backup af dvder..

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

backup af dvder..

Indlæg af Blueeyez »

Jeg har længe søgt efter en måde at lave backups af mine film og derved undlade at risikere at ødelægge en dvd eller at fumle med skiverne.. (Hvis jeg bare havde nogle enkelte film kun)..

Nå men jeg er da halvvejs!

Jeg fandt programmet "dvdbackup"

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install dvdbackup

dvdbackup -M -i/dev/cdrom -o/home/kenneth/Skrivebord/deception

Problemet er at den ikke kan lave en .iso fil.

Må nok tilføje at jeg pt prøver med dd if of kommandoen, men den får ikke hentet noget fra dvden..

Så jeg fandt genisoimage som er præinstalleret i Ubuntu (Ihvertfald 14.04)
Problemet er at vlc ikke æder .iso filen..

sudo genisoimage -o /home/kenneth/Skrivebord/Deception.iso /home/kenneth/Skrivebord/Deception

Jeg har på fornemmelsen at jeg mangler noget mht genisoimage delen og håber det kan lykkedes der, eller at dvdbackup faktisk kan dette, men uden at jeg lige ved hvordan (har forsøgt at angive filformatet .iso, men det bliver til e n mappe)

>>> Kan dog se at .iso filen med dd if of vidst har fremgang,men ville være rart hvis vi kunne fokusere på dvdbackup, da det er lidt muligheder i dette <<< (kan undlade visse filer)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: backup af dvder..

Indlæg af lath »

Du mangler et mellemrumstegn lige efter -i i dvdbackup kommandoen.

Brug dd kommandoen i stedet for.
Det kommer så til at se således ud:

sudo dd if=/dev/cdrom of=$HOME/ISOs/filnavn.iso bs=1M

of stien skal rettes tilpasses! if skal også tilpasses, hvis block devicet der kopieres fra er noget andet end /dev/cdrom.
Kommandoen flytter i klumper af 1 MiB (10124 x 1024 bytes) - bs - rå bits fra input file - if - til output file - of.

dd melder ikke om noget resultat før den er færdig, men du kan i et andet terminal vindue med:

sudo iotop

.. se at dd er aktiv med at kopiere bits.

iotop skal først installeres med:

sudo apt-get -y install iotop

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

i iotop er kworker da dd?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
lath

Indlæg af lath »

Blueeyez skrev:i iotop er kworker da dd?

Når et program bruger et systemkald er det kernen der udfører det reelle arbejde.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

fandt ud af at dd havde gjort jobbet færdigt mens jeg stirrede på iotop ;)

Kan dd bruge lokalt? altså på video_ts og audio_ts mapperne?

Har prøvet med mkisofs men vlc æder ikke .iso filen, men dd's .iso fil vil vlc godt afspille..
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

dd kan bruges på alle filer, men ikke på mapper. Den kopiere ting 1:1
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

Kan man med dd filtrere filer fra? altså dem der er under fx 1 GB så man kun får main filmen og undgår alle de andre reklamer og menu osv?
lath

Indlæg af lath »

Blueeyez skrev:Kan man med dd filtrere filer fra? altså dem der er under fx 1 GB så man kun får main filmen og undgår alle de andre reklamer og menu osv?

Nej - det er umuligt.
dd kender ikke til de forskellige filsystemer - og kopiere dem kun som stor bunke rå bits fra block devicet.

dd kan kun kopiere enten et helt blockdevice eller en enkelt partition .

/Lars
lath

Indlæg af lath »

Blueeyez skrev:Kan man med dd filtrere filer fra? altså dem der er under fx 1 GB så man kun får main filmen og undgår alle de andre reklamer og menu osv?

mkisofs kan lave en *iso fil af de filer du har i en mappe, og den mappes undermapper.
Når mkisofs så har lavet en *iso fil kan du så lægge den *iso ned på et block device med dd.
Så kan du så resize partitionen med parted/gparted, sådan at partitionen fylder hele det fysiske lagermedie. Du kan kun resize en partiton der ikke er monteret.
Tilsidst, så brug partprobe til at fortælle kernen at partitiontabellen er ændret på det block device, hvor du lige har ændret en partitions størrelse.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Dd kan ikke bruges til at skrive til en dvd, men det er vist heller ikke målet her. Var ikke klar over at man kunne resize Iso partitioner, er du sikker på det?
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Var ikke klar over at man kunne resize Iso partitioner, er du sikker på det?

Det er ikke det jeg skriver.

Jeg skriver
...
Når mkisofs så har lavet en *iso fil kan du så lægge den *iso ned på et block device med dd.
Så kan du så resize partitionen med parted/gparted, ...

- og det er også af meget indlysende årsager ikke muligt på medier der er read-only efter de er blevet skrevet til.

Man kan faktisk godt resize en iso fil til en større fil, men der skal laves lidt mere arbejde:
  • I praksis er det bare at åbne filen for skrivning, og så lave et seek til lige efter sidste byte i filen. Derefter skriver man ekstra NULL bytes ind i filen.
    • Det kan laves via terminalen med dd og cat, og /dev/zero.
    • I terminal vil man først starte med at lave de ekstra bytes i en ny fil $HOME/ISOs/2GiB.bin:

dd if=/dev/zero of=$HOME/ISOs/2GiB.bin bs=2147483648 count=1
    • Dernæst sætte lægges de 2 filer sammen med cat kommandoen så der dannes en ny fil:

cat $HOME/ISOs/eksempel.iso $HOME/ISOs/2GiB.bin > $HOME/ISOs/eksempel+2GiB.iso

• Så lader man filen blive til et block device via loopback interfacet - f.eks.

sudo losetup /dev/loop0 $HOME/ISOs/eksempel+2GiB.iso
  • Partitionen på block device /dev/loop0 resizes så med parted/gparted, der handler som om den arbejder med f.eks. en harddisk.
  • Man skal lige huske at lukke for loop devicet:

sudo losetup -d /dev/loop0

/Lars

Edit 1+2+3: bugs rettet
Edit 4: 2 typos rettet
Senest rettet af lath 11. maj 2014, 22:26, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter

Indlæg af Blueeyez »

.iso filerne ender på en harddisk. grundet jeg vil lave .iso er fordi det er bedre end at have mapper med filer i :-)
gaffa

Indlæg af gaffa »

Dit problem med genisoimage er at du skal give den en parameter der hedder --dvd-video så den opretter det rigtige UDF system til en DVD film.

Der er heller ingen grund til at køre kommandoen som sudo.

genisoimage --dvd-video -o /home/kenneth/Skrivebord/Deception.iso /home/kenneth/Skrivebord/Deception
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
AJenbo skrev:Var ikke klar over at man kunne resize Iso partitioner, er du sikker på det?

Det er ikke det jeg skriver.

.. det er heller ikke det jeg skriver, jeg mener ikke gparted understøtter resize af ISO-9660 (CDFS) partition hvilket det du får hvis du over føre en .iso til din harddisk.