MS Office på en Ubuntu PC er noget bøvl

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
m nielsen

MS Office på en Ubuntu PC er noget bøvl

Indlæg af m nielsen »

Det kan være noget bøvl at oprette et Word-dokument med billeder indsat - og så herefter åbne dette i Libre Office!! Har selv prøvet det... ****, noget skidt!
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hey igen... Det der med Office på en Ubuntu PC er noget

Indlæg af Claus Henriksen »

m nielsen skrev:Det kan være noget bøvl at oprette et Word-dokument med billeder indsat - og så herefter åbne dette i Libre Office!! Har selv prøvet det... ****, noget skidt!

Ja det er vel altid bedst at holde sig til et system. Men LibreOffice kører jo heldigvis også fint på Windows, så det holder ikke folk med Windows fra at dokument-samarbejde gridningsfrit med folk der har Ubuntu.
Afleveringer er vel altid bedst i PDF.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

ubuntuuser42 skrev:
m nielsen skrev:Det kan være noget bøvl at oprette et Word-dokument med billeder indsat - og så herefter åbne dette i Libre Office!! Har selv prøvet det... ****, noget skidt!

Ja det er vel altid bedst at holde sig til et system. Men LibreOffice kører jo heldigvis også fint på Windows, så det holder ikke folk med Windows fra at dokument-samarbejde gridningsfrit med folk der har Ubuntu.
Afleveringer er vel altid bedst i PDF.

Den går dog ikke altid at aflevere ting som PDF, hvis det nu er noget, som skal bruges i et lille, internt blad, hvor det er andre, som sidder med Microsoft-programmer. De, som laver dette blad, bruger Word til redigeringen. Men så kan SkyDrive jo bruges i stedet...

Kun til ren tekst, UDEN indsatte billeder, kan dokumentsamarbejdet fungere.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg er da rimelig sikker på indsatte billeder ikke har været noget problem i lang tid, har du et eksempel?
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

AJenbo skrev:Jeg er da rimelig sikker på indsatte billeder ikke har været noget problem i lang tid, har du et eksempel?

Ikke lige nu, men da jeg skulle lave et Word-dokument hjemme på min Windows 8-maskine og så lige ville kontrollere det på arbejdet, lå billederne hulter-til-bulter, da jeg åbnede Word-dokumentet i Libre Office. Dette Libre Office er så på en XP-maskine. Har det noget at sige?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

m nielsen skrev:
AJenbo skrev:Jeg er da rimelig sikker på indsatte billeder ikke har været noget problem i lang tid, har du et eksempel?

Ikke lige nu, men da jeg skulle lave et Word-dokument hjemme på min Windows 8-maskine og så lige ville kontrollere det på arbejdet, lå billederne hulter-til-bulter, da jeg åbnede Word-dokumentet i Libre Office. Dette Libre Office er så på en XP-maskine. Har det noget at sige?

Jeg tror ikke det er specifikt med billeder problemet opstår, men af og til er der små problemer med placeringen af objekter.

Hvis du sender det i en mail til udviklerne af LibreOffice vil de se på at få det rettet.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=16332&p=108231
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Dette vil jeg gøre næste gang, problemet opstår.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvis at man først snakker avanceret opstilling, så kan jeg tilføje at, det også giver en masse problemer, hvis at man skifter imellem Office 2007 og Office 2010. Så, det er ikke kun når at, man skifter til Libre eller Open office at problemerne kan opstå.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Okay... Så gider jeg ikke at genere nogen med fejlmeldinger...
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

m nielsen skrev:Okay... Så gider jeg ikke at genere nogen med fejlmeldinger...

Jo gør endelig det, kun sådan bliver de opdaget og måske rettet.
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Skriv endeligt hvis at du finder fejl. Mit indlæg var mest for at nævne at, ikke engang internt i Win-office virker det perfekt, hvis at man ikke har præcist de samme udgaver. Lad os sige det lidt pænt - Det gav anledning til en lang debat på mit daværende arbejde, da layoutet ændrede sig, alt efter om vi brugte office7 eller office10 :(
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Christian.Arvai skrev:

Skriv endeligt hvis at du finder fejl. Mit indlæg var mest for at nævne at, ikke engang internt i Win-office virker det perfekt, hvis at man ikke har præcist de samme udgaver. Lad os sige det lidt pænt - Det gav anledning til en lang debat på mit daværende arbejde, da layoutet ændrede sig, alt efter om vi brugte office7 eller office10 :(

Det vil jeg så tænke lidt over, næste gang, det sker. I mit hovede vil der sikkert til den tid komme en pop-up, hvor der står: "Er du sikker på, at du ønsker at fejlmelde - OK - Annullér"!!! :lol:
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Christian.Arvai skrev:

Hvilket også er hvorfor man bør aflevere dokumenter i PDF
m nielsen

Hey igen... Det der med Office på en Ubuntu PC er noget bøvl

Indlæg af m nielsen »

AJenbo skrev:
Christian.Arvai skrev:

Hvilket også er hvorfor man bør aflevere dokumenter i PDF

Ja... Hvis det blot skal LÆSES!!! Men hvad nu, hvis det skal integreres i fx en Værkstedsavis, og der bruges Microsoft Word til redigeringen af denne avis? har vi jo balladen!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

De lever forhåbentlig ikke layout i Word. Og så bør det ikke være andet end fed kursiv og linje brud du sender hvilket jeg ikke har oplevet problemer med, og du kunne nærmest gøre det direkte i en email. Billeder ville så være vedhæftet filer som de selv skal indsætte hvor de passer.

Hvis de rent faktisk laver layout i Word så er svaret at de bør skiftet til enten Scribus (gratis og OpenSource), InDesign eller Quark, og så kan man faktisk også inkludere PDF direkte på en side hvis du selv står for at lave layout.