Via Teamviewer i stedet for XP ???

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Via Teamviewer i stedet for XP ???

Indlæg af ksor »

Jeg har Teamvewer fjernstyring af nogle ændre bekendte, der har XP - men det bliver jo ikke ved at gå, så derfor:

Kan man - med den forholdvis ringe forståelse i "den anden ende" - installere noget Ubuntu-halløj, som kan

A) starte og HELT ERSTATTE Windows

eller

Skal jeg være "on site" for at der

B) skal der laves en CD med noget dawnloadet, som så kan indsættes til genformattering, installation og setup

Har nogen et godt råd til en fremgangsmåde - helst via fjernbetjening ?
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Via Teamviewer i stedet for XP ???

Indlæg af AJenbo »

Det kan tildels lade sig gøre ved at bruge Wubi, men der er flere begrænsninger ved metoden og som standart starter den stadig i Windows (det er dog ikke så svært at ændre).

Du bliver nok nød til at hjælpe dem med at installere det fra en CD eller USB hvis ikke du har netværks administration af deres computere. De skal vel også have hjælp til at lave backup af deres filer og lægge dem ind på den nye Ubuntu installation.
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Det kan tildels lade sig gøre ved at bruge Wubi, men der er flere begrænsninger ved metoden og som standart starter den stadig i Windows (det er dog ikke så svært at ændre).

Du bliver nok nød til at hjælpe dem med at installere det fra en CD eller USB hvis ikke du har netværks administration af deres computere. De skal vel også have hjælp til at lave backup af deres filer og lægge dem ind på den nye Ubuntu installation.

Jamen jeg regner med at lave kopier af filer, som de vil gemme INDEN - altså i den gamle XP.

Jeg kan vel også lave CD'en med Ubuntu 12.04 i Windows XP eller hva' ?

(Jeg har en gammel TænkePade, som jeg har lagt Ubuntu 12.04 in på for nogle måneder siden, og som jeg husker der, var det HELT problemfrit, men jeh mindes IKKE jeg lavede nogen CD ... husker jeg forkert ?)
Mvh
KSor, Århus V
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Du kan sagtens have brugt en usb nøgle. det er ofte noget hurtigere
ksor

Indlæg af ksor »

Martin Jørgensen skrev:Du kan sagtens have brugt en usb nøgle. det er ofte noget hurtigere

Vedkommende i den anden ende ved ikke, hvad en USB-nøgle er ;-((
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

USB-nøgle er et af de utallige navne for de små USB-diske:
Billede

Hvis ikke du har brugt en dvd/usb så må du have installere via Wubi som mest er beregnet til at teste med da den ikke har fuld adgang til harddisken. Systemet er vil køre langsommere, du vil være begrænset til nogle få GB på harddisken. Opgraderinger kan give problemer, Windows er der stadig nogle disk værktøjer vil ikke fungere. Dvale virker ikke. Sker der en skrive fejl i Windows virker Ubuntu ikke. Du vil ikke kunne udvide disken og externe backup værktøjer kan også være svære at bruge.

Jo du kan fint lave en dvd/usb-installations disk fra Windows XP.
USB:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows
DVD:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/burn-a-dvd-on-windows#box%20box-highlight

Husk at Ubuntu 14.04 LTS udkommer d. 17. april (3 uger) så det er måske værd at vente med at skifte til den udkommer.
ksor

Indlæg af ksor »

>> AJenbo

H, ha .. nu skrev jeg "i den anden ende" ...

Ja, det kunne måske være, man skulle vente til efter den nye udgave.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

ksor skrev:H, ha .. nu skrev jeg "i den anden ende" ...

Jeg er ikke med på hvad du mener?
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:
ksor skrev:H, ha .. nu skrev jeg "i den anden ende" ...

Jeg er ikke med på hvad du mener?

Jeg "fjernstyrer" en pc hos et ældre familiemedlem i Ålborg - DET er den anden ende !

Ham i "Ålborg-enden" ved ikke så meget om computer og jeg ved ikke så meget om Ubuntu, ud over, at jeg har installeret det på en gammel "Tænkepadde" for et par måneder siden, og skal nu til det igen på pc'en i Ålborg.

(Hvad betyder i øvrigt det "10:15", som står ved min header til venstre for denne tekst - du har 15:04 ? )
Mvh
KSor, Århus V
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du tilmeldte dig ubuntudanmarks forum 29. april 2013, kl. 10:15 (altså kvart over ti).

Jeg ville for resten helt klart anbefale dig at være on-site under installationen. Det er vist lettere for jer begge og han bliver sikkert glad for besøget.
ksor

Indlæg af ksor »

zob skrev:

Du tilmeldte dig ubuntudanmarks forum 29. april 2013, kl. 10:15 (altså kvart over ti).

?=)"#&¤ selvfølgelig ... jeg så ikke lige datoen var fra sidste år - troede det var DD ... ()/&)(/%&#/% !

;-))
Mvh
KSor, Århus V
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Jeg synes det er bedst hvis du kan sidder der når det gøres. Årsagen til dette er at der jo kan gå noget galt efter installationen som skal ordnes af brugeren.. Ud over det så sætter du brugeren i et helt andet miljø end før og det vil nok være lidt uoverskueligt for ham? (Jeg har selv gjort følgende for andre og jeg selv foretrækker at sidde ved computeren, da jeg så specifikt ved hvad der bliver gjort.

Jeg bruger selv Ubuntu Minimal installation disk, så henter den de nyeste filer og dermed undgår man visse små fejl i Ubuntu (oversættelsesrelateret)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
ksor

Indlæg af ksor »

Blueeyez skrev:Jeg synes det er bedst hvis du kan sidder der når det gøres. Årsagen til dette er at der jo kan gå noget galt efter installationen som skal ordnes af brugeren.. Ud over det så sætter du brugeren i et helt andet miljø end før og det vil nok være lidt uoverskueligt for ham? (Jeg har selv gjort følgende for andre og jeg selv foretrækker at sidde ved computeren, da jeg så specifikt ved hvad der bliver gjort.

Jeg bruger selv Ubuntu Minimal installation disk, så henter den de nyeste filer og dermed undgår man visse små fejl i Ubuntu (oversættelsesrelateret)

Ja, det er da helt klart det bedste, men det "koster" jo også en tur til Ålborg ... og man kan da ordne meget via en tlf til det selv kan kører og man kan få etableret fjernstyringen igen.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror det vil være nærmest lige så let at forklare vedkommende hvordan man brænder en iso som det vil være at sende ham en USB-disk og lægge den der på :P Hele processen vil også gå hurtigere ved brug af en USB (hvis da ikke det er en computer med USB 1.1). Det kan dog være lidt svære at få computeren til at starte fra USB, mens de fleste computere er sat til at starte fra DVD'en fra start.

I sidste ende vil jeg dog også råde dig til at planlægge en tur til Ålborg.