thj01 skrev:Nedsæt strømforbruget på din bærbare
Strømstyring til harddisken
Indstil BIOS
Der har været rapporter om at Ubuntu "dræber" harddisken. Dette er ikke helt korrekt. Der er 3 faktorer der styrer denne proces. BIOS, HD'ens firmware og styresystemet. Ubuntu teamet har valgt den tilgang at computerproducenterne ved hvad de gør når de sætter deres computere sammen. Hvis du er ramt af problemet så er løsningen herunder. (Hvis du ikke er ramt gør det nedenstående ingen skade - snarere tværtimod)
Dette er hvad du skal gøre selve computerens BIOS
Det er forskelligt hvordan man får adgang til BIOS, men det sker i selve opstarten af computeren. På min IBM skal jeg trykke på den blå "acces IBM" knap. Du skal måske holde F12 nede for at få den frem.
Først skal vi have din hardware (selve computeren) til at makke ret. Gå ind i BIOS og ret "power" indstillinger. På min IBM-laptop skal jeg ændre dem til "performance" (dvs. BIOS gør intet for at styre HD)
Dette er hvad du skal gøre på Ubuntu.
Det vi skal bede Ubuntu om at overtage styringen.
metoden er taget fra : ubuntu-demon
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26
Lav et script der styrer strømstyringengksudo gedit 99-hdd-ugly-fix.sh
indsæt følgende#/bin/bash
if on_ac_power = 1 ; then
hdparm -B 254 -M 254 /dev/sda
else
# possibly on battery
hdparm -B 192 -M 128 /dev/sda
fi
Om paramtrene.
-B
Tallene der står efter -B er niveauet af strømstyringen. Hvis tallet er lavt er der meget striks strømstyring (lav temperatur, men Harddisken tænder og slukker konstant dvs. slides) hvis det er højt f.eks 254 er strømstyringen minimal (høj temperatur, men den snurrer hele tiden. ved 255 slukkes strømstyringen totalt, men det kan ikke anbefales. 192 et "fornuftigt" kompromis
-M
Tallet der står efter -M er hår noget at gøre med drevets støjniveau/spinhastighed. Langt de fleste drev har kun 3 forskellige mulighder: 0 - slukket ; 128 - stille ; 254 - fuld fart. Du kan tjekke anbefalingen til dit drev med følgende kommando og evt rette i 99-hdd-ugly-fix.sh.Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Queue depth: 32
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16
Advanced power management level: 192 (0xc0)
Recommended acoustic management value: 128, current value: 128
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns
kopier scriptet til 4 stedersudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/resume.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/start.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/ac.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/battery.d/
Tjek om det virker medsudo hdparm -I /dev/sda
Jeg går udefra det er det ovenstående jeg skal gøre for at hæmme slitage på min HD... Håber det kun er det...
Men kan skam ikke rigtig finde ud af det efter man har gjordt det i bios...
Hvordan laver jeg det script der er tale om???
Og hvor finder jeg kommandoen som får dette frem som jeg skal bruge?
Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Queue depth: 32
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16
Advanced power management level: 192 (0xc0)
Recommended acoustic management value: 128, current value: 128
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns
Er jeg så færdig efter jeg har lavet disse trin?
Der står nemlig så meget her -> http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26
Om vis stikkontakten er i og vis den ikke er... Og alt muligt andet man skal indstille