GParted problem med resize og lave en ny partition...

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
UbuntuNewbie89

GParted problem med resize og lave en ny partition...

Indlæg af UbuntuNewbie89 »

Ok jeg er sikker på at i sikkkert er ved at være godt træt af newbien her lol...
Men her får i altså et problem mere...
Jeg vil beskrive det så billedeligt talt som muligt så i får den bedste forståelse for problemet...
Når jeg åbner GParted, så kan jeg se tre drev /efi, /boot og det drev som jeg har som main harddisk (der står intet defineret monteringspunkt)...
/efi er fat32 (str: 487MB)
/boot er ext2 (str: 244MB)
og harddisken er crypt-luks (str: 930GB)

Partitionerne er navngivet:
/efi = sda1
/boot = sda2
harddisk = /sd3
Ved ikke om navnene har nogen betydning, men her fik i dem altså...
Yderligere udfra både /efi og /boot's partitions navne er der en nøgle som ikon, men med sd3 altså harddisken, er der en rød bold med et udråbstegn på...

Jeg læste et sted på nettet at man skulle afmontere harddisken for at afsætte plads til en ny partition, men det kan jeg ikke med sd3, kun med sd1 og 2...

Så har i nogen som helst ideer om hvad der kan være problemet her?
Kunne virkelig godt tænke mig at afsætte noget diskplads til et sekundært styresystem...
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: GParted problem med resize og lave en ny partition...

Indlæg af AJenbo »

du kan ikke ændre på den partition du køre fra sp start computeren fra en usb/dvd,

har du krypteret din partition?

står der en advarsel hvis du vælger vis info for sda3
UbuntuNewbie89

AJenbo skrev:du kan ikke ændre på den partition du køre fra sp start computeren fra en usb/dvd,

har du krypteret din partition?

står der en advarsel hvis du vælger vis info for sda3

Forstod ikke et ord af det der... sp? Stat computeren fra usb/dvd?
Hvad med at gå ind i bios ved opstart, kan man ændre noget derfra?
Ja den er krypteret...
Nej der kommer ikke nogen advarsel andet end det førnævnte ikon der er istedet for nøglen på de to andre
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg ved ikke lige om det kan lade sig gøre at ændre på en krypteret partition.

Det du prøver på svare til at stå på en stol og forsøge at flytte den. Du skal starte computeren fra en anden disk end den du forsøger at ændre på. Her kan du bruge en Ubuntu installations (den kan andet en installere systemet) dvd/usb til at starte computeren fra og så lave ændringerne der fra.
UbuntuNewbie89

AJenbo skrev:Jeg ved ikke lige om det kan lade sig gøre at ændre på en krypteret partition.

Det du prøver på svare til at stå på en stol og forsøge at flytte den. Du skal starte computeren fra en anden disk end den du forsøger at ændre på. Her kan du bruge en Ubuntu installations (den kan andet en installere systemet) dvd/usb til at starte computeren fra og så lave ændringerne der fra.

Jeg prøvede lige det med stolen.... AV! Ej spøg til side...
Hvad skal jeg så klikke på osv når jeg kommer ind i installeren?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

UbuntuNewbie89 skrev:
AJenbo skrev:Jeg ved ikke lige om det kan lade sig gøre at ændre på en krypteret partition.

Klik på "prøv Ubuntu" og vælg Gpartet derfra i stedet, så er du fri på hele harddisken.
Når lejligheden byder sig.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Jeg tror det nemmeste er at du backer dit hjemmekatalog op og geninstallerer og derefter ruller dit home på igen.
Du vil gerne have Windows 8 på igen går jeg ud fra. I det tilfælde skal du først installere Windows henover din nuværende encrypted lvm ubuntu installation. Her kan du vælge at lave en opdeling af harddisken, så du bagefter har plads til Ubuntu. Efter Windows installationen kører du Ubuntu på den del af harddisken du reserverede til dette under Windows install.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
UbuntuNewbie89

Kurt Christensen skrev:
UbuntuNewbie89 skrev:

Klik på "prøv Ubuntu" og vælg Gpartet derfra i stedet, så er du fri på hele harddisken.

Det vil jeg forsøge imorgen, tak for tippet ;-)
UbuntuNewbie89

ubuntuuser42 skrev:Jeg tror det nemmeste er at du backer dit hjemmekatalog op og geninstallerer og derefter ruller dit home på igen.
Du vil gerne have Windows 8 på igen går jeg ud fra. I det tilfælde skal du først installere Windows henover din nuværende encrypted lvm ubuntu installation. Her kan du vælge at lave en opdeling af harddisken, så du bagefter har plads til Ubuntu. Efter Windows installationen kører du Ubuntu på den del af harddisken du reserverede til dette under Windows install.

Neeeej neeeej du jeg skal satme ikke have de Lo** igen...
Det var totalt skod at navigere i...
Jeg havde tænkt mig W7 på et sekundært drev udelukkende til Office pakken...
Men jeg vil ikke starte op i W7 så hvad med det som ham ovenover foreslog?
Det er kun fordi at jeg ikke kan få Publisher og Access til at virke på Ubuntu via PlayItOnLinux...
Ligemeget hvad jeg prøver vil det bare ikke køre de to programmer...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Installere Windows i [apt=virtualbox-qt]VirtualBox[/apt] i stedet, på den måde kan du starte det mens du køre Ubuntu. Den opsætning du har med LVM og kryptering gør at du ikke på en let måde kan justere den del af disken der bliver brugt af Ubuntu. Selv hvis du kunne ville du efter at have installere Windows skulle installere GRUB2 igen inden du ville kunne starte Ubuntu igen.

Udover VirtualBox er der også VMware Player som køre lidt bedre på nogle punkter, men det er ikke i softwarecenteret og der med ikke så let at installere.
UbuntuNewbie89

AJenbo skrev:Installere Windows i [apt=virtualbox-qt]VirtualBox[/apt] i stedet, på den måde kan du starte det mens du køre Ubuntu. Den opsætning du har med LVM og kryptering gør at du ikke på en let måde kan justere den del af disken der bliver brugt af Ubuntu. Selv hvis du kunne ville du efter at have installere Windows skulle installere GRUB2 igen inden du ville kunne starte Ubuntu igen.

Udover VirtualBox er der også VMware Player som køre lidt bedre på nogle punkter, men det er ikke i softwarecenteret og der med ikke så let at installere.

Har forsøgt med VirtualBox men jeg kan ikke få det skidt til at virke :-/
Kender ikke til VMware, men vil undersøge det ved lejlighed...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så forslår jeg du opretter et emne om hjælp til at sætte virtualbox op, de andre løsninger risikere du let at ende med et system der ikke kan startes.
UbuntuNewbie89

Vil lige annoncere at jeg fik VirtualBox til at virke igår aftes, og det kører som smurt...
Og til dem som måske har læst med som også har haft problemer med det, så anbefaler jeg følgende tutorial:
http://m.youtube.com/watch?v=1DhwS4eZExU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D1DhwS4eZExU