Valg af filsystem?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Simpe
Geografisk sted: København N

Valg af filsystem?

Indlæg af Simpe »

Jeg skal til at installere Ubuntu 8.04, og vil lave en ny partition til dette formål.. Jeg ved bare ikke helt hvilket filsystem jeg skal vælge.. Har kigget lidt omkring, og kan se at det er en god ide at oprette to partitioner til Linux? Hvilke systemer skal jeg så vælge på den hvor Ubuntu skal ligge, det er noget med ext2, ext3 og swap? Og ligeledes med den partition der er til data?

Mvh Simon
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Valg af filsystem?

Indlæg af eitreach »

Ubuntu er designet til at fungere bedst med Ext3-filsystemet. Når jeg installerer, laver jeg som regel tre partitioner - /, /home og swap. Når jeg så geninstallerer lader jeg bare være med at formatere /home, og så beholder jeg mine personlige data. Den sidste er swap - som hvis fornuften skal diktere, skal være dobbelt så stor som din fysiske hukommelse. Hvis du har 1024mb ram, vil jeg råde dig til at lave swap på 2048, og så fremdeles.

Her kan du se hvordan det er bygget op:

Billede
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Simpe
Geografisk sted: København N

Indlæg af Simpe »

Mange tak for hjælpen..

Lige et enkelt spørgsmål til: skal de alle oprettes som "logical disk"? Desuden skal man indtaste et "Volume label"?

Mvh Simon
Senest rettet af Simpe 29. apr 2008, 18:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Re: Valg af filsystem?(LØST)

Indlæg af Toddvarg »

Har det nogen betydning hvilket rekkefølge det kommer i?
Mit system er i følgende rekkefølge
/ (18 Gib ext3), swap (2 Gib), disk (200 Gib fat 32) og /home (160 Gib ext3)

Grunden til spørgsmålet er, at ved installation af 8.04, vil den ikke installere fordi den siger at den ikke er i stand til at fjerne eksisterende operativsystem. - / (18 Gib ext3) er formateret, så det skulle i teorien være en clean install. Håber det er ok at jeg stiller spørgsmålet under denne tråd, da det har noget at gøre med filsystemer eller?

edit:
Jeg opretter spørgsmålet ang. install under egen tråd
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 18:12, rettet i alt 2 gange.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Rækkefølgen på partionerne er ligegyldige.

Det er dog smartest at lave dem, så du kan huske, hvad der er hvad. Fx kan du gøre det i følgende rækkefølge efter, hvilken der er "vigtigst": /root, /home og /swap.
Billede
ravnen

Indlæg af ravnen »

Hej Undskyld at jeg blander mig, men jeg har problemer med at installere Ubunto, og det skyldes formegentlig at jeg har et forkert filsystem liggende på den Dell laptop jeg har fået.

Jeg vil gerne vide hvordan man så lægger det rigtige filsystemet ind, har pt. formateret med DOS 5.0 men det lader til at jeg ikke kan få lov at installere Ubunto 8.04 så hvordan formaterer jeg så det bliver det rigtige filsystem ?

Ligger der noget på CD'en som jeg kan bruge ?
Skal jeg bruge en special Ubuntu Bootdisk for at formaterer drevene rigtigt el. hvad ?

MVH:Ravnen
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Hvad sker der når du prøver at formatere din disk i installationsfasen på live-cd'en?

Du kan også åbne programmet gparted fra live'cden - der kan du gøre ved dine drev og partitioner som du har lyst til. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
ravnen

Indlæg af ravnen »

Tak
Det viste sig at den dell maskine jeg havde fået fingrene i var for langsom og for lille.
Har nu fået en IBM Thinkpad R40 og Ubuntu 8.04 kører bare som smurt :=)

Tak ravnen