Sort (eller hvid) skærm

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lytje
Geografisk sted: Århus

Re: Sort (eller hvid) skærm

Indlæg af lytje »

Klaus Rasmussen skrev:Er det fordi du har prøvet eller fordi du mener det ikke virker fordi du ikke har drev i?

Jeg har prøvet (og undrede mig lidt, - da den ikke har et drev. Men computere er nogle gange lidt sjove, - så det er skam ikke umuligt det vil gøre en forskel. Men det gjorde det ikke).

AJenbo skrev:Det med enter var til når du prøver at starte computeren fra USB/DVD med UEFI og secure boot slået til. Det er nødvendigt at bruge 64bit når man har secure boot.

Det forstår jeg ikke helt.

Jeg vil nok prøve at installere forfra på lørdag. Hvis jeg gør skal jeg nok være grundig og skrive hvad der virker og hvad der ikke gør - og hvad jeg præcis gør.
Men det bliver udfra min USB (da det er det jeg har).
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lytje skrev:
Klaus Rasmussen skrev:
AJenbo skrev:Det med enter var til når du prøver at starte computeren fra USB/DVD med UEFI og secure boot slået til. Det er nødvendigt at bruge 64bit når man har secure boot.

Det forstår jeg ikke helt.

Sæt maskinen op som fra start med UEFI og secureboot slået til. Starten den fra din USB/DVD, nær du får en mærkelig skærm trykker du enter og så burde du kunne installere på normalt vis og starte begge systemer uden problemer.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

Har lige siddet med samme problem med en HP pavilion 15-e072eo og blev til sidst enig med mig selv om, at det nok var et grafikkort problem (AMD Radeon HD8330) Lytje's er HD8240

Jeg smed så en Ubuntu 14.04 64 bit skive i og vupti, var der billede på skærmen :) Installation og genstart forløb fint og Win8 startede også op :twisted:

Det er selvfølgelig kun en Alpha, men jeg har kørt med 14.04 på en anden computer ca. en måned og den er ikke "gået" ned én eneste gang og Lytje du er jo ikke helt "ny" med Linux, så mon ikke det går :P
Vh. Jannie
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Problemet kunne godt være den måde UEFI overdrager grafikkortet, det er et problem på en hel del maskiner der kommer med Win8, og jeg har hørt at det skulle blive bedre i den næste Ubuntu.
lytje
Geografisk sted: Århus

Indlæg af lytje »

Jeg prøvede med 14.04. Det ser godt ud. Jeg tror det har en chance for at virke, men noget gik galt. Så den tog hele harddisken - og da jeg opdagede det skyndte jeg mig at afbryde processen, men for sent. Så jeg har brugt noget tid på at få geninstalleret windows. Jeg havde heldigvis lavet en clonezilla backup af alle partitioner.
Det er i øvrigt længe siden jeg har brugt clonezilla - så det tog lige nogle timer. Men windows er på og i gang med at downloade godt 1 GB 'vigtige opdateringer' - og så er jeg end ikke kommet til Windows 8.1 endnu.

Eller sagt med andre ord, - jeg når næppe til at se om 14.04 vil virke før et godt stykke ind i næste uge, - men jeg er optimistisk.

Konklusion so far: Det er ikke let at få Windows og Ubuntu til at spille sammen. Det tager i hvert fald lang tid. Windows opdateringer er 'a pain in the ...' og er måske næsten det jeg har brugt længst tid på :x
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Klon disken når du er færdig med W8-installationen, det giver den nemmeste gendannelse ved nedbrud.
En klon af Ubuntu er sjælden livsnødvendig.
Når lejligheden byder sig.