Jeg tænkte at det måske kunne være en god ide at gennemgå kun mine BACKUPS - fra en monteret USB harddisk, samt den indbyggede i min netbook computer.
fslint er CLI ugaven til terminalen, og fslint-gui er en grafisk frontend til fslint.
I fslint-gui skal du bruge det øverste faneblad i den venstre lodrette liste af faneblade.
I Øverste faneblad til højre kan du tilføje og slette mapper der ikke skal kigges i, og i faneblade øverst til venstre kan du tilføje og slette filer der skal kigge i.
Husk flueben ud for rekursivt, hvis alle mapper under en mappe også skal scannes for dubletter.
Jeg tilføjede */lost+found til steder der ikke skal kigges på, så fslint ikke kigger i lost+found mappen på en monteret disk.
Jeg bruger ext4 filsystemet i stedet for FAT filsystemet på USB diske, da ext4 er meget mere robust end FAT.
Antal filer og pladsforbrug
Jeg har 80293 filer der fylder 93,5 GB på den monterede harddisk, samt 40503 filer der fylder 27,2 GB i ~/BACKUPS mappen.
I min hjemmemappe uden ~/BACKUPS har jeg 154481 filer der i alt fylder 42,2 GB.
Resultat fra fslint
fslint skriver efter en scanning af de 2 backup mapper på hver sin harddisk:
Kode: Vælg alt
10.774.364.160 byte bortødslet i 17415 filer (i 10261 grupper)
10.774.364.160 byte er lidt mere end 10 GiB (10 GiB + 35 MiB for at være præcis).
Det er meget!
/Lars