Ny NOTEBOOK m W8.1

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Ny NOTEBOOK m W8.1

Indlæg af vovsen »

Tja den gamle røg på gulvet og det lige på netforsyningsstikket, som knækkede => Nyt bundkort til mindst 1.800 kr. Købte derfor en ny Medion 15,6" med touch skærm, 1,8 GHz CPU, 64 bit, SSD disk, DVD-drev og en masse andre gode sager. Hele svineriet kostede kun 3.199 kr i ALDI og med 3 års garanti.
Den har så Windows 8.1 som OS. Dét kan jeg sagtens finde ud af at bruge, men hvor er det noget bøvlet junk og programmerne - Hjulp!!!

Vil gerne beholde konfigurationen, da jeg så kan tage RGB signaler til HD via noget hardware Ubuntu ikke kan tackle.

Hvordan får man knaldet Ubuntu på sådan en fætter ?
Senest rettet af vovsen 25. feb 2014, 02:59, rettet i alt 1 gang.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ny NOTEBOOK

Indlæg af momsemor »

Prøv denne guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17590

Eller hent Ubuntu 14.04 daily built, her virker installationen nemlig uden "bøvl" :)
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Vh. Jannie
vovsen

Indlæg af vovsen »

Tak for input. Gav fint input til problemstillingen. TROede jeg havde købt en "normal" computer man kunne bruge til noget. Heldigt det kun er 3.200 kr.

Har prøvet det hele - også forsøg på biosændring, men der er tilsyneladende ikke nogen mulighed for at boote fra DVD-drevet så man kan lave en NORMAL PC-installation. JUNK!

HÅBER der bliver gjort noget af udviklerne for at fjerne det utidige Microsoft MONOPOL, der stille og roligt tapper folks lommer og giver dårlig sØVn.
Synd for NSA, hvis de så ikke kan følge med i hvad folk har liggende på deres computere.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Det lyder usansynlig at man ikke skulle kunne boote fra dvd-drevet?
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg er temmelig sikker på den kan starte fra DVD drevet, du skal ofte sætte maskinen til at starte fra DVD drevet inde fra windows når de kommer med Windows 8. Der ud over kan det være nødvendigt at deaktivere Fast-boot og Secure-boot fra BIOS.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

https://help.ubuntu.com/community/UEFI

@AJenbo

For at det ikke skal give bøvl kræver det at det image der ligger på disken er lavet med de samme konfigurationer som man installerer Ubuntu med.

Har lige gået et helvede igennem på en DELL M4800, med UEFI boot, og et win7 image der er lavet på en legacy BIOS
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
vovsen

Re: Ny NOTEBOOK m W8.1

Indlæg af vovsen »

HA Teknisk uheld - Sad og legede lidt med Windows 8 Dét døde den af "Vent et øjeblik"
Jeg ventede 50 ØJEblikke = LAAAANG tid. Så holdt jeg powertasten nede i 10 sek. Startede igen => Vent et øjeblik.

Så tastede jeg F10 under opstarten og pludselig kom jeg ind i BIOS.
Havde læst noget om at sætte et password så man kunne ændre på noget. Det gjorde jeg så.
Så startede maskinen op igen => Vent et øjeblik Tastede så F8 for lige at se om det gav en bootmenu til enheder.

Så skete miraklet. Windows kom selv med en erkendelse af at det var noget møg, der skulle repareres så reperationsdisken skulle isættes DVD-drevet.
Her snød jeg systemet idet jeg lagde min UBUNTU 14.04 disk i drevet og tastede Enter.

Så gik systemet saftsusemig igang med at ville installere Ubuntu 14.04. Lavede så en partition til SWAP og en til /.

Den kan psørmig også starte op med Ubuntu startmenu hvor den kan kalde Windows bootmanager og starte det op hvis det lykkes at regenerere skidtet.

@Jenbo Nej der kan ikke bootes fra DVD-drevet via valg fra BIOS. Det var Windows der gav ordren om at reparere. De ved bare ikke at man kan komme igennem med denne luskede måde at gøre det på.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg har også oplevet at Windows 8 ofte kan finde på at gå i stå når den skriver vent et øjeblik, har du ikke oplevet at den gik i stykker efter strøm afbrydelse. Men der er altså også en mindre markaber måde at starte fra DVD/USB:

Hvis du holder shift nede ved logind skræmen i Windows burde du også få mulighed for at genstarte maskinen fra DVD/USB.

Hvis ikke det virker skal åben charms baren i højre side af skræmen, vælg Indstillinger, tryk Skift PC indstillinger, vælg Updatering og gendannelse, vælg Gendannelse, vælg advanceret, vælg genstart nu, vælg at starte fra USB/DVD
vovsen

Indlæg af vovsen »

Ja dén rejse kan man udføre når W virker, men direkte fra BIOS-valg kan man ikke altid få øje på noget der står dvd i. Har dog set enheden og brugt den med fornøjelse ved et teknisk held. ;-D

Det var i øvrigt via dén rejse jeg skulle indsætte Recovery Windows 8,1 disken, hvor jeg blev ??? og indsatte Ubuntu 14.04 diusken i stedet og så fik installeret Ubuntu på pladen. :D :D :D