http://www.jupiterbroadcasting.com/54022/graphical-civil-war-lup-33/
Hvad synes i?
Jeg synes personligt at det er Canonical frit for og lave deres egen grafik motor.
De havde vist også så vidt jeg huskede kontaktede Wayland projektet op til flere gange. Men alt i alt et meget spændene emne.
Spændene afsnit om Ubuntu valg af MIR
-
- IRC nickname: Martinjo84
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Spændene afsnit om Ubuntu valg af MIR
De kontaktede ikke rigtig Wayland, men konkluderet selv at det ikke ville passe dem. En af hoved årsagerne var at input virkede for meget som det der var x11. De ville også gerne have at det kunne fungere med de eksisterende Android drivere, og der er det vigtigt at overflader dannes på klient siden, det hade så desværre misforstået wayland hvor det er på rådet at de laves på serveren, men det er valgfrit.
Det er dem selvfølgelig frit at lave en displayserver, men hvis det var vigtig for dem hvordan det fungerede forstår jeg ikke at de ikke valgte tidligt at gå mere direkte ind i Wayland projektet, de hade på et meget tidligt tidspunkt sagt at de støttede Wayland ville skifte til det. Men så uden at kommunikere med omverdenen melder de en dag at de allerede er halv vejs færdig med deres egen løsning.
Problemet er nu at hvis et program kun er skrevet op i mod Mir vil det ikke fungere på Wayland og hvis det kun er lavet til Wayland vil det ikke virke på Mir og det kan jeg ærlig talt ikke se fordelen i. Det er rigtig nok at det for det meste ikke er de individuelle programmer, men toolkits, der skal understøtte den ene eller begge, men det er da stadig noget rod, der er nok ting der ikke er kompatible i forvejen.
Hvad der kunne være interessante var hvis Mir (der er en API) blev implementeret via Wayland (som er en protokol), på den måde ville der ikke være problemer med at køre ting på Ubuntu. Der kunne så være programmer som krævede Mir og ikke kunne køre på andre systemer, men det burde også kunne løse, eks med en WMir.
Kort sagt ser jeg ikke hvad Canonical rigtig får ud af at gå deres egen vej frem for at sammenarbejde med resten af Linux verdenen. Det er det samme problem der har været omkring Android hvor stakken er Java frem for GNU og display serveren er SurfaceFlinger frem for X11.
Det er dem selvfølgelig frit at lave en displayserver, men hvis det var vigtig for dem hvordan det fungerede forstår jeg ikke at de ikke valgte tidligt at gå mere direkte ind i Wayland projektet, de hade på et meget tidligt tidspunkt sagt at de støttede Wayland ville skifte til det. Men så uden at kommunikere med omverdenen melder de en dag at de allerede er halv vejs færdig med deres egen løsning.
Problemet er nu at hvis et program kun er skrevet op i mod Mir vil det ikke fungere på Wayland og hvis det kun er lavet til Wayland vil det ikke virke på Mir og det kan jeg ærlig talt ikke se fordelen i. Det er rigtig nok at det for det meste ikke er de individuelle programmer, men toolkits, der skal understøtte den ene eller begge, men det er da stadig noget rod, der er nok ting der ikke er kompatible i forvejen.
Hvad der kunne være interessante var hvis Mir (der er en API) blev implementeret via Wayland (som er en protokol), på den måde ville der ikke være problemer med at køre ting på Ubuntu. Der kunne så være programmer som krævede Mir og ikke kunne køre på andre systemer, men det burde også kunne løse, eks med en WMir.
Kort sagt ser jeg ikke hvad Canonical rigtig får ud af at gå deres egen vej frem for at sammenarbejde med resten af Linux verdenen. Det er det samme problem der har været omkring Android hvor stakken er Java frem for GNU og display serveren er SurfaceFlinger frem for X11.
-
- Forfatter
- IRC nickname: Blueeyez
Hvis det er så slemt som det lyder til, så håber jeg vi ender på Wayland.. Er bange for at Canocial er igang med at fylde båden med vand rettere end få vandet ud af båden.. X, Wayland, Mir vil jo opdele os, men hvis Mir kan køre i Wayland så kunne det da være fornuftigt, men det er jo blot Microsoft, Linux og Mac om igen.. (Så vidt jeg kan forstå på det).
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
-
- Admin
Jeg savner mest af alt god begrundelse fra Canonical til hvorfor de mener det skulle være en fordel at lave Mir og ikke bare "nothing to see here, move along now".
-
- IRC nickname: Martinjo84
Spændene debat
Men kan jo sige MIR er nødvendigt for at Mark kan shippe hans mobile produkter.
Men kan jo sige MIR er nødvendigt for at Mark kan shippe hans mobile produkter.
-
- Admin
Martin Jørgensen skrev:Men kan jo sige MIR er nødvendigt for at Mark kan shippe hans mobile produkter.
Hvor for ikke bare bruge Wayland til det? Mir benytter libhybris til at fungere på android og libhybris var nettop lavet for at få Wayland til at fungere på Android.
Den bedste agumentation jeg har fundet på mir frem for wayland, er at shell "unity, skrivebord etc" har samme status som andre programmer og her vil Canonical gerne have at de er særlig priviligeret.
-
- Forfatter
- IRC nickname: Blueeyez
Den gode del af det hele er at Mir ikke udkommer i 14.04, den dårlige er at det kan s ke efterfølgende.. men håber da at Canoncial vil fortælle os hvorfor de vil satse på Mir..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510