Opdatering af Ubuntu fejler - CPU understøtter ikke PAE

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
FrederikRS
Geografisk sted: Nordjylland

Opdatering af Ubuntu fejler - CPU understøtter ikke PAE

Indlæg af FrederikRS »

Hej,

Jeg har en gammel PC, som jeg gerne vil installere ubuntu på. Jeg forsøgte i første omgang at downloade Ubuntu 13.10 (32bit) og lave en Boot-cd. Under installationen kom den med en fejlmeddelelse om, at det kun kunne installeres på computere med en CPU, der understøtter PAE.
Jeg googlede efter en løsning på problemet. På en side var der angivet en løsning, hvor man installerede en gammel version af Ubuntu, og så opdaterede til en nyere.

Jeg havde en boot-cd med Ubuntu 11.04 liggende, installerede og opdaterede.

Jeg er nu på Ubuntu 12.10, men jeg får igen fejlen om PAE, når jeg forsøger følgende:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get upgrade

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ       
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Du kan muligvis rette dette ved at køre 'apt-get -f install'.
Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
 linux-image-extra-3.5.0-44-generic : Afhængigheder: linux-image-3.5.0-44-generic men den er ikke installeret
 linux-image-generic : Afhængigheder: linux-image-3.5.0-44-generic men den er ikke installeret
E: Uopfyldte afhængigheder. Prøv med -f.

Som der er foreslået i koden ovenfor, forsøget jeg med

sudo apt-get -f install
.

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ       
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Retter afhængigheder... Færdig
Følgende pakker blev installeret automatisk, og behøves ikke længere:
  compiz-plugins-main-default g++-4.6 gir1.2-dbusmenu-gtk-0.4 gir1.2-launchpad-integration-3.0 libapt-inst1.4 libboost-serialization1.46.1 libcmis-0.2-0 libdconf-dbus-1-0
  libdconf-qt0 libebackend-1.2-1 libecal-1.2-10 libedata-cal-1.2-13 libexiv2-11 libgdata1.9-cil libglew1.6 libglewmx1.6 libgnomekbd7 libgweather-3-0
  liblaunchpad-integration-3.0-1 libllvm3.0 libmusicbrainz3-6 libnux-2.0-0 libnux-2.0-common libpoppler19 libqt4-opengl libqtbamf1 libqtdee2 libqtgconf1 librhythmbox-core5
  libstdc++6-4.6-dev libunique-3.0-0 libunity-2d-private0 libyajl1 python-dateutil python-packagekit python-pyatspi2 unity-2d-common unity-2d-panel unity-2d-shell
  unity-2d-spread
Brug »apt-get autoremove« til at fjerne dem.
Følgende yderligere pakker vil blive installeret:
  linux-image-3.5.0-44-generic
Foreslåede pakker:
  fdutils linux-doc-3.5.0 linux-source-3.5.0 linux-tools
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
  linux-image-3.5.0-44-generic
0 opgraderes, 1 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
3 ikke fuldstændigt installerede eller afinstallerede.
0 B/12,3 MB skal hentes fra arkiverne.
Efter denne handling, vil 27,4 MB yderligere diskplads være brugt.
Vil du fortsætte [J/n]? j
(Læser database ... 213815 filer og kataloger installeret i øjeblikket.)
Udpakker linux-image-3.5.0-44-generic (fra .../linux-image-3.5.0-44-generic_3.5.0-44.67_i386.deb)...
This kernel does not support a non-PAE CPU.
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/linux-image-3.5.0-44-generic_3.5.0-44.67_i386.deb (--unpack):
 underproces nyt pre-installation-script returnerede afslutningsstatus 1
Examining /etc/kernel/postrm.d .
run-parts: executing /etc/kernel/postrm.d/initramfs-tools 3.5.0-44-generic /boot/vmlinuz-3.5.0-44-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postrm.d/zz-update-grub 3.5.0-44-generic /boot/vmlinuz-3.5.0-44-generic
Der opstod fejl under behandlingen:
 /var/cache/apt/archives/linux-image-3.5.0-44-generic_3.5.0-44.67_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Kan jeg på nogen måde opdatere/opgradere mit system? Eller er min PC simpelthen blevet for gammel?
Jeg håber I kan hjælpe mig med at løse problemet :)

Venlig hilsen
Frederik
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Opdatering af Ubuntu fejler - CPU understøtter ikke PAE

Indlæg af Claus Henriksen »

Lidt ærgerligt hvis man skal bruge god gammel hardware.
Det ser ud som om det nemmeste er at installere 12.04 (http://m.webupd8.org/2012/05/how-to-install-ubuntu-1204-on-non-pae.html?m=1), hvis man ikke vil bruge meget tid på mærkelige workarounds.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

ja hold dig til 12.04 på den maskine, den har support helt frem til april 2017 så du kan stadig få noget glæde ud af den. du kan installere 12.04 direkte vil mini ISO som ikke kræver par men er tekst baseret. det er måske også en ide at installere lubuntu i stedet da den ikke kræver så meget af hardware
FrederikRS

Indlæg af FrederikRS »

Tak for de hurtige svar.

Jeg har nu forsøget at følgehttp://m.webupd8.org/2012/05/how-to-install-ubuntu-1204-on-non-pae.html?m=1 , hvor jeg har brændt mini.iso til en boot-disk.

Installationen går dog i stå et stykke inde i installationen. Når jeg trykker "Enter" ved proxy-indstillingen, sker der ikke mere???

Jeg tilgår ikke internettet gennem en proxy.

- Frederik
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Det er der også andre der har prøvet - http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2158954
Prøv med tålmodighed som der foreslås :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den er sandsynligvis ved at hente nogle ressourcer fra nettet, tror vist der er flere punkter hvor det sker
FrederikRS

Indlæg af FrederikRS »

Mange tak for de hurtige svar!
Installationen gik videre, men der er desværre lidt flere problemer.

Da installationen var færdig, kunne jeg ikke logge ind med den oprettede root-bruger.
Jeg er 99,9% sikker, på at jeg skriver oplysningerne rigtigt, men der kan selvfølgelig være en risiko for, at jeg har tastet forkert under oprettelsen.

Jeg forsøger at køre installationen igen og ser om det kan løse problemet.

Har I erfaring med at opdatere systemet efter installation med non-PAE 12.04 mini ISO?
Som jeg læser det på denne side: https://help.ubuntu.com/community/PAE, vil man kunne opdatere til den nyeste version af Ubuntu. Vil dette være sikkert, eller skal jeg blot holde mig til 12.04?

Mange tak for hjælpen! :)

- Frederik
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det ser faktisk ud til at det ville kunne virke, men jeg synes det virker lidt mærkeligt og kunne godt tænke mig at vide hvad der sker hvis man installerer mere end 3gb ram.

Hvis jeg var dig ville jeg vendte med at opgradere til næste lts som kommer til april
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Det ser faktisk ud til at det ville kunne virke, men jeg synes det virker lidt mærkeligt og kunne godt tænke mig at vide hvad der sker hvis man installerer mere end 3gb ram.

Jeg har prøvet at installere en en 32-bit non-PAE kerne på en maskine med 4 GB RAM - og alting virker. Der sker bare det at RAM større end 3GB er utilgængeligt, fordi 32-bit non-PAE kerne-kode + memory mapped I/O ligger sig i området fra 3 GB til 4 GB i virtuel RAM, hvis man har 4 GB fysisk RAM.
Memory mapped I/O er at mikroprocessoren snakker med computerens hardware uden for mikroprocessoren ved at bruge fysisk RAM adresser.

En Linux kerne har brug for en vis mængde fysisk RAM til sig selv. Den mængde + den del et grafikkort bruger skal trækkes fra de 3 GB tilgængelige fysiske RAM. Resultatet er så det man kan bruge til programmer.

@XuZeM
LUbuntu bruger en en non-PAE kerne til 32-bit Ubuntu (såvidt jeg husker det) - så brug den udgave af Ubuntu.

Installerer du Lubuntu 13.10 eller Lubuntu 12.04 LTS kan du opgradere til Lubuntu 14.04 LTS, når den udkommer i April 2014.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
AJenbo skrev:Det ser faktisk ud til at det ville kunne virke, men jeg synes det virker lidt mærkeligt og kunne godt tænke mig at vide hvad der sker hvis man installerer mere end 3gb ram.

Jeg har prøvet at installere en en 32-bit non-PAE kerne på en maskine med 4 GB RAM - og alting virker. Der sker bare det at RAM større end 3GB er utilgængeligt, fordi 32-bit non-PAE kerne-kode + memory mapped I/O ligger sig i området fra 3 GB til 4 GB i virtuel RAM, hvis man har 4 GB fysisk RAM.
Memory mapped I/O er at mikroprocessoren snakker med computerens hardware uden for mikroprocessoren ved at bruge fysisk RAM adresser.

En Linux kerne har brug for en vis mængde fysisk RAM til sig selv. Den mængde + den del et grafikkort bruger skal trækkes fra de 3 GB tilgængelige fysiske RAM. Resultatet er så det man kan bruge til programmer.

RAM grænsen ved non-PAE kender jeg godt. I følge linket kan man installere en PAE kerne ved at bruge fake-PAE. Det er det der ville være interessante at se med en stor mængde ram.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:@XuZeM
LUbuntu bruger en en non-PAE kerne til 32-bit Ubuntu (såvidt jeg husker det) - så brug den udgave af Ubuntu.

Installerer du Lubuntu 13.10 eller Lubuntu 12.04 LTS kan du opgradere til Lubuntu 14.04 LTS, når den udkommer i April 2014.

13.10 findes ikke i en udgave uden PAE
FrederikRS

Indlæg af FrederikRS »

Tak for besvarelserne!

Jeg har nu forsøgt mig at følge guiden: https://help.ubuntu.com/community/PAE, og har opdateret kernen til 13.10, og efterfølgende installeret Lubuntu, med kommandoen

sudo apt-get install lubuntu-desktop
.

Min PC har 1 GB ram, og jeg har ikke intentioner om at opgradere den yderligere, så jeg kan desværre ikke være behjælpelig med tilbagemelding om hvordan systemet vil køre med en større rammængde.

Det virker til, at systemet kører flydende.
Af en eller anden årsag, kan jeg dog ikke få min trådløse forbindelse til at fungere, selvom det gjorde det under installationen af "non-PAE 12.04 mini ISO".

For søgevenligheden for andre, opretter jeg dog dette spørgsmål for sig.

Mange tak for hjælpen :)

- Frederik