Wine og spice?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
walker1

Wine og spice?

Indlæg af walker1 »

Jeg har i årevis under XP haft god gavn af gratis-udgaven af B4 Spice, selv om den er begrænset til, vist nok, 25 noder.
Kører alene analog simulation, så SoftwareCenter ser ikke ud til at kunne hjælpe mig her. (Kun digitale simulatorer)

Jeg har nu læst, at LT Spice, som jeg dog ikke har nogen erfaring med, skulle kunne køre under Wine, som jeg har fundet i SoftwareCenter.
Men hvlken af de adskillige Wines skal jeg have fat i??

Jeg kører på en 32 bit Intel Atom processor (netbook), så jeg skal nok udsøge en 32 bit udgave,, men dem er der tilsyneladende også et antal af.
Med mindre der da blot er tale om kopier.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Wine og spice?

Indlæg af AJenbo »

Det er hoved pakken du skal installere: wine
gaffa

Indlæg af gaffa »

Jeg ved at der findes frie alternativer.

Oregano
Oregano er en grafisk brugerflade til kredsløbsimulation. Oregano benytter sig af ngspice eller gnucap til simulationen.
Licens: GNU GPL version 2
Licens (ngspice): LGPL, Afstået Copyright, BSD-4, BSD-3
Licens (gnucap): GPL version 3
Afhængigheder: gconf-service, libart-2.0-2 (>= 2.3.17), libatk1.0-0 (>= 1.12.4), libbonobo2-0 (>= 2.32.1-3~), libbonoboui2-0 (>= 2.15.1), libc6 (>= 2.14), libcairo2 (>= 1.2.4), libfontconfig1 (>= 2.11), libfreetype6 (>= 2.2.1), libgconf-2-4 (>= 3.2.5), libgdk-pixbuf2.0-0 (>= 2.22.0), libglade2-0 (>= 1:2.6.4-2~), libglib2.0-0 (>= 2.37.3), libgnome-2-0, libgnomecanvas2-0 (>= 2.11.1), libgnomeui-0 (>= 2.22.0), libgnomevfs2-0 (>= 1:2.17.90), libgtk2.0-0 (>= 2.10.0), libgtksourceview2.0-0 (>= 2.10.0), libice6 (>= 1:1.0.0), liborbit-2-0 (>= 1:2.14.10), libpango-1.0-0 (>= 1.14.0), libpangocairo-1.0-0 (>= 1.14.0), libpangoft2-1.0-0 (>= 1.14.0), libpopt0 (>= 1.14), libsm6, libxml2 (>= 2.7.4)
Kan benytte: gnucap
Ubuntu: apt-get install oregano

Qucs
Qucs er en grafisk brugerfalde til kredsløbsimulation og benytter egen simulationsmotor.
Licens: GPL version 2
Afhængigheder: libc6 (>= 2.14), libgcc1 (>= 1:4.1.1), libqt4-qt3support (>= 4:4.5.3), libqt4-script (>= 4:4.5.3), libqt4-svg (>= 4:4.5.3), libqtcore4 (>= 4:4.7.0~beta1), libqtgui4 (>= 4:4.6.1), libstdc++6 (>= 4.6), perl
Kan benytte: freehdl, verilog, octave
Ubuntu: 3 trins beskrivelse
walker1

Indlæg af walker1 »

Har nu installeret Wine og LTspice, der kører.

Men selv om der er langt flere komponenter i biblioteket og muligvis ubegrænset antal noder, så er jeg ikke tilfreds med simulatorens output!
Jeg savner bl.a. tabel form og cursor i den grafiske fremstilling, så jeg kan få værdier ud til efterbehandling. Det er muligt, jeg kan finde en eller anden skjult funktion hertil, men ...

Så vidt jeg har fundet frem til, så vil B2 (skrev forkert i den indledende post :roll: ) ikke kunne køre fuldt ud under Wine.

---> Gaffa
Jeg takker for et par alternativer, selv om jeg desværre er alt for grøn under Linux til at forstå de lange smører på, tilsyneladende, antikt kinesisk. :shock: :?

Jeg prøvede for et par dage siden at installere noget vha. softwarecenter, der udefra så brugbart ud, men som alene kunne håndtere digitale kredsløb. Husker desværre ikke, hvad den hed.

Og da jeg er så grøn herinde, bør jeg i første omgang nok også holde mig fra selv at skulle compilere noget. Ved end ikke, om jeg har en C-compiler installeret med standardpakken, eller om det også er noget jeg skal på jagt efter.

Jeg kommer fra Delphi (Pascal), der dog næppe kan benyttes, men Lazarus (tror jeg den hedder) burde.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tillad mig at gøre det lidt lettere for dig så.

Installation af Oregano via softwarecenteret: oregano

Installation af Qucs via terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-add-repository ppa:qucs/qucs
sudo apt-get update
sudo apt-get install qucs

Andet jeg lige fandt var gspiceui og gwave
gaffa

Indlæg af gaffa »

Jeg undskylder overflødigheden af information, der kan virke forvirrende, men installationen kræver ikke andet end et par kommandoer i terminalen. AJenbo har filtreret det ned til de kommandoer, der skal køres for at du har programmerne installeret.

De to programmer jeg nævnte påstår hvertfald at de kan lave analog simulation.

Jeg står ved at jeg gerne vil implementere dine rapporteringer om fejl og mangler, hvis du vælger at bruge et frit program. Jeg vil også gerne lave pakker til dig lige til at installere og bruge, så du slipper for at skulle rode med noget kode. Mine evner ligger i programmering af elektronik og dine ligger i elektronikken, som jeg godt kunne tænke mig at blive bedre til. Jeg tænkte at det kunne være en god måde at lære mere og samtidig forbedre noget fri software til gavn for alle andre elektronik interesserede. Det passer fint ind i mit nye projekt, der er et nyopstartet koorporativ for fri elektronik og software.
walker1

Indlæg af walker1 »

Jeg har hentet Oregano, der ser mere lovende ud, end det jeg tidligere hentede.
(Det har muligvis været Qucs, HDL og Verilog er i hvert fald noget, der benyttes til FPGA'er.)

Jeg har dog endnu ikke været i stand til at få noget fornuftigt ud at simulatoren. Den giver en spike ved 0 ms og så ellers 0V for resten. Flere eksperimenter er på vej.
Savner også stadig tabel og cursor.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tvivler på det har været Qucs da den ikke er i softwarecentert som standard og skal tilføjes fra ekstern kilde.