DPMI spørgsmål fra 'wanna-be'

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
walker1

DPMI spørgsmål fra 'wanna-be'

Indlæg af walker1 »

Jeg kikker efter alternativ til Win XP, som 'dem i Redmond' ikke gider se længere.

En af de potentielt fremtidige brugere har imidlertid et ultimativt krav. Et gammelt DOS program (text-mode), der kører DPMI, skal kunne fungere. Herunder skrive ud til en USB printer.

Jeg har set flere steder, at alm. DOS godt kan bringes til at fungere under Linux, men at DPMI for det meste er et problem.

Men hvad siger eksperterne?

(for insiderne er der tale om den sidste DOS-udgave af Concorde (4). Vi har muligvis også en udgave, der benytter overlays, men om den virker, er uvist.)
martin joergensen
Geografisk sted: Kolding

Re: DPMI spørgsmål fra 'wanna-be'

Indlæg af martin joergensen »

Din kunde er langt fra den eneste i Danmark som har et ældre dos program som kørte i XP.

Jeg vil ikke tage snakken om at det er tid til at skifte system :)

Men du kan jo køre Windows xp virtuelt, med for eksempels VirtualBox.
Jeg vil anbefale at du slår nettet fra til den virtuelle XP maskine, du kan også dele en USB printer til denne maskine.
walker1

Indlæg af walker1 »

martin joergensen skrev:Men du kan jo køre Windows xp virtuelt, med for eksempels VirtualBox.
Jeg vil anbefale at du slår nettet fra til den virtuelle XP maskine, du kan også dele en USB printer til denne maskine.

Lyder uhyre interessant!

Kræver det en install af XP efter Ubuntu er oppe og køre, eller kan den eksisterende install bruges? Første mulighed er no-go, da der ikke haves original install CD. (maskinen var født XP uden medfølgende hjælpemidler)

Er model 2 derimod lovlig, kan jeg givetvis spare en masse ressourcer, da firewall og virus checker samt mit 3. sikkerhedsprogram nok ikke er nødvendige i et begrænset, no-LAN system.

Som det fremgår er jeg desværre aldeles grøn på langt det meste af dette.
Jeg har aldrig rørt Linux eller for den sags skyld Unix før. Jeg forsøger at finde løsninger, før jeg laver et skud i blinde med en install.
Min kollega kører Ubuntu på sin internet laptop. Angiveligt uden nævneværdige problemer, men ...

Og mht. at udskifte DOS-programmet, så er brugeren 87! Nok ikke det bedste tidspunkt at vælte hans verden på hovedet for de sidste 4 regnskaber. Foruden, at det stort set er umuligt at overføre data fra DOS- til Windows-udgave! (Er næppe blevet bedre, efter de blev købt af 'dem fra Redmond'.)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Så længe du har licens koden (skal stå fysisk på maskinen med et klister mærke) kan du bruge en anden installations cd til at installere det med, og så bruge din egen licens nøgle.

Det kan dog godt lade sig gøre at flytte en fysisk installation til en virtuel maskine. Det at du bruger sysprep på maskinen til at fjerne binding til den fysiske computer inden du flytter den til den virtuelle maskine.

DOSbox kan så vidt jeg har læst godt fungere med DPMI afhængige programmer, det skulle også være muligt at printe fra DOSbox selv om jeg ikke er helt sikker på hvor let er godt det fungere.

Jeg ville godt nok kraftig råde dem til at opgradere til enten en nyre udgave af Concorde, eller at skifte til et andet regnskabs program der ikke er afhænger af at køre på et Microsoft styre system. Du er jo tros alt ved at skifte hoved systemet ud alligevel, og hvad hjælper det hvis du inden i ubuntu har XP og inden i xp har dos?
martin joergensen
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af martin joergensen »

Jeg ville gerne hjælpe dig både med at installere Ubuntu og XP, men jeg er ret grøn når vi kommer til regnskab systemer i DOS.

Sådan opgaver giver jeg videre hvis det er muligt og finde nogen som endnu kan og vil det :(

Jeg har tidligere lavet ligene setup, hvor en kunde brugte et gammelt admiral "regnskab program".
Anbefalede ham også at få printet hele regnskabet ud afsluttet og så skifte til for eksempel
online e-conomic, men jeg ved jo godt han ikke stopper med at arbejde i Admiral som han har brugt i 20 år :D