrev:jeg har desuden læst at der findes flere ubunter, bl.a. lubuntu som skulle være ekstra hurtig eller sådan? hvordan ved jeg om jeg har den ''bedste'' ubuntu?
Ubuntu er den generelle udgave som burde passe bedst til de fleste bruger. Lubuntu er beregnet til ældre maskiner og er der for lidt skrabet i hvilket programmer der er inkluderet hvilket også kan køre det lidt råt at bruge til tider.
Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie er til folk der ikke bruder sig om standard brugerfladen i Ubuntu og beder kan lide en af dem i stedet.
Fælles for dem alle sammen er at de alle er baseret på det samme pakke system og man kan skifte fra den en til den anden ved at til/fravælge pakker efter installationen. Så ved at vælge en frem for en anden er man ikke udelukket fra noget fra en anden, men det kan være betydeligt lettere ikke at skulle konfiguere eller rydde op i systmet ved at vælge en der ligger tættest op af de man ønsker at køre med.
Edubuntu kommer med en masse lærings programmer, UbuntuStudio kommer med en masse medie software, Mythbuntu fungere som et SmartTV. Ubuntu Kylin er tilpasset det kinesike marked.
jensemand skrev:jeg bruger som sagt mest at alt min pc til netsurfing. musik hører jeg nu osse blot via nettet via yousee musik, da jeg ikke kan have itunes meres (så vidt jeg kan forstå). jeg ser osse lidt foto, men jeg gemmer alt på ekstern harddisk (for at undgå det sker igen at min interne harddisk dør).
Husk backup, den eksterne disk kan lige så vel som den interne gå hen og dø.
Hvis du har 2GB ram og et nogenlunde grafikkort (jeg vil sige skæring punktet ligger lige omkring 2006-9's lave ende (Intel), eller 2004-2006 for de lidt kraftigere kort (AMD/Nvidia)) tror jeg den normale Ubuntu er et godt valg for det du bruger din computer til.
jensemand skrev:jeg ikke kan have itunes meres (så vidt jeg kan forstå).
Apple laver rigtig nok ikke iTunes til Linux, men du kan bruge Spotify i stedet:
https://www.spotify.com/dk/download/linux/(min forståelse er at iTunes i dag er en musik streaming tjeneste)