Ubuntu på netværk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Ubuntu på netværk

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg går på et kursus hvor de har nogle gamle computere der kører XP, og så blev jeg lidt nysgerrig efter hvordan man kunne installere Ubuntu på en af dem hvis man fik lov. Men hvordan gør man det på en sikker måde hvor man ikke får rodet sig ud i for meget, piller man den fra netværket under installation og er der andre mulige faldgrupper?
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på netværk

Indlæg af AJenbo »

Hvad er det du skal passe på med?

Start med at køre fra en live-disk, hvis hardware virker så kan du prøve at køre med Wubi for at se om det kan fungere i daligdagen og er det også så tag back up af data, installere Ubuntu enten som eneste eller dualboot og genskab data.
Jeg kan ikke se hvad ideén er i at fjerne maskinen fra netværket. Som standart laver Ubuntu ikke noget på netværket.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Hvad er det du skal passe på med?

Start med at køre fra en live-disk, hvis hardware virker så kan du prøve at køre med Wubi for at se om det kan fungere i daligdagen og er det også så tag back up af data, installere Ubuntu enten som eneste eller dualboot og genskab data.
Jeg kan ikke se hvad ideén er i at fjerne maskinen fra netværket. Som standart laver Ubuntu ikke noget på netværket.

Live er prøvet så småt, det så ud til at virke fint, dog ikke ledt efter printere og lignende.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Hvis man kører Wubi virker administratorrettighederne så stadig i Windows, det er jo ikke meningen at lave huller i deres sikkerhed?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

jeg tror ikke jeg helt forstår, det giver ikke flere eller fære rettigheder end ved en normal installation, men når windwos ikke køre kan det ikke gennemtvinge dets rettigheder og man kan tilgå disken som var den et usb.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:jeg tror ikke jeg helt forstår, det giver ikke flere eller fære rettigheder end ved en normal installation, men når windwos ikke køre kan det ikke gennemtvinge dets rettigheder og man kan tilgå disken som var den et usb.

Hmm, kan man oprette sig som administrator på Wubi så, så ikke alle andre kan rode hvor de ikke skal.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Wubi er en installations process, det svare til at spørge om du kan oprettet dig som administrator på en DVD.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Wubi er en installations process, det svare til at spørge om du kan oprettet dig som administrator på en DVD.

Når nu man installere Ubuntu med Wubi i Windows, kan man så oprette det med bruger og administrator.
Ja jeg spørger måske lidt dumt, men hellere det end at lave rod i andres systemer.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Jeg kan ikke gennemskue dine intentioner, mcrypto, så jeg tør ikke køre noget jeg ikke kan gennemskue fra dig uden andre her har sagt godt for det.