Bemærk først at det digitale statsborgerskab ikke inkluderer rettigheder fra den fysiske verden:
An e-resident will be a physical person who has received the e-resident’s digital identity (smart ID-card) from the Republic of Estonia. This will not entail full legal residency or citizenship or right of entry to Estonia.
For mig handler det om en billig (50 EURO for resten af livet) digital identitet.
Har man man meget travlt med at få et e-statsborgskab fra Estland, så skal man møde op i Estland ved en grænsepolitistation fra engang i december 2014 - både når man ansøger og ca 2 uger senere hvis Estland vil udstede et "e-ID" kort til dig
Estland arbejder på at man fra et tidspunkt i 2015 kan komme til en ambassade for at ansøge om e-statsborskabet. Du skal møde op personligt, fordi de vil have at du skal identificere dig (husk dit pas og dit sygesikringsbevis). De vil også tage biometriske data på dig - ligesom når man skal have et dansk pas idag.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo skrev:Og hvad kan man så bruge det til? Jeg har ikke lyst til uden grund at betale 50€ for at blive registreret i en database af en fremmed regering.
Det står i version2.dk artiklen, som jeg linkede til.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
At betale skat efter dobbeltbeskatningsaftalen imellem Danmark og Estland, når udbyttet skal udbetales, kan ikke rigtig være skattely.
/Lars