Chrome ≠ Firefox ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Chrome ≠ Firefox ?

Indlæg af zob »

Bare lige for at være helt klar i spyttet. Jeg har den seneste version. Jeg har, som ajenbo siger, ikke skullet gøre noget for at opdatere chrome. Den bliver opdateret med systemet.
Dog skal du være opmærksom på at chrome ikke dræbes når du lukker den. Så hvis du ikke har haft genstartet systemet siden du opdaterede systemet, skal du enten gøre det eller dræbe chrome ved at skrive

Kode: Vælg alt

killall chrome
i en terminal. Så er den opdateret når du starter den. Men igen, jeg tror ikke det er dét der skal til for at løse dine problemer.
Dan Hansen
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Indlæg af Dan Hansen »

<killall chrome> virker ikke her hos mig, men jeg har imidlertid prøvet at genstarte computeren, og som sagt så siger den i terminal jeg har nyeste Chrome, men ikke i selve Chrome(?)

Dog undres jeg over at nogle kan komme i netbank med java, når denne tråden fortæller det ikke skal være mulig; https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=18692

Er der nogle triks jeg burde kende til? :D

Nu er det heller ikke det helt store "problemet" da jeg kan bruge Firefox til netbank, og videoene hos ekstrabladet ikke lige er dem jeg bruger mest tid på, og nu da nemid går bort fra sin javaindlogging om ikke lenge, så er jeg vel lykkelig med det. Men jeg skal da ærlig indrømme, at det havde været morsomt at vide hvorfor det virker hos nogen, men ikke hos andre ... :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg bruger oracle-java-7 installeret som her:
http://www.webupd8.org/2012/01/install-oracle-java-jdk-7-in-ubuntu-via.html

Hvad med dig?

(Dette vedrører kun netbank - ikke videoer på eb.dk).
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Chromium tillader ikke Java
Chrome tillader snart ikke Java

Chromium tillader ikke Flash*
Chrome kommer med Flash

Java er krævet for Netbank.
Mange sider kræver Flash for at afspille video.

I Ubuntu er Chromium pt. version 34.0.1847.116, Chrome er version 34.0.1847.132-1 det får mig lidt til at tro at dit problem er at du bruger Chromium og ikke Chrom.

*teknisk set skulle det være muligt at installere flash fra Chrome i Chromium
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Aha - vi snakker om to forskellige ting her - jeg bruger tydeligvis Chromium så.

Synes nok ikonet så anderledes ud ja - hehe, så kan vi vel sige det "problemet" er løst :D

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

AJenbo skrev:Chromium tillader ikke Java
*teknisk set skulle det være muligt at installere flash fra Chrome i Chromium

Jeg tror det er dét der er formålet med pepperflashplugin-nonfree pakken i multiverse - uden at vide det.

@Dan
Ja. Chrome og chromium er ikke helt det samme. Om end det kommer tæt på. Men der visse forskelle, mest på plugin-siden.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

PS: Jeg har "Pepper Flash" indstalleret, så jeg kan se videoer alle andre steder end ekstrabladet ...
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

zob skrev:@ajenbo. Det ved jeg. Jeg brugte det også i firefox før jeg begyndte at bruge chrome. Det var bare lidt lækrere udført i chrome (personlig holdning). Jeg husker at man i firefox skulle have begge computere i nærheden og så skulle gøre noget på den ene og så på den anden (alternativt skulle man huske en besværlig kode).
Og det er så ændret af samme årsag, med version29, således du opretter en konto, så du kan logge på fra en anden maskine uden at have en anden i nærheden. :D
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Syndes det var meget smart da jeg skulle sætte sync op på min mos mobil for så behøvede jeg ikke skrive noget på mobilen.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Ja, sync er fint - bruger det i Google Chrome også (som jeg for øvrig bruger lige nu), og Chrome har tydeligvis et par "fortrin" (hvis man kan kalde det for det) som Chromium ikke har. Blant andet forhåndsvisning ved udskrift. Men det kan måske fikses med et plugin?

På den anden side igen - understøtter heller ikke Chrome touchskærm, og istedet for at "rulle" siden, markerer den bare teksten.

Opdaget ellers at Firefox laver fuldskærm ved F11 av det området man markerer. Hvilket betyder at hvis markøren er inde i tekstboksen jeg skriver i, og trykker F11, så bliver tekstboksen i fuldskærm. Trykker jeg uden først udenfor tekstboksen (et vilkårlig sted på siden) så bliver hele siden i fuldskærm. Snedig.

Alt i alt finner jeg fordele og ulæmper med alle disse browserne, så man ender vel op med en kombination, baseret på smag og behag :)