Nyt drev

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Sikora
IRC nickname: Sikora

Nyt drev

Indlæg af Sikora »

Jeg er nybegynder hvad angår Ubuntu, men jeg har købt en Intel NUC og fået installeret Ubuntu 12.04
men grundet den begrænset plads til diske, er jeg nødsaget til at have en ekstra USB disk på, mit spørgsmål går på om jeg kan få den til at fremstå som et ekstra drev hvis min fastmonterede disk hedder C så som et D drev eller noget lignende, jeg skal bruge den som server til noget overvågning men programmet jeg bruger til overvågning kan ikke "se" USB disken
på forhånd mange tak for hjælpen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nyt drev

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Der er ikke noget der heder drev eller C og D i Linux. I stedet er det et stort filsystem hvor enkelt mapper kan eksistere på forskellige enheder.

Hvis du har installeret maskinen med LVM håndtering af disken kan du blot tilføje den eksterne disk til dit LVM og udvide filsystemet. Elleres skal du have valgt et monteringspunkt til disken, det vil også være en fordel hvis den kan formateres som en EXT4 (hvilket ikke kan læses i Windows).
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Nyt drev

Indlæg af NickyThomassen »

Et Linux filsystem er normalt opbygget efter FSH-standarden, som definerer en struktur der ligner denne:
Billede

Som AJenbo skriver, så har Linux ikke dreve som man kender det fra Windows, og normalt sker adgangen til et drev fra undermappen /media. Det behøves dog ikke at være sådan, da Linux kan give adgang til et drev fra enhver mappe i filsystemet, således at fx dit Skrivebord kan være på ét drev, imens resten af din hjemmemappe er på et andet.

Specifikt for Ubuntu ville jeg kigge på de 2 her
https://help.ubuntu.com/community/Mount/USB
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Hvis engelsk ikke er så godt, så bare sig til, og jeg vil prøve og finde noget på dansk.
Ellers er det vist ikke andet for end at sige velkommen til Ubuntu, og rigtig god fornøjelse. Der bliver lidt at lære, men hvis du kommer over det indledende bump, så tror jeg du bliver ganske godt tilfreds.