En kort kommando søges! (Fundet men problemet dog ikke løst)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
m nielsen

En kort kommando søges! (Fundet men problemet dog ikke løst)

Indlæg af m nielsen »

Til denne fejlmeddelelse: "The disk drive for /tmp is not ready yet or not present". Fandt kommandoen på et udenlandsk Ubuntu-forum, men kan nu ikke finde den mere. Tilsyneladende virker det efter at jeg kopierede kommandoen ind i Terminalen, fordi jeg indtil videre ikke har fået fejlmeddelelsen igen. Men har I kommandoen et eller andet sted? Så jeg kan kopiere den ind i et Libre-dokument, til en anden gang... Kommandoen var på kun én linie, og ikke ret mange ord.

Kører Ubuntu 12.04
Senest rettet af m nielsen 9. feb 2014, 08:09, rettet i alt 1 gang.
Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: En kort kommando søges!

Indlæg af Blfriis »

Hvis du ikke har geninstalleret siden du brugte kommandoen, kan du skrive history i terminalen, så skulle den kunne huske den. Du kan evt også åbne terminalen og med piletasterne se dem du har kørt.. Det er pil op du skal bruge.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Blfriis skrev:Hvis du ikke har geninstalleret siden du brugte kommandoen, kan du skrive history i terminalen, så skulle den kunne huske den. Du kan evt også åbne terminalen og med piletasterne se dem du har kørt.. Det er pil op du skal bruge.

history virker også efter genstart. Den gemmer dog for den seneste terminal du lukker så hvis du har flere terminaler åbne på samtid vil ikke alle være gemt.

history gemmer de seneste 1000 kommandoer, du kan søge i dem ved at bruge grep:

Kode: Vælg alt

history | grep -i tmp
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Prøv følgende:

sudo mv /tmp /tmp_old && sudo mkdir /tmp && sudo chmod -R 777 /tmp

Kilde: http://elementaryos.org/answers/the-disk-drive-for-tmp-is-not-ready-yet-or-not-present
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Jeg har nu fået fejlmeddelelsen igen, da jeg startede computeren - vil nu prøve ovenstående kommando og se, om det SÅ virker - der er ellers et HAV af tråde derude på nettet om denne opstartsfejl.
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Det ser ikke ud til at der sker noget i Terminalen, andet at efter at have indtastet koden, så skriver den blot computerens navn...
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Prøvede så Ajenbo's kommando, som så viste dette i Terminalen:

22 sudo mv /tmp /tmp_old && sudo mkdir /tmp && sudo chmod -R 777 /tmp
23 history | grep -i tmp
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Blfriis skrev:Hvis du ikke har geninstalleret siden du brugte kommandoen, kan du skrive history i terminalen, så skulle den kunne huske den. Du kan evt også åbne terminalen og med piletasterne se dem du har kørt.. Det er pil op du skal bruge.

Det var jo smart!!

Det var denne kommando: mount -o remount, rw /

Og nej - jeg har ikke haft geninstalleret systemet siden jeg brugte kommandoen. Men er dt en alvorlig fejl, eller ER det en fejl, og vil den blive rettet ved en opdatering?

History, og så trykke Enter virker nu også...
m nielsen

Re: En kort kommando søges! (Fundet men problemet dog ikke l

Indlæg af m nielsen »

Det ser ud til, at opstartsproblemet skulle være løst - MÅSKE! Men nu er et nyt opstået: Skidtet vil ikke lukke ned - den står bare med skrivebordsbilledet...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

m nielsen skrev:efter at have indtastet koden, så skriver den blot computerens navn...

Ja såden gør den når tingende køre igennem uden problemer

m nielsen skrev:Prøvede så Ajenbo's kommando, som så viste dette i Terminalen:
22 sudo mv /tmp /tmp_old && sudo mkdir /tmp && sudo chmod -R 777 /tmp
23 history | grep -i tmp

Det er jo en kommando til at søge blandt de 1000 sidste kommandoer du har brugt, den førsøger ikke at løse noget, hvis du kan huske lidt af den, i dette tilfælde søger den efter kommandoer der indeholder tmp.

m nielsen skrev:Det var denne kommando: mount -o remount, rw /

Det den kommando gør er at genmontere harddisken, hvordan ser du at den løser problemet? Den vil ikke have nogen effekt når computeren genstartes.

m nielsen skrev:

Og nej - jeg har ikke haft geninstalleret systemet siden jeg brugte kommandoen.

Som jeg skrev så betyder det ikke noget om du har genstartet. Desuden så modsiger du dig selv for hvordan har du ellers igen set fejlen når du starter computere (slukke og tænde computere er også at genstarte den):
m nielsen skrev:Jeg har nu fået fejlmeddelelsen igen, da jeg startede computeren

m nielsen skrev:Men er dt en alvorlig fejl, eller ER det en fejl, og vil den blive rettet ved en opdatering?

Har du alvorlige problemer? Det er ikke til at sige om det er noget der kan løses med en opdatering uden at vide hvad der har forudsagte problemet i første omgang. Det kunne jo godt være pga. en kommando du har kørt uden at vide hvad den gør.

m nielsen skrev:nu er et nyt opstået: Skidtet vil ikke lukke ned - den står bare med skrivebordsbilledet...

Prøv at se om det hjælper at køre denne:

sudo halt
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

AJenbo: m nielsen og Blfriis skriver: geninstalleret, ikke genstartet :P
Vh. Jannie
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Der sker bare det, at den skriver noget om nedlukning... Og går i stå - så måtte jeg til at holde tænd/sluk-knappen nede for at få den slukket. Om det er n alvorlig fejl eller ej, må I vel vide noget om. Men mens den er i gang, er der ingen problemer. Det er kun ved tænd/sluk, at det driller.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

@momsemor tak :)

m nielsen skrev:Om det er n alvorlig fejl eller ej, må I vel vide noget om. Men mens den er i gang, er der ingen problemer.

Så er det nok bare et lille host under opstarten hvor eneste konsekvens er at opstarten er en lille smugle langsomere end hvis tingende kørte optimalt.

m nielsen skrev:Der sker bare det, at den skriver noget om nedlukning...

Prøv at tryk esc og se om du kan se en yderligere beskrivelse af hvad der forgår.
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Eller også skal jeg bare lade maskinen bestemme? Altså normalt trykker jeg på Power-knappen og derefter på Enter eller klikker på Sluk, for at slukke den NU

Men så i stedet lade den tælle ned til 0, og så lade den slukke selv?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

m nielsen skrev:Eller også skal jeg bare lade maskinen bestemme? Altså normalt trykker jeg på Power-knappen og derefter på Enter eller klikker på Sluk, for at slukke den NU

Men så i stedet lade den tælle ned til 0, og så lade den slukke selv?

??? hvad for en nedtælding?