Kan ikke installere Grub

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
OVN
Geografisk sted: Thy

Kan ikke installere Grub

Indlæg af OVN »

Hej i efteråret ville jeg opgrade Ubuntu og gik frem nøjagtig som jeg plejede, jeg startede fra dvd og valgte Noget andet da jeg ville installere, der valgte jeg at formatere partionen som Ubuntu skulle ligge på og / som boot, jeg har Home på en selvstændig partion og den blev sat til /home, så langt så godt det plejer nemlig bare at være en formsag så jeg havde ingen backup af Home partionen.
Installationen blev gennemført men lige før den var færdig fik jeg at vide installation af grub var mislykket, jeg kan selvfølgelig ikke starte uden Grub så jeg er lidt på den, fra Live cd kan jeg få adgang til nogle af filerne på Home men jeg har ikke rettigheder til at flytte eller kopiere, drevet er ikke krypteret.
Med til historien hører at der er Windows på en anden harddisk end den som jeg har Ubuntu på, oprindelig en XP men den er opgraderet til Windows 8 og det er efter den opgradering at jeg ikke kan få Grub starteren installeret.
Jeg har lige forsøgt igen og denne gang er harddisken med Windows koblet fra, men fik samme fejl, kan ikke installere Grub og jeg skal installere den manuel, jeg har læst i guiden her:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
men får at vide at at sda1 som drevet hedder ikke er læsbar for Grub under start, det stod på engelsk men er som jeg opfattede beskeden.
Der er så vidt jeg kan se ikke noget EFI halløj på computeren som der på nye Windows 8 computere.
Hvad gør jeg for at få startet Ubuntu?
Det der med kommandoer er stadig ikke min stærke side, men kan jeg fra Live dvd få rettigheder så jeg kan kopiere filer fra Home partionen over på ekstern harddisk? Hvis ja så: Hvordan gør jeg?
Er der en anden opstarter som kan starte skiftevis Ubuntu og Windows som er på hver sin fastmonterede harddisk?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke installere Grub

Indlæg af AJenbo »

Er det rigtigt forstået at /home er en krypteret?

Her du et seperat /boot som ikke er den samme som / ?

Køre du med raid, kryptering eller andre særlige opsætninger af disk/partitioner?
OVN

Indlæg af OVN »

Home er ikke krypteret, der er intet som er krypteret på computeren,

om jeg har andre /boot - det tror jeg ikke men jeg ser for en sikkerheds skyld efter i morgen, jeg kan sige med sikkerhed at der ingen andre skråstreger end den med skråstreg alene / (Ubuntu partionen) og partionen /home, det er det eneste som jeg ændrer før installering, og som jeg har ændret de seneste 3-4 år uden problemer,

der er også en stor del af harddisken (250 GB) som ikke monteres ved start, et FAT32 drev som kan benyttes af både Windows og Ubuntu, så at slette hele harddisken vil jeg helst undgå

der er ikke RAID, kryptering eller andet særligt ved drevene.

Jeg har været i BIOS men kan ikke se nogen forskel fra dengang jeg kunne installere grub

Lad os koncentrere os om at få en opstarter installeret, det er et meget begrænset antal dokumenter jeg mister hvis Home partionen går tabt, de fleste kan jeg få udskrifter af ved at henvende mig til afsenderen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

OVN skrev:fra Live cd kan jeg få adgang til nogle af filerne på Home men jeg har ikke rettigheder til at flytte eller kopiere

Hvis du kan læse indholdet kan du også kopiere, så det er nok mere et spørgsmål om at du ikke kan skrive til der hvor du forsøger at kopiere indholdet til. At flytte ting er det samme som kopier+slet.
OVN

Indlæg af OVN »

Glem det der med at kopiere filer til senere måske

Hvorfor kan jeg ikke installere Grub på hverken den ene eller anden harddisk? Er der nogen bud på det?
Hvordan kan jeg starte Ubuntu uden en opstarter(hvis det kan lade sig gøre)?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis ikke du får en fejl når du installere via den guide der er her på siden kan du godt installere Grub på din harddisk, men maskinen læser/køre sandsynligvis ikke grub fra den rigtige disk.

Drevet heder i øvrigt sda og ikke sda1 (det er partitionen) så sikre dig lige at du ikke er komme til at lave den fejl.

Det betyder ikke noget for mig om vi prøver at løse kopierings problemet samtidig med dig grub problem.
OVN

Indlæg af OVN »

Hvis ikke du får en fejl når du installere
jamen det er jo lige det jeg gør, grub kan ikke installeres på disken som korrekt hedder sda, drevet (ext3) kan ikke læses af grub under starten, det stod på engelsk men er min opfattelse af beskeden.

