- Igår havde Mr Murphy en sammensværgelse i gang med nouvea X.org device driveren og så Linux kernen, og så min SSD som 3. part.
Det der skete var at nouvea device driveren crashede X.org imens Apt via Synaptic var igang med at installere en kerne.
Nu er det sådan at når en kernel device driver crasher så er det det program som har lavet systemkaldet der ifølge mikroprocessor hardwaren har udført en ulovlig handling, hvilket kerne så reagerer på ved at lade programmet få en hurtig død.
Det medfører så bare at skærmen fryser, idet video hardwaren bare viser det samme billede hele tiden. Tastatur og mus virker heller ikke.
Med de 16 GB fysisk RAM min maskine har og at den ofte har i omegnen af 13 GB til 9 GB fysisk RAM kernen ikke aner hvad den skal bruge til, så er kernen på ingen måde tilbøjelig til at synkronisere disk cachen med lagermedier.
De betyder at den nye kerne og konfigurationen af den ikke blev ikke skrevet til disken, hvilket selv sagt medfører et system der ikke kan startes - man møder GRUB prompten. - Men det var ikke nok for Mr. Murphy.
Jeg kiggede på Linux Mint 17 fra en Ubuntu 14.04 LTS live session, og da jeg tidligere havde haft kig på Cinnamon og MATe besluttede jeg mig for at hente Linux Mint 17 v2, 64 bit Cinnamon og MATE iso images, samt Linux Mint 17 v2 32-bit iso imaget.
Cinnamon 64-bit blev åbenbart ikke skrevet korrekt ned på microSD kortet, hvilket installeren først opdagede efter at partitionerne (bortset fra /home) var blev rekonfiguret og formatteret til et andet filsystem. - Murphy bliver ved.
Heldig virkede Linux Mint 17 v2 MATE, 64-bit fint, så det blev den til min store desktop, 32-bit udgaven kommer så på min netbook, når jeg får noget ekstra fritid.
Nu fik jeg så problemer med sessions, og efter lidt kiggeri i Linux Mints forum via min mobil fandt jeg ud af at nogen havde kommet frem til at konfigurationsfiler for sessions have fået en blame-bit.
Da det var fikset så virkede desktoppen. - Murphy er stadig med fra sidelinien.
Fordi at nouvea device driveren får X.org til at crashe så skal man permanent indsætte nomodeset parameteren samt fjerne quiet splash parametrene ved kernens boot promt, hvis man vil avende novea device driveren.
Det gøres i /etc/default/grub, og når det så er gjort køres sudo update-grub, og der genstartes straks derefter.
Her var Murphy heldigvis lige fraværende et øjeblik, så det virker fint.
Årsagen er at lige for tiden skal bruge nouvea device driveren er at efter et skift til den properitære driver kun får en sort skærm.
Jeg ved ikke om ændringerne ved kernen prompt hjælper.
Et andet problem er at nomodeset gør at der ikke kommunikeres med kernen så skærmen bruger en 1024x768 opløsning med en før høj frekvens, hvilket ikke er helt så godt for hardwaren - specielt for lidt ældre hardware der kan mangle en beskyttelse imod det.
Jeg tager mit X.org device driver problemet op i sin egen tråd i "Opsætning". Det kan også være at jeg løser problemet ved at købe et nyere Radeon grafikkort.
Nogen kan man et øjeblik godt komme til at tro at computere og software har deres helt eget liv.
/Lars