Christian.Arvai skrev:Husk: brug altid (ALTID) kun små bogstaver i terminalen.
Unix er case sensitiv så det vil være ret dumt at skrive dette, da filnavne og mapper ofte er med store bogstaver, hvilket vil gøre at disse ikke vil blive kaldt, hvis at navnet er stavet forkert (evt stort/lille forbogstav).
Kaj har jo også skrevet, at han ikke er for kvik, når han lige er vågnet.
Han benytter også selv store bogstaver.
Men for begynderen, som kun skal foretage scriptkald og få andre kommandoer, er det måske alligevel et ok tip, omend det bør modificeres lidt..?
Husk også, at .bash_aliases overtrumfer PATH og kan forvandle små bogstaver til store.
Vi kan teoretisk med en tilstrækkelig stor .bash_aliases bygge et sikkerhedsnet, så det bliver umuligt for brugeren at køre andre kommandoer end dem, som vi giver tilladelse til, og vi bestemmer præcist, hvordan de skal staves, og om store og små bogstaver må blandes.
Jeg ved godt, at det er teoretisk med så stor en .bash_aliases, men tanken finder jeg spændende, der er måske også andre værktøjer at tage til hjælp, og selv med meget lidt, tror jeg, at vi kan lukke meget store faldgruber samtidigt med, at terminalen får mere personlighed.
Der skal jo nok også være en "lise" i ligestillingens navn.
Jo flere, der synes, at det kan være sjovt at være med, jo flere forskellige personligheder kan der blive kræfter til at bygge.
Når du bliver gammel, så er der måske udviklet en "klogeove".
zob skrev:
Jeg tror den version passer bedre til en anden end Kaj.
Kaj skriver med lys og vil slet ikke ud af terminalmørket, for så kan han ikke læses.
I stedet for "zhelp.sh" bør navnet måske være "zguide.sh" ..?
Geniale navne til en central hjælpefil søges.