Hvis der skulle være en spærring i BIOS hvad skal jeg så se efter? I går blev BIOS sat til Optimized Default, jeg har ikke forsøgt at installere Ubuntu siden ændringen, men forsøgt at installere Grub med forslaget som der er link til i første indlæg

måske er løsningen på kopieringsspørgsmålet at overtage ejerskab af den eksterne harddisk, jeg ikke forsøgt siden i går
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

OVN skrev:
Hvis ikke du får en fejl når du installere
jamen det er jo lige det jeg gør, grub kan ikke installeres på disken som korrekt hedder sda, drevet (ext3) kan ikke læses af grub under starten, det stod på engelsk men er min opfattelse af beskeden.

Så fejlen kommer ikke når du prøver at installere men når du prøvre at starte? Det ville være en del lettere hvis du kunne skrive den præcises fejl besked.

OVN skrev:måske er løsningen på kopieringsspørgsmålet at overtage ejerskab af den eksterne harddisk, jeg ikke forsøgt siden i går

Hvis du kan åbne filer på disken kan du alt hvad du skal for at kunne kopiere. Jeg skal nok også her bruge en mere præcis gennemgang af hvad du gør og hvilket fejl du får.
OVN

Indlæg af OVN »

Du har misforstået mig, fejlen kommer når jeg forsøger at installere, den korrekte ordlyd kan jeg ikke udenad, men om en times tid går jeg ind i stuen og forsøger at installere Ubuntu for 4. eller 5. gang, jeg tager nogle skærmbilleder når beskeden kommer, det er til sidst lige efter jeg har fået at vide at Ubuntu er installeret, så kommer beskeden at Grub ikke kunne installeres og at det er en fatal fejl
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Og, men fik/får du en fejl når du forsøger at installere via guiden her på siden:
OVN skrev:Hej i efteråret ville jeg opgrade Ubuntu og gik frem nøjagtig som jeg plejede, jeg startede fra dvd og
Jeg har lige forsøgt igen og denne gang er harddisken med Windows koblet fra, men fik samme fejl, kan ikke installere Grub og jeg skal installere den manuel, jeg har læst i guiden her:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
OVN

Indlæg af OVN »

Da jeg forsøgte den med at geninstallere Grub2 da var det fra Live DVD, skal geninstallationen være fra den færdige installerede Ubuntu som ikke kan startes fordi Grub ikke kan læse disken under starten? (sådan har jeg forstået fejlbeskeden) og det korrekt når jeg genstarter (uden Windows harddisken er sat til) kommer der en sort skærm hvor der står noget med grub rescue og en markør der blinker efter ordene.
Jeg går ind og starter fra Live DVD her lige om lidt, og installerer Ubuntu igen, så er jeg spændt på om det lykkes eller Grub ikke kan installeres
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Geninstallationen af GRUB skal self forgå fra en live-disk da problemet jo er at man ikke kan starte systemet.

Hvis du når til GRUB RESCUE så har BIOS fundet grub og startet den, men grub kan ikke finde eller læse partitionen med /boot (er det en ext4?). Det burde normalt kunne løses ved at følge guiden. Prøv også at tjekke disken for fejl.
OVN

Indlæg af OVN »

Pyha det var en besværlig omgang, et eller andet gjorde at jeg ikke kunne installere fra CD/DVD drevet, computeren frøs simpelhen fast og blev stående, så oprettede jeg en boot bar usb med Ubuntu og startede fra den, på et tidspunkt kom der en login til Ubuntu One den forsøgte jeg at logge ind på men så gik maskineriet i stå igen, genstart og undgå at logge ind på Ubuntu One så kom installationen endelig igang, det tog sin tid med min meget langsomme forbindelse men til sidst kom fejlen med at Grub ikke kan installeres, det ses på Billed 3
Så forsøgte jeg manuelt men fik følgende besked
Path `/media/63d6856f-2c22-4b38-816f-9a1ed6c601d0/boot/grub' is not readable by GRUB on boot. Installation is impossible. Aborting.
i kan se terminalen på Billed 8, jeg forsøgte at uploade men det mislykkedes, så de billeder jeg tog undervejs bliver zippet og lagt på Peecee: http://peecee.dk/upload/view/428753
Billed 1 viser hvordan jeg ændrer på partionerne, de andre kan i få forklaring til hvis det kan hjælpe med forståelsen af hvad de viser
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Man kommer til en side hvor man kan downloade billeder som en zip.fil, det har jeg ikke lyst til?
http://peecee.dk/upload/view/428753
Når lejligheden byder sig.