Ubuntu - Nexus 7 og 10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Morck

Ubuntu - Nexus 7 og 10

Indlæg af Morck »

Hej

Kan læse mig til at i april kommer der Ubuntu 14.04 version 1.0 til Nexus 7 og 10. Er der nogen derude som allerede har nogle gode erfaringer med Ubuntu på udvalgte tablets? Jeg selv er ude efter en tablet, hvor jeg evt. vil køre dualboot mellem Android og Ubuntu. Råd modtages derfor gerne.
"We´re ugly, but we have the music" - Leonard Cohen
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu - Nexus 7 og 10

Indlæg af buddig »

Jeg har en Nexus 7 med Android, og den skulle kunne køre Ubuntu, men hvorfor skulle jeg?
Jeg har tidligere leget med debian på en discount tablet, men jeg oplever, at Debian / Ubuntu fortjener en rigtig PC
med stor skærm, mus og tastatur.
Som jeg ser det, så er en Tablet et supplement til en PC, f.eks på rejse, hvor man ikke har en PC med,
men til seriøs (udviklings)arbejde, da mener jeg ikke, at en tablet kan erstatte en rigtig PC.
Hvorfor så ikke bare lade tabletten køre Android, som den er født med?
Den bliver alligevel ikke en rigtig PC, selv om den får et rigtigt PC styresystem på.
// Henning
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Morck skrev:Hej

Kan læse mig til at i april kommer der Ubuntu 14.04 version 1.0 til Nexus 7 og 10. Er der nogen derude som allerede har nogle gode erfaringer med Ubuntu på udvalgte tablets? Jeg selv er ude efter en tablet, hvor jeg evt. vil køre dualboot mellem Android og Ubuntu. Råd modtages derfor gerne.

Jeg installerede ubuntu touch på min nexus, men da udviklingsarbejdet ikke var kommet langt nok, var den rimelig træg og uresponsiv. Desværre udvikler de nu ikke på alle nexus 7 men kun den sidste model (2013 moddelen). Det andet problem som ville opstå hvis jeg gik over til ubuntu touch, var at jeg ikke kunde låne biblioteks bøger. Jeg har skrevet til århus bibliotek for at spørge om fremtidsudsigterne for en sådan app, specielt siden Århus bibliotek bruger mange ubuntu maskiner og måske derfor er lidt mere positive til ideen. Jeg syns om ideen med ubuntu touch på tableten, den har samme som ubuntu mobil, men jeg ville aldrig have normal desktop brugerflade på en tablet. Jeg prøvede det, men det var altfor småt. Hvis muligt ville jeg heller have ubuntu touch (når den bliver færdig) end jeg vil have android. Ikke fordi android er dårlig, men mere fordi jeg bedre kan li Ubuntu touch, men den største stopklods for mig vil være muligheden til at låne på biblioteket.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

buddig skrev:Jeg har en Nexus 7 med Android, og den skulle kunne køre Ubuntu, men hvorfor skulle jeg?
Jeg har tidligere leget med debian på en discount tablet, men jeg oplever, at Debian / Ubuntu fortjener en rigtig PC
med stor skærm, mus og tastatur.
Som jeg ser det, så er en Tablet et supplement til en PC, f.eks på rejse, hvor man ikke har en PC med,
men til seriøs (udviklings)arbejde, da mener jeg ikke, at en tablet kan erstatte en rigtig PC.
Hvorfor så ikke bare lade tabletten køre Android, som den er født med?
Den bliver alligevel ikke en rigtig PC, selv om den får et rigtigt PC styresystem på.
// Henning

Ubuntu touch er til telefonen og tablets og har ikke et skrivebord eller mus.
Brugeravatar
Morck

Indlæg af Morck »

Tak for de gode svar. Det sætter mig i tænkehjørnet. Grunden til det er at jeg primært skal køre Q-GIS, som er software der behandler geometriske data m.m.., mens jeg er på farten. Det kører også på Windows, men det vil jeg undgå. Der hvor det skal fungere er at jeg skal optegne geometrier på skærmen, og altså vha Ubuntu touch. Jeg må vidst søge mere målrettet i forhold til brugen af Q-GIS på Ubuntu.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Morck skrev:Tak for de gode svar. Det sætter mig i tænkehjørnet. Grunden til det er at jeg primært skal køre Q-GIS, som er software der behandler geometriske data m.m.., mens jeg er på farten. Det kører også på Windows, men det vil jeg undgå. Der hvor det skal fungere er at jeg skal optegne geometrier på skærmen, og altså vha Ubuntu touch. Jeg må vidst søge mere målrettet i forhold til brugen af Q-GIS på Ubuntu.

QGIS er et Qt program såvidt jeg husker det, og man kan alle mulige spændende GIS ting med det. Bare jeg havde noget mere tid.

Hvis det var et GTK+ program, så kunne man via GTK's HTML5 "Broadway" backend snakke med programmet via en browser. Man kunne sætte det op på en VPS (virtuel privat server), så en SSH server starter sådan et GTK+ program op med en HTML5 backend ved login på SSH serveren.

Det ser ud til at Qt toolkittet kan det samme ...
"Qt HTML5 Backend"

http://www.youtube.com/watch?v=qDyWjNju1yU

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Morck

Indlæg af Morck »

QGIS er fremtiden inden for GIS :-) Tak for hintet. Kigger jeg lige på.