Ny Ubuntubruger- sikkerhedspakke?.

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ny Ubuntubruger- sikkerhedspakke?.

Indlæg af Martin Jørgensen »

Jeg gør ellers mit for at udbrede det :)

Det er heldigvis også lykkes med mange, men når det jo kører så hører man ikke fra dem igen :)
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Bagtanken med især Ubuntu er at brugeren skal føle sig sikker. Jeg bruger udelukkende Ubuntu og Windows vågner kun hvis jeg skal rode med min iphone..

Jeg har gang i et Ubuntu projekt i Esbjerg hvor jeg vil få borgere over på Ubuntu. Det er primært folk der er udsatte og som ikke kan overskue Windows og de problemer der nok altid vil eksistere..

Jeg ved så godt Ubuntu har sine udfordringer, men borgerne er blot ude efter en browser til nem-id og e-mail og der er Ubuntu med Unity genialt for brugeren skal forholde sig til meget få ting, da resten passer sig selv.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Igen, der er intet krav om sikkerhedspakker for at bruge banken eller nogen anden ting. Nogle banker rådgiver dog deres Windows brugere til at have det, og ofte skære de deres brugere over en kam og så kommer det til at lyde som om det gælder for alle.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Hvis anti-virus mm er nødvendigt sådan rent juridisk set så skal nem-id vel os tjekke om ens computer er beskyttet/sikker nok? (Ligesom i en lufthavn)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
Cykelpigen
IRC nickname: Cykelpigen

Indlæg af Cykelpigen »

OPSUMMERING: Undskyld at jeg spørger igen, det er meget nyt for mig det her: Jeg behøver ikke installere virus og spambeskyttelse og heller ikke sikkerhedspakke. Hvad så med firewall, sådan en, skal jeg da have , ikk?.
Mvh. Cykelpiegn.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Du kan installere Ubuntus egen firewall med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gufw

Det må tilrådes at lade den stå med "default" indstillinger.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Cykelpigen skrev:OPSUMMERING: Undskyld at jeg spørger igen, det er meget nyt for mig det her: Jeg behøver ikke installere virus og spambeskyttelse og heller ikke sikkerhedspakke. Hvad så med firewall, sådan en, skal jeg da have , ikk?.
Mvh. Cykelpiegn.

Ubuntu har en indbygget firewall, og lytter som standart ikke til nogen udefra. Det kan dog godt være en ide at aktivere den, som Klaus forslår, så man ikke kan komme til at installere noget der begynder at lytte efter udefrakommende. Det kan i øvrigt også gøres grafisk via Softwarecenteret ved at installere pakken gufw.

Mht. spam så handler det om hvad der kommer ind i indbakke på din e-mail, dette håndteres normalt fra udbyderen af din e-mail og er der for ikke noget du skal tage dig af.
Cykelpigen

Indlæg af Cykelpigen »

Wauv, så fik jeg installeret gufw. Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Cykelpigen skrev:Wauv, så fik jeg installeret gufw. Tak for hjælpen.
Det er ikke helt nok at installere den, den skal også aktiveres. Hvis du ikke har gjort det, skriv

Kode: Vælg alt

gufw
i terminalen, du bliver bedt om at taste ind din kode, så åbner den op, og set status til "til"
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Grafisk gøres det ved at starte programmet "Firewall configuration"
Cykelpigen

Indlæg af Cykelpigen »

Så har jeg installeret Firewall configuration. Jeg ku godt have brug for etn grafisk beskrivelse af hvordan jeg gør sikkerhedsopdateringerne automatiske. Det belv mig nemlig også foreslået lave den ændring.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du åbner programmet Opdateringshåndtering og når den så finder opdateringer trykker du ok. Den vil i øvrigt selv jævnligt holde øje med om der opdateringer og så komme frem og spørge dig om den skal installere dem.
Cykelpigen

Indlæg af Cykelpigen »

Tak igen.