@Ajenbo
Jeg er glad for, at min børnelærdom alligevel stadig holder en smule vand.
Men det er virkelig uhyggelig skrivning, du bedriver. Hvis du vil ryste mig, så lykkes det faktisk ganske godt.
Hvis du ville slå idéen ihjel, lykkedes det derimod knap så godt. For mig understreger du nærmere behovet for, at den ikke opgives.
Så selvom jeg er lidt øm, så snupper jeg altså lige en lille tur mere i sadlen i håb om, at vi kan få den idé redet noget bedre til.
Man er jo netop ikke på spanden, hvis man bliver sporet og kortet bliver hacket.
Nærmere tværtimod vil de moderne hackere, som er farligere end nogensinde jo komme helt til kort, hvis de løber ind i sådan et netkort.
Alt, hvad de gerne vil se, det vil de ikke kunne. De kan kun kradse lidt i malingen på ydersiden af den mur, vi har stillet op.
Bliver de ved med at køre på kortet, så skifter vi styresystem og om nødvendigt IP adresse, og så har vi på få minutter løst problemet, mens hackerne ingen vegne er kommet, men bare har spildt deres tid og evner på ingenting.
Vil de spore os ulovligt på nettet, så lad dem dog og lad os lege katten efter musen på et plan, hvor det ikke er nær så alvorligt. Vi kan hygge os med at drille dem og lave et program, som surfer automatisk på tilfældige og udvalgte sider, så de kun bliver dumme af jamming, hvis de vil tolke adfærdsmøsteret.
Og prøv så lige at forestille dig, at alle havde sådan et kort.
Hvor længe tror du, at hackerne gad at blive ved med at hacke..?
De vil nok hurtigt opdage, at ballet er forbi, så de ligeså godt kan komme her og hjælpe med Ubuntu.
Hvis vi er villige til at droppe netbanken og offentlig digital post og måske nogle få andre ting, som efter min mening alligevel oftest heller ikke hører hjemme på internettet, så vil jeg skønne, at vi med sådanne kort kunne gøre hacking så uinteressant, at den næsten ville høre op. Og i hvert fald måske den væsentligste pointe, så ville vores computere blive hurtigere og holde meget længere, når de ikke konstant belæsses med sikkerhedsmæssige opdateringer.
Standse hackerne og gøre computerne sikre og langt mere holdbare. Det synes jeg er nogle rigtig gode og værdifulde mål at stile efter.
Kortets holdbarhed kan nok også forlænges betydeligt, hvis der ikke skal netbankes.
Hvad vi så gør med mails og forumlogin og en del andre formularer, det har jeg desværre ikke et helt godt svar på endnu.
Men du har flere gange nævnt mobiltelefonen, og den er ikke større, end den ville kunne stå for kortets netprint. Og tænk så på, hvor meget mere den indeholder, som vi ingen brug har for. Alene batteriet fylder meget og kan erstattes med elektronik, som kan forstærke kortets formål og måske gøre flere ting mulige.
Du har hjulpet med at indkredse styrker, svagheder og begrænsninger omkring den idé om netkort, jeg har fremlagt.
Hvis vi nu hypotetisk forestiller os, at kortet allerede var produceret og solgt, og du fik til opgave at forbedre det, hvad kunne du så evt. tænke på..?
Angående kortets levetid, vil det nok heller ikke bare dø, det vil måske blot blive mindre komfortabelt at bruge intensivt, fordi man mindre og mindre sjældent bliver angrebet, så det oftere vil surfe dårligt og man måske f.eks. i stedet får billeder af arabiske tegn ind på kameraprintet, så man må boote netprintet om igen.
Kan der evt. være noget perspektiv i at lade kortet surfe gennem en server, som surfer for det og viser billeder til det, så der bliver et grafisk koblingslag mere..?
Eller måske vigtigere, at hardwarekravene til kortet vil kunne beskæres, hvis en anden maskine kan vise videoer og udføre andre krævende opgaver herunder evt. også tekstkovertering til et format, som et tekstgenkendelsesprogram har nemt ved at læse.
Og kan man evt. forestille sig en mere aggressiv organisering evt. også via server, hvor hackere halvt- eller helautomatisk spores, beskydes med forespørgsler og anmeldes..?
Der vil jo ikke være noget med, at man skal skynde sig at slukke for maskinen, hvis man opdager et længerevarende angreb. Man kan tage det helt roligt og give tid til, at fjenden bliver sporet.
Jeg er afvisende overfor at få to desktoppe til at stå og snurre. Men skal det køres som et hobbyforsøg hjemme, så har du nok ret, at det er den eneste måde. Som lath også påpegede er der mange lag print, så man kan ligeså godt pakke sammen med sin hobby klatlodning, endda selvom man var et geni, der godt kunne overskue banerne.
Jeg ved måske bare heller ikke helt, hvad formålet skulle være med at lave et køkkenbordsforsøg. Det er i forvejen meget gennemskueligt, hvordan det vil virke, og hvad begrænsningerne vil være.
For mit vedkommende har konceptet en del år dog i forvejen været to computere, hvor den mest private kommer mindst on-line og næsten ikke må surfe.
Hvis projekt sikkert netkort skal have en fremtid, så skal vi have en seriøs hardwarefabrikant til at købe idéen, og der skal være nogen, som vil vedligeholde softwaren til netprintet. Det sidste behøver heldigvis heller ikke at blive så alvorligt som i dag. Der kan måske blive mulighed for at alle med lyst kan slå sig løs, for fejl kan ikke skade dit primære system, de vil med fornuftig adfærd max gå ud over din evne til at surfe og skjule din færdsel, og som sagt vil et surfproblem ofte kunne løses hurtigt af brugeren selv ved at skifte side, ROM og evt. IP. Skulle en ROM være uartigt programmeret, så kortet laver ulykker på egen hånd på nettet ( lokalt kan det jo ikke ), så vil det nok genere brugeren i form af lavere ydelse og belaste hans forbindelse, men det vil næppe give mening at forsøge at holde ham ansvarlig for det. ROM koden må afsløre, at det er udgiverne, der står til en røffel, hvis nogen da ellers orker at skælde ham ud i mylderet.