Jeg arbejder på en Dell Latitude E6400 som jeg købte brugt for nylig dedikeret til mine eksperimenter med Ubuntu. Jeg installerede Ubuntu 32 bit, men er nu blevet klar over at computeren ud fra nogle gamle Dell specifikationer - måske? ) kan køre 64 bit.
Kan jeg få noget ud af at skifte til 64 bit Ubuntu?
Det kan vel kun gøres ved at starte forfra?
Kan 32 bit programmer fra centret køre på 64 bit Ubuntu eller er der nogle, som så falder fra?
Når jeg spørger, er det fordi videoprogrammet Lightwork for Linux er et 64 bit program (AMD?) - ikke fordi jeg er vild med det program (se tråden om videoredigeringsprogrammer), men måske kan jeg samlet udnytte computeren bedre.
Og tak ingen dobbelt boot som foreslået i Lightwork Forum.
Leif
skift fra 32 til 64 bit ?
-
- Geografisk sted: Haderslev
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: skift fra 32 til 64 bit ?
Kun at du kan køre dit Lightwork. 64bit får du kun noget ud af, hvis din hukommelse er over 2GB.leifjoha skrev:Jeg arbejder på en Dell Latitude E6400 som jeg købte brugt for nylig dedikeret til mine eksperimenter med Ubuntu. Jeg installerede Ubuntu 32 bit, men er nu blevet klar over at computeren ud fra nogle gamle Dell specifikationer - måske? ) kan køre 64 bit.
Kan jeg få noget ud af at skifte til 64 bit Ubuntu?
JaDet kan vel kun gøres ved at starte forfra?
Ja, der er indbygget et 32bit sæt, men de fleste programmer findes også i 64bitKan 32 bit programmer fra centret køre på 64 bit Ubuntu eller er der nogle, som så falder fra?
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: Martinjo84
Helt klart 64bit hvis du har 4Gb ram i din maskine.
Når man arbejder med video og billede redigering skal man kunne udnytte alt hvad maskinen har.
Ved 32bit kan du udnytte ca 3.7Gb MB Ram (Ca tal) man skal også trække fra hvad grafikkoret har.
Ved 64bit er grænsen
( Theoretically: 16.8 million terabytes. In practice: your computer case is a little too small to fit all that RAM. )
Men her spiller nogle andre kræfter ind som hvilken bundkort, arkitektur osv.
Når man arbejder med video og billede redigering skal man kunne udnytte alt hvad maskinen har.
Ved 32bit kan du udnytte ca 3.7Gb MB Ram (Ca tal) man skal også trække fra hvad grafikkoret har.
Ved 64bit er grænsen
( Theoretically: 16.8 million terabytes. In practice: your computer case is a little too small to fit all that RAM. )
Men her spiller nogle andre kræfter ind som hvilken bundkort, arkitektur osv.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Med mindre du har minimum 4 GB RAM, og en CPU der matcher, vil du ikke få noget ud af at skifte arkitektur.
Har maskinen RAM nok vil jeg anbefale dig at prøve med en live dvd-64-bit. På den måde kan du få et billed af, hvordan din hardware vil opføre sig med 64 bit.
Har maskinen RAM nok vil jeg anbefale dig at prøve med en live dvd-64-bit. På den måde kan du få et billed af, hvordan din hardware vil opføre sig med 64 bit.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- IRC nickname: How to be me
Du kan også vælge at installere det på sin egen partion ved siden af den anden og prøve det af derfra.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Dine indstillinger vil kunne overføres så helt forfra er det ikke. Generelt er 64 lidt hurtigere end 32bit, men bruger også lidt mere ram, til gengæld kan det så også tilgå mere ram
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hvis du ikke lige nu gider at installere 64-bit, så kan du ret nemt udskifte en 32-bit non-PAE kerne til en PAE kerne.
En 32-bit PAE-kerne kan andressere 64 GB RAM, men hvert program er stadig begrænset til en 32-bit adresse, hvilket er max 4 GB RAM per program.
En PAE-kerne er lidt langsommere end en non-PAE kerne.
Af erfaring ved jeg at med en 64-bit kerne vil encoding og decoding af lyd og video foregå 2x så hurtigt på et 64-bit styresystem, som på et 32-bit styresystem.
Årsagen er at 64-bit maskinkode instruktioner kan tilgå 2x så mange registre inde i mikroprocessoren.
Af den årsag, så kan sådan en mikroprocessor der kører 64-bit maskinkode instruktioner også lave op til 2x så meget arbejde i forhold til når den kun kører 32-bit maskinkode instruktioner.
Jeg skriver op til, fordi kravet er at arbejdet skal kunne afvikles i parallel - og det kan lige netop encoding og decoding af lyd og video.
/Lars
En 32-bit PAE-kerne kan andressere 64 GB RAM, men hvert program er stadig begrænset til en 32-bit adresse, hvilket er max 4 GB RAM per program.
En PAE-kerne er lidt langsommere end en non-PAE kerne.
Af erfaring ved jeg at med en 64-bit kerne vil encoding og decoding af lyd og video foregå 2x så hurtigt på et 64-bit styresystem, som på et 32-bit styresystem.
Årsagen er at 64-bit maskinkode instruktioner kan tilgå 2x så mange registre inde i mikroprocessoren.
Af den årsag, så kan sådan en mikroprocessor der kører 64-bit maskinkode instruktioner også lave op til 2x så meget arbejde i forhold til når den kun kører 32-bit maskinkode instruktioner.
Jeg skriver op til, fordi kravet er at arbejdet skal kunne afvikles i parallel - og det kan lige netop encoding og decoding af lyd og video.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Haderslev
Til alle - tak for jeres svar jeg er på 64 bit nu uden problemer - så fik jeg lige ryddet op i programmerne, idet jeg startede forfra
Så I behøver ikke at komme med flere indlæg for min skyld i denne tråd - glædelig jul
Leif
Så I behøver ikke at komme med flere indlæg for min skyld i denne tråd - glædelig jul
Leif