Ubuntu på Acer Extensa 5230

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Elgven

Ubuntu på Acer Extensa 5230

Indlæg af Elgven »

Hej
Jeg er nybegynder med hensyn til Linux. Jeg har installeret Ubuntu 12.04 på min Acer, men det vil ikke starte.
Skærmen er sort kort tid efter opstart. Jeg har brugt versionen hvor man følger med i installationen idet den
almindelige ikke vil installeres. På samme maskine har jeg på en anden harddisk installeret Linux Mint uden problemer.
Hvad kan være galt
Poul :shock:
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ubuntu på Acer Extensa 5230

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Hej Poul og velkommen til forum.

Hvis du holder Shift-tasten nede under boot, Kommer der så en menu (GRUB'en)?
Hvordan hvis du vælger kør Ubuntu uden installation, med live-CD'en?
Har du lavet en normal installation, eller har du brugt WUBI?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Elgven

Indlæg af Elgven »

Hej Klaus
Der kommer en menu frem under opstart med flere muligheder bl. a. recovery mode. Jeg kører med en normal installation på en tom harddisk.
Poul
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

14.04 lts kom under en uge så måske var det værd lige at prøve om den virker (eventuelt via beta allerede nu)

Det ser ud til at der er problemer med pcmcia porten på din maskine, prøv at starte med følgende som boot parametre

Kode: Vælg alt

hw-detect/start_pcmcia=false

Når du holder shift nede skal du trykke e og så til føje det til linjen. Jeg tror Klaus kan hjælpe med detaljerne.

Hvis ikke det virker så prøv med denne i stedet :

Kode: Vælg alt

acpi=off

Kan du eventuelt prøve at gå mere i detaljerne om hvad der sker hvis du prøver at starte maskinen fra den normale installationen? Sam hvad der sker når du prøver at starte den nu. Hvis du trykker esc når du sker ubuntu logoet burde du også kunne følge med i opstarten så du muligvis kan se hvor det går galt.

Er skærmen helt sort eller er billedet der men der er ingen belysning på skærmen?
Elgven

Indlæg af Elgven »

Hej
Først tak for hjælpen ind til videre, jeg vil helst køre Ubuntu og kun på grund af at jeg har set dette forum hvor man bliver hjulpet rigtig meget.
Jeg har prøvet de 2 kommandoer, med den første sker der ingen ændring, og med den anden stod der " no such device".
Jeg har lige prøvet at installere 13.10 versionen, men det kan jeg heller ikke, den stopper midt i installationen og jeg må køre hard reset.
I den bios der er i denne maskine er der ikke mange indstillingsmuligheder, så der kan ikke rettes derfra.
Jeg kom ellers langt med 12.04 versionen, både netkort og opdateringer inden jeg startede, men desværre startede den jo ikke. Jeg glemte at skrive at den selv gik til Grub'en ved opstart.
Poul
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Elgven skrev:Hej
Først tak for hjælpen ind til videre, jeg vil helst køre Ubuntu og kun på grund af at jeg har set dette forum hvor man bliver hjulpet rigtig meget.
Jeg har prøvet de 2 kommandoer, med den første sker der ingen ændring, og med den anden stod der " no such device".
Jeg har lige prøvet at installere 13.10 versionen, men det kan jeg heller ikke, den stopper midt i installationen og jeg må køre hard reset.
I den bios der er i denne maskine er der ikke mange indstillingsmuligheder, så der kan ikke rettes derfra.
Jeg kom ellers langt med 12.04 versionen, både netkort og opdateringer inden jeg startede, men desværre startede den jo ikke. Jeg glemte at skrive at den selv gik til Grub'en ved opstart.
Poul

Hvordan kan du opdatere hvis ikke du har haft startet Ubuntu?
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvor skriver den no such device?

Det problem jeg har læst om til din maskine kommer først med en opdatering af Linux kernen så hvis du undlader den kan du muligvis køre med maskinen, men det er så nok ikke den bedste løsning. Til marts holder vi et angemet der kan du eventuelt komme forbi
Elgven

Indlæg af Elgven »

Til Kurt Christensen

Når man bruger alternate versionen, opdateres installationen automatisk. Når man bruger denne skal man sætte netværket op meget tidligt i forløbet.

Med venlig hilsen
Poul
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det alternative eller minimal du tænker på? Alternativt henter ikke udmildbart mere end den normale og den normale sætter også netværket op før installationen