Jeg skal til at anskaffe mig et kamera... der passer til mine evner og lyst til at sætte mig ind i teknik.
Indtil videre står Canong G16 som en vinder, da den indeholder det bedste af begge verdener.
Men kender i nogle gode alternativer?
Kamera
-
- Geografisk sted: Fredericia
Kamera
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
- IRC nickname: Jakob77
Re: Kamera
Når jeg køber nyt kamera næste gang, så vil jeg kigge meget efter, om det kan indstille sig automatisk lyn hurtigt, når jeg vil tage et billede.
Det er et svimlende antal søde smil og spændende dyrebilleder, jeg har aldrig fik taget, fordi kameraet kom et lille halvt sekund for sent.
Måske Panasonic..?
Et lommekamera, hvor den indbyggede blitz kan vendes op i loftet, har jeg desværre aldrig set.
Men det problem kan selvfølgelig løses med en flap englehud eller tape og papir, som man kan vippe op foran blitzen med en finger.
Det er et svimlende antal søde smil og spændende dyrebilleder, jeg har aldrig fik taget, fordi kameraet kom et lille halvt sekund for sent.
Måske Panasonic..?
Et lommekamera, hvor den indbyggede blitz kan vendes op i loftet, har jeg desværre aldrig set.
Men det problem kan selvfølgelig løses med en flap englehud eller tape og papir, som man kan vippe op foran blitzen med en finger.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg ville gå efter et system kamera, den støre sensor gør at bilderne vil være bedre belyste og det vil kunne tage billeder under lav belysning. Det er også muligt at skifte linsen så man kan gå lidt afmok med det.
Et systemkamera er det samme som et spegelrefleks, men uden spegelrefleks. Det gør det faktisk hurtigere og næsten samme størrelse som et kompakt kamera. Der er ikke den mekaniske del som kan gå i stykker. Det eneste du mister er at kunne se optisk gennem objektivet.
Et systemkamera er det samme som et spegelrefleks, men uden spegelrefleks. Det gør det faktisk hurtigere og næsten samme størrelse som et kompakt kamera. Der er ikke den mekaniske del som kan gå i stykker. Det eneste du mister er at kunne se optisk gennem objektivet.
-
Til W98 havde jeg et Sony videokamera med tilhørende kort og software, så jeg kunne se filmen på computeren og pause og gemme enkeltbilleder.
Det var ikke den bedste opløsning, men ok til det meste og ofte en kæmpe fordel, at kameraet bare kørte, så der ikke var ventetid på indstilling.
Hvis der findes sådan nogle kameraer med kort og især software, som passer særlig godt til Ubuntu, så bør det måske også være en meget vigtig parameter for købet. For mit vedkommende, uden Windows, så har jeg heller ikke særlig meget lyst til at betale for software til Windows. Om der så i det hele taget er et kamera tilbage at købe, det ved jeg ikke.
Det var ikke den bedste opløsning, men ok til det meste og ofte en kæmpe fordel, at kameraet bare kørte, så der ikke var ventetid på indstilling.
Hvis der findes sådan nogle kameraer med kort og især software, som passer særlig godt til Ubuntu, så bør det måske også være en meget vigtig parameter for købet. For mit vedkommende, uden Windows, så har jeg heller ikke særlig meget lyst til at betale for software til Windows. Om der så i det hele taget er et kamera tilbage at købe, det ved jeg ikke.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg vil langt helere have et kamera der fungere med generelt software. På den måde kan man bruge det software man har det bedst med frem for det som kom med kameraet og er ikke bindet til de platforme producenten vælger.
-
- Geografisk sted: Smørum
Jeg er en svoret Canon fan med for tiden et IXUS 950 is................................ganske udemærket. Og feriefilm er gode nok.
SD hukommelsen passer næsten over alt og i de fleste computere.
Mit drømme Camera er et Canon G11 - G16, som jeg køber når min personlige finasminister giver grønt lys.
Mit drømme Camera er et Canon G11 - G16, som jeg køber når min personlige finasminister giver grønt lys.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
eyvind skrev:Jeg er en svoret Canon fan med for tiden et IXUS 950 is................................ganske udemærket. Og feriefilm er gode nok.
Jeg vil anbefale:
HDSLR type kamera med meget høj ISO (lysfølsomhed), og en meget stor CMOS sensor, da det giver meget lidt støj på billedet (ses som hvide prikker).
Lidt fysik: Baggrundsstøjen på jorden og i Universet/rummet kommer iøvrigt fra big-bang
DSLR betyder Digital Single Lens Reflex Camera
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_single-lens_reflex_camera
H'et foran DSLR betyder at kameraet kan optage op til full-HD (1080p) video film (1080p er det samme som fra Blue-ray) i max 12 minutter, hvilket fylder 4 GB.
Standard HD (720p) har den samme 12 minutter begrænsning med max 4 GB, og mulighed for en højere framerate (fps).
http://www.digitalcameraworld.com/2013/08/02/what-is-hdslr-why-your-cameras-video-feature-is-underused-and-underrated/
Kig også på:
http://www.kim-jakobsen.dk/General/Articles/DSLR/dslr.htm
(dansk sproget)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Smørum
Når ja - et rigtigt spejlreflex camera er jo et af de Svenske med tyske linser til omkring 100.000 kr.
Men til almindelig brug, er G16 et rigtigt godt valg.
Det kommer jo også an på, hvad man gider slæbe rundt på.
Men til almindelig brug, er G16 et rigtigt godt valg.
Det kommer jo også an på, hvad man gider slæbe rundt på.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Jeg kan desværre ikke pege på et kamera, som passer bedre end de fleste andre til Ubuntus generelle software.
Men jeg ville ønske, at jeg kunne kåre nogle Ubuntu kameraer med direkte links til gode tilbud i gode foto netbutikker.
http://www.edbpriser.dk/foto-og-video/digitalkamera.aspx?count=10&sort=TotalPrice&rlm=List
I det hele taget synes jeg, at det kunne være hyggeligt, hvis der kom links til lidt flere konkrete tilbud på foretrukne kameraer.
Måske nogle også kan anbefale en bestemt foto netbutik frem for en anden.
Vi har holdt tråden pænt fri for reklamer, men for at få nogle priser på bordet og åbne markedets øjne for Ubuntu, bør vi måske tage dem med i en omgang også. Og som søforklaringens sidste punkt er jeg forresten også nysgerrig.
Men jeg ville ønske, at jeg kunne kåre nogle Ubuntu kameraer med direkte links til gode tilbud i gode foto netbutikker.
http://www.edbpriser.dk/foto-og-video/digitalkamera.aspx?count=10&sort=TotalPrice&rlm=List
I det hele taget synes jeg, at det kunne være hyggeligt, hvis der kom links til lidt flere konkrete tilbud på foretrukne kameraer.
Måske nogle også kan anbefale en bestemt foto netbutik frem for en anden.
Vi har holdt tråden pænt fri for reklamer, men for at få nogle priser på bordet og åbne markedets øjne for Ubuntu, bør vi måske tage dem med i en omgang også. Og som søforklaringens sidste punkt er jeg forresten også nysgerrig.