@lath
Et almindeligt tænd/sluk ur kan ikke tage højde for helligdage.
Ja, jeg ved godt, at det kan virke som noget pjat at investere i. Men hvis du vidste, hvor meget pjat, folk bruger penge på.
Nogle af de dygtigste computerfolk i verden er danske og sidder og spilder deres talenter på at programmere fantastiske spil, og noget af den mest avancerede masseproducerede hardware, der sælges, er til spil.
Tænk, hvis de genier en dag bliver lidt mere voksne og beslutter sig for, at de vil bruge computeren til at forbedre verden ved at give folk programmer og hardware, så de kan overvåge og styre boligens energi og råstofforbrug på de fedeste måder. Det ville da nok kunne rykke noget mere godt for verden.
Ikke, at der er noget i vejen med spil. Jeg synes blot, at det er ærgerligt, at endnu ikke flere ønsker at spille nogle mere gavnlige spil.
Jeg har heller ikke brug for en Ubuntu, som kan brygge kaffe. Men det vil nok være god reklame, og jeg vil gerne være med i et projekt, selvom det koster måske mere end 1000 kr til hardware, hvis jeg kan se et større perspektiv. For hvis Ubuntu kan tænde og slukke for kaffemaskinen, så kan hun nok også nemt lære at tænde og slukke for mange andre ting.
Tænk dig en intelligent EL-måler, som kan fortælle Ubuntu, at nu er strømmen grøn og billig, og Ubuntu reagerer ved at undersøge en masse ting og sætte passende meget i værk.
Står vaskemaskinen klar, så bliver den tændt sammen med en signallampe, der orienterer om status.
Parameteren for energiforbrug skrues op, så havevandingen ikke bliver sparsom, fordi man vil spare energi.
De sidste 30% på EL-bilens batterier lades op.
Fryseren indstilles til en lavere temperatur.
Opskriften på oksekød til langtidsstegning og bageopskrifter bliver automatisk printet ud, så du bare kan se at komme i gang..!
Men ikke mindst kan der nok være et stort potentiale for både økonomi, klima og miljø, hvis boligen også har et varmelager, så varmeproduktionen ligeledes kan tilpasses en række parametre.
Tegner det til hedebølge en uge frem, og er strømmen dyr, så skal varmepumpen nok ikke producere varme til lager. Men er strømmen billig og grøn, og varsler de omslag til koldere vejr, så vil det nok være ganske fornuftigt at gemme en posefuld kwh'er til de kommende dage.
Det er sådanne retninger, jeg forsøger at sætte. Om resultatet vil stå mål med anstrengelserne, ved jeg ikke endnu. F.eks. tror jeg ikke engang, at de nye EL-målere har de omtalte funktioner, og handelssystemet for EL er måske ligefrem i konflikt med princippet. Men måske findes der kreative hardcore EDB folk, som kan se andre veje, fordi de kender skoven bedre end jeg. Lidt kækt at benytte vindstyrken som et udtryk for andelen af vindstrøm i EL-systemet kan måske være et eksempel, der som en forløber kan hjælpe med at få showet i gang. Under alle omstændigheder synes jeg, at vi her er inde på et område, som burde være nogenlunde ligetil, men som er stærkt underudviklet, og det bør der gøres noget ved.
Skulle man vælge at gå delvist off-grid med batteri, inverter, rapsgenerator, solceller, vindmølle osv., så bliver der nok også god brug for noget styring.
Med hensyn til dig og undervisning i en decembertråd, så gætter jeg på, at det giver sig selv, hvis du er her.
Men der kan vel ikke ske noget ved at lege lidt mere med tanken og spørge, om der er andre, som kunne have lyst til at være med.
Hvilken hardware er mest egnet og vil kunne give flest lyst til at være med, og hvem kan evt. lave skoleeksemplerne, så det bliver så nemt som muligt for alle at få noget til at virke, som de kan bygge videre på.