ej! Jeg kører dual boot, Ubuntu 13.10 og Windows 8.1 (det sidste siden i eftermiddags)
Jeg var ikke bekymret for at jeg ikke ville kunne dual boote igen, jeg vidste jo at jeg bare skulle installere disc repair, og så følge guiden. Wrong!
Jeg kan stadig ikke boote ubuntu - jeg kan selvfølgelig altid bede windows om at genstarte, og så vælge ubuntu derfra, så jeg kan sagtens komme til mine filer. Men stadig!
Svaret ligger nok i dét som boot repair fortalte mig da jeg var færdig med at køre det.
For det første bad den mig om at gemme dette URL: http://paste.ubuntu.com/6454509/
Samtidig kom denne besked:
"Please do not forget to make your BIOS boot on sda2/EFI/ubuntu/grubx64.efi file!
The boot files of [The OS now in use - Ubuntu 13.10] are far from the start of the disk. Your BIOS may not detect them. You may want to retry after creating a /boot partition (EXT4, >200MB, start of the disk). This can be performed via tools such as gParted. Then select this partition via the [Separate /boot partition:] option of [Boot Repair]. (https://help.ubuntu.com/community/BootPartition)"
Gah! Jeg har ingen anelse om hvad den første sætning skal sige, og selv om jeg oprettede en windows partition med gparted (og har læst den nylige post om partitioner) da jeg installerede ubuntu i første omgang, så tør jeg ikke overlade noget til mine evner denne gang.
Kan ikke boote ubuntu efter Windows 8.1-installation
-
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Kan ikke boote ubuntu efter Windows 8.1-installation
Du skal enten ind i UEFI og sætte den til at boote Grub/Ubuntu, eller sætte den til at boote som en BIOS og installere GRUB på din MBA.
Her er en guide til at installere GRUB på din MBA:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
Her er en guide til at installere GRUB på din MBA:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
-
Okay, jeg er tilbage efter en måned. Lad os bare sige at jeg ikke turde rode med det før jeg var helt klar i hovedet.
Da jeg ikke har nogen anelse om hvordan man går ind i UEFI og sætter den til at boote Grub/Ubuntu, prøvede jeg at følge guiden. Jeg nåede så langt, men så ramte jeg en mur:
grafwichmann@Hero:~$ mount
/dev/sda6 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/cgroup type tmpfs (rw)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /sys/firmware/efi/efivars type efivarfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /run/user type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=104857600,mode=0755)
none on /sys/fs/pstore type pstore (rw)
/dev/sda7 on /home type ext4 (rw)
/dev/sda2 on /boot/efi type vfat (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
systemd on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,noexec,nosuid,nodev,none,name=systemd)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,user=grafwichmann)
/dev/sdc1 on /media/grafwichmann/UUI type vfat (rw,nosuid,nodev,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush,uhelper=udisks2)
grafwichmann@Hero:~$
grafwichmann@Hero:~$ sudo grub-install --root-directory=/media/grafwichmann/dev/sdc1
[sudo] password for grafwichmann:
/usr/sbin/grub-probe: error: failed to get canonical path of /media/grafwichmann/dev/sdc1.
/usr/sbin/grub-probe: error: failed to get canonical path of /media/grafwichmann/dev/sdc1/...
Installation finished. No error reported.
Failed to get canonical path? Uh-oh...
Det skal dog siges, at når jeg er startet i Windows, og har prøvet at boote fra mit USB-stick, så har den bare sagt at mit boot er "failed", og gået direkte videre til boot manager, hvor jeg kan vælge min Ubuntu-installation fra listen...
Der er dén jeg har trykket "mount" i.
Da jeg ikke har nogen anelse om hvordan man går ind i UEFI og sætter den til at boote Grub/Ubuntu, prøvede jeg at følge guiden. Jeg nåede så langt, men så ramte jeg en mur:
grafwichmann@Hero:~$ mount
/dev/sda6 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/cgroup type tmpfs (rw)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /sys/firmware/efi/efivars type efivarfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /run/user type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=104857600,mode=0755)
none on /sys/fs/pstore type pstore (rw)
/dev/sda7 on /home type ext4 (rw)
/dev/sda2 on /boot/efi type vfat (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
systemd on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,noexec,nosuid,nodev,none,name=systemd)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,user=grafwichmann)
/dev/sdc1 on /media/grafwichmann/UUI type vfat (rw,nosuid,nodev,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush,uhelper=udisks2)
grafwichmann@Hero:~$ sudo grub-install --root-directory=/media/grafwichmann/dev/sdc1
[sudo] password for grafwichmann:
/usr/sbin/grub-probe: error: failed to get canonical path of /media/grafwichmann/dev/sdc1.
/usr/sbin/grub-probe: error: failed to get canonical path of /media/grafwichmann/dev/sdc1/...
Installation finished. No error reported.
Failed to get canonical path? Uh-oh...
Det skal dog siges, at når jeg er startet i Windows, og har prøvet at boote fra mit USB-stick, så har den bare sagt at mit boot er "failed", og gået direkte videre til boot manager, hvor jeg kan vælge min Ubuntu-installation fra listen...
Der er dén jeg har trykket "mount" i.
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Hej.....
Har du prøvet denne guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17590&p=118009#p118009
Har du prøvet denne guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17590&p=118009#p118009
Vh. Jannie