et notepad-lignende program til ubuntu?
-
- IRC nickname: rubuntus
et notepad-lignende program til ubuntu?
Jeg bruger notepad til at skrive kode, og det her tilfælde skal jeg lære html - det er så dejlig praktisk med notepad's funktion, hvor man kan så resultatet direkte i en browser. Jeg har søgt på nettet og fundet flere mulighder : kate, GEdit osv, men så opstår problemet : jeg er stadig temmelig grøn i det her. Man kan downloade forskellige tar.gz men hvilken skal man vælge, når listen er alenlang? En fin, net, lille installeringspakke kan jeg ikke finde - men jeg vil gerne forstå, hvordan det virker, så hvis nogen kan hjælpe til her, så er det meget velkomment . Når jeg søger hjælp på nettet, har jeg ikke den nødvendige tekniske forståelse til at forstå forklaringerne.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: et notepad-lignende program til ubuntu?
Ingen grund til at gå på nettet og finde software - i 99% af tilfældene har du adgang til det igennem Ubuntu
Prøv og åben Softwarecenter, og så søg efter de programmer som du nævner. Jeg vil anbefale GEdit, men det er selvfølgelig en personlig præference. Når du så arbejder med en HTML-fil, så kan du teste arbejdet ved at åbne den i din foretrukne browser. Enten ved at højreklikke på HTML-filen og vælge "Åben med...", eller ved at vælge "Filer --> Åbn fil...". Når først HTML-filen er åben i browseren, så kan du bruge F5 til at se ændringer i filen, efterhånden som du arbejder med den.
Prøv og åben Softwarecenter, og så søg efter de programmer som du nævner. Jeg vil anbefale GEdit, men det er selvfølgelig en personlig præference. Når du så arbejder med en HTML-fil, så kan du teste arbejdet ved at åbne den i din foretrukne browser. Enten ved at højreklikke på HTML-filen og vælge "Åben med...", eller ved at vælge "Filer --> Åbn fil...". Når først HTML-filen er åben i browseren, så kan du bruge F5 til at se ændringer i filen, efterhånden som du arbejder med den.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Gedit kommer som standard i Ubuntu, det er det der heder Tekstredigering. Jeg fortrækker programmet Geany til at skrive hjemmesider i.
-
- Geografisk sted: Fredericia
Vil også anbefale geany
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
SciTE og i den bare trykke på F5 så åbnes den html fil man er ved at redigere i den standardbrowser man måtte bruge
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Jeg bruger bare vim men det er også geek
fordelen er at det også er på min server så jeg skal ikke uploade hver fil jeg redigere
fordelen er at det også er på min server så jeg skal ikke uploade hver fil jeg redigere
-
- Admin
mcrypto skrev:Linux kernen er også skrevet i vim Ja, det er et af kravene til bidragere
Det kunne jeg egentlig godt tænke mig at se 1 eller flere kilder på, da jeg både finder det svært at tro på, at hele kernen er skrevet i vim, og at Linux-folk skulle bestemme hvilken editor, andre Linux-folk skal bruge.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Præcis jeg tænker også mange andre er brugt som feks emacs
-
- Admin
Martin Jørgensen skrev:Præcis jeg tænker også mange andre er brugt som feks emacs
Yep, helt enig. Mon ikke også at programmer som Bluefish bliver brugt af nogen, selvom de mere hærdede nok holder sig til terminalprogrammer
-
- Admin
jeg brugte nano til at lave nogle patches til CoreBoot
-
- Admin