Jeg er helt ny med Ubuntu og indtil nu meget begejstret. Foreløbigt er 1 bærbar PC konverteret til Ubuntu uden problemer.
På min stationære private PC bruger vi Adobe PSE6 hvor familiens ca. 5000 digitale billeder ligger og hvor min hustru har brugt hundredevis af timer på at sætte "tags" på hvert billede for nem genfinding. At få Adobe PSE6 over i Ubuntu (eller finde et program hvor billederne INCLUSIVE tags kan overføres) er indtil nu min største skræk, da jeg frygter at vi skal starte forfra med at "tagge" alle 5000 billeder. Det vil ikke blive populært. Før jeg kan lægge Ubuntu på den stationære, er jeg derfor nødt til at have dette løst.
Jeg har søgt i fora, men ikke fundet en step-by-step guide til at løse dette.
Er der nogen der kan hjælpe ?
På forhånd mange tak.
mvh Poul
Ubuntu og Adobe PSE6
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Ubuntu og Adobe PSE6
Hej Poulbr og velkommen til forum
Der er garanteret nogen der kan hjælpe dig, hav bare en smule tålmodighed.
Der er garanteret nogen der kan hjælpe dig, hav bare en smule tålmodighed.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Ubuntu kommer med Shotwell til at organisere billeder. Jeg ved ikke hvordan PSE gemmer sine billed tags men hvis det er på en standard måde i billedes EXT data så brude bu kunne importere det direkte uden problemer.
Det ser ud til at PSE6 godt kan køre under Wine, hvis du hellere vil bruge det så prøv at installere det og så kan vi prøve at hjælpe dig igennem at installere PSE6 hvis du har problemer med det: wine
Det ser ud til at PSE6 godt kan køre under Wine, hvis du hellere vil bruge det så prøv at installere det og så kan vi prøve at hjælpe dig igennem at installere PSE6 hvis du har problemer med det: wine
-
Hej Ajenbo,
TAk for dit hurtige svar. Jeg er ikke "super-kyndig", men vil forsøge mig med om jeg kan re-installere min gamle PSE6 ved hjælp af wine. Jeg kunne være bange for at mine første problemer kunne gå hen og være at få fat i PSE6 og re-installere, da jeg i sin tid købte den som download over nettet hos Adobe. Det er spørgsmålet om jeg overhovedet kan finde den gamle version. Men jeg prøver, og hvis der går helt kage i den kommer jeg tilbage
Endnu engang tak for hjælp.
TAk for dit hurtige svar. Jeg er ikke "super-kyndig", men vil forsøge mig med om jeg kan re-installere min gamle PSE6 ved hjælp af wine. Jeg kunne være bange for at mine første problemer kunne gå hen og være at få fat i PSE6 og re-installere, da jeg i sin tid købte den som download over nettet hos Adobe. Det er spørgsmålet om jeg overhovedet kan finde den gamle version. Men jeg prøver, og hvis der går helt kage i den kommer jeg tilbage
Endnu engang tak for hjælp.
-
PS: Ajenbo,
Nu siger du godt nok: "Ubuntu kommer med Shotwell til at organisere billeder. Jeg ved ikke hvordan PSE gemmer sine billed tags men hvis det er på en standard måde i billedes EXT data så brude bu kunne importere det direkte uden problemer."
Alle billederne i PSE ligger jo idag under Windows i billed-biblioteker. Betyder det du siger, at der efter redigering (tagging) i PSE lægges en info på hvert enkelt billede som ligger i billed-bibliotekerne så denne info føres med over i et vilkårligt andet program ? Hvis det er tilfældet ville det vel "bare" være at forsøge at kopiere alle sine billedbilioteker fra Windows maskinen over til Ubuntumaskinen og så åbne Shotwell og se om det fungerer ?
Nu siger du godt nok: "Ubuntu kommer med Shotwell til at organisere billeder. Jeg ved ikke hvordan PSE gemmer sine billed tags men hvis det er på en standard måde i billedes EXT data så brude bu kunne importere det direkte uden problemer."
Alle billederne i PSE ligger jo idag under Windows i billed-biblioteker. Betyder det du siger, at der efter redigering (tagging) i PSE lægges en info på hvert enkelt billede som ligger i billed-bibliotekerne så denne info føres med over i et vilkårligt andet program ? Hvis det er tilfældet ville det vel "bare" være at forsøge at kopiere alle sine billedbilioteker fra Windows maskinen over til Ubuntumaskinen og så åbne Shotwell og se om det fungerer ?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis det er sådan det fungere så ja , men jeg syndes helt klart det er et forsøg værd, så kan andre også se om det er sådan når de finder dit emne